2021-02-09, 15:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Modigt av dig att föredra att nuvarande regering hade skött upphandlingen utanför EU. Hade krävts en stor dos tur för att det skulle blivit lyckat och det kunde lika gärna inneburit att vi lagt äggen i fel korg eller att vi hamnat långt bak i kön. För ett så litet land som oss är det sannolikt att upphandling genom EU gett det bästa resultatet med avseende på olika leverantörer och tid.

Det man kan kritisera EU för är att man inte säkrade upp med fler mRNA-vaccin och snålade en del där.
Nu har förvisso EU också lagt äggen i fel korg och prioriteraterat fel vacciner. Hade man inte tackat nej till dom 500 miljoner doserna som Pfizer lovade leverera under årets två första kvartal så hade situationen sett klart bättre ut nu.

Istället beställde man bara 300 miljoner för att man ville prioritera franska Sanofi. Som sedan lade ner sitt vaccinsexperiment helt.

Men du har rätt i att om alla förhandlat själva så hade dom stora länderna troligtvis rivit åt sig det mesta i början.
Citera
2021-02-09, 15:30
Medlem
FHM kan inte bara bedriva smittskyddsarbete ifall de vill ha igång skidanläggningarna mitt i en pandemi. Det finns allt att tjäna ur smittskyddsynpunkt på att stänga ner dem.
Citera
2021-02-09, 15:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Du har aldrig rätt. Bara att se din post-historik.

Hur var det nu med andra vågen? Hur var det nu med antalet avlidna december? Hur var det nu med eftersläpningen jul-nyår? Du hade fel. Du hade fel. Du hade fel. Jag analyserade tvärtom jämfört med dig; jag hade rätt. Jag hade rätt. Jag hade rätt.

Vad är din analys för de kommande månaderna?

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad har jag sagt om eftersläpning jul och nyår?
Kan säkert ha haft fel om något, du verkar vara väldigt intresserad av vad jag skriver så visa gärna några tillfällen jag haft fel.

Om du beskyller mig för att ha fel får du gärna visa på inlägg där jag haft fel. Jag har ögnat igenom mina inlägg i denna tråd tillbaka till oktober (före du trädde in i detta forum...) och jag kan själv inte hitta ett enda inlägg där jag sagt något som varit fel eller visat sig vara fel. Du har stenkoll så fram med det nu. Jag är människa nog att krypa till korset om jag har fel.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Med Sverige på plats 25 i EU över antal doser per invånare, så skulle jag inte säga Sverige ligger bra till i jämförelse. Men du kanske har andra referensramar med t ex Afrika eller Mellanöstern.
Fast Sverige ligger nära EU-snittet så om det är så att Sverige är i stort sett sämst inom EU så är det i sådana fall på marginalen (skillnad på fjärde decimalen eller något).
Graf

Edit
Vilka två länder är det som har vaccinerat färre per capita jämfört med Sverige?
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-09 kl. 15:39.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
FHM kan inte bara bedriva smittskyddsarbete ifall de vill ha igång skidanläggningarna mitt i en pandemi. Det finns allt att tjäna ur smittskyddsynpunkt på att stänga ner dem.

Bättre stänga livsmedelsbutikerna. Där kan vi snacka om smittorisk.
Citera
2021-02-09, 15:34
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nu har förvisso EU också lagt äggen i fel korg och prioriteraterat fel vacciner. Hade man inte tackat nej till dom 500 miljoner doserna som Pfizer lovade leverera under årets två första kvartal så hade situationen sett klart bättre ut nu.

Istället beställde man bara 300 miljoner för att man ville prioritera franska Sanofi. Som sedan lade ner sitt vaccinsexperiment helt.

Men du har rätt i att om alla förhandlat själva så hade dom stora länderna troligtvis rivit åt sig det mesta i början.
Precis det jag skrev i slutet då man borde ha säkrat upp fler mRNA-vaccin. Dock, EU har åtminstone lagt äggen i den korgen och även utökat - tänk dig att Sverige hade säkrat avtal från AZ, Sanofi och GSK - på förhand ganska säkra tillverkare och kanske inte lyckats få till stånd med något eller legat långt bak i kön hos Pfizer eller Moderna - hade inte varit glada gatan direkt.
Citera
2021-02-09, 15:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Svårt, "beställa hem mat"-firmorna klarar inte av att täcka upp den volymen av livsmedel.
Citera
2021-02-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Med Sverige på plats 25 i EU över antal doser per invånare, så skulle jag inte säga Sverige ligger bra till i jämförelse. Men du kanske har andra referensramar med t ex Afrika eller Mellanöstern.

Snittet i hela EU var 3,7 per 100.
I Sverige ligger det på 3,4 per 100.

Detta var 5:e Februari.

Dagens siffror är:

EU - 3,85 per 100.
Sverige - 3,76 per 100.
Citera
2021-02-09, 15:41
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det högre trycket är inte så intressant, egentligen det är det lägre trycket som är mest kritiskt. Det bör ligga under 80, helst.

Det högre trycket varierar mycket under dagen och kan ha ganska höga toppar som inte riktigt vill sjunka även om man vilar.

Okej syss 127/67 just nu.
Citera
2021-02-09, 15:41
Medlem
Citat:

Livsmedelsbutikerna är nödvändigare än skidanläggningarna.
Citera
2021-02-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Okej syss 127/67 just nu.
Ja det låter som ett toppentryck!
Citera
2021-02-09, 15:42
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Snittet i hela EU var 3,7 per 100.
I Sverige ligger det på 3,4 per 100.

Detta var 5:e Februari.

Dagens siffror är:

EU - 3,85 per 100.
Sverige - 3,76 per 100.

Och om man även räknar in UK, trots att de inte längre är med i EU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in