2021-02-09, 14:31
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det du beskriver är kontentan av den "fria uppfostran" som florerade för ca 40 år sen.
Ingen har blivit skadad av en tillsägelse eller för den delen en skarp sådan heller.
Misshandel och psykiska inlägg ska naturligtvis ej uppmuntras eller vara en del av detta men helt klart så finns det många som är bäst på allt om dom får säga det själva.
En enkel sak att kolla är har personen gjort lumpen eller bor dom hemma hos mamma än??
Där finns många ledtrådar på den sortens personligheter.
Det är för lite jävlar anammar i folk i dag tycker jag.

Det är för lite jävlar anammar i folk i dag tycker jag.

Många är avundsjuka på någon som har hittat ett hus som dom vill bo i då skriker alla andra hon kommer göra ett klipp och tjäna stora pengar, men om du tycker det så är det bara att börja läsa om från början igen på mitt inlägg

Du misstolkar avundsjukan. I det här fallet så är det Antikrist som är avundsjuk på Esbjörn som sitter på så mycket pengar och med det fina sjöläget.
2021-02-09, 14:32
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Du lägger för stort ansvar på stackars, gamle Esbjörns axlar. Det var ju din partiledare som startade denna karusell. Varför saknar hon helt ansvar i dina kommentarer?

Tills han är klassad som oförmögen att göra affärer likt denna, så kommer jag inte ge honom fritt spelrum för att han är 81 år gammal. Jag ger inte heller Ebba fritt spelrum, trots att hon är partiledare, troende, tjej, ung, blond och blåögd.

Jag försöker se det här utifrån min världsbild. Om jag hade varit i någon av deras skor. Som köpare och säljare. Vad är rätt och riktigt? Vad är inte det?

När jag listar allt i den här affären, så får jag inte Esbjörnsidan version att gå ihop. Det är teatrala överdrifter, det är påståenden som hänger i luften utan att ta till den bevisning som borde finnas för att stödja påståendena, det är uppenbara lögner, det är maktspelet bakom Esbjörn, mediavinklingarna osv

Ebbaversionen verkar däremot gå ihop. Det är några frågetecken, men inte avgörande för mig. Hon agerar ungefär som jag själv skulle gjort i samma situation. Jag hade förmodligen gått hårdare fram i tempo, än vad hon har gjort, när det började strula. Affärer är affärer och avtal ska äras.

Men för att officiellt lista det jag tycker Ebba borde ha gjort bättre ifrån sig (för att hon är offentlig person i den roll hon är. Inte för att hon som köpare i sig behövde ha gjort det):

* Hon skulle ha sett till att en oberoende mäklare blev inkopplad långt innan kontrakt skrevs. Hon skulle tagit kostnaden.

* Hon skulle ha visat upp värderingarna, vem som gjort dom och när, hur de gick till osv, för reportrarna. De behöver inte publicera allt, men när de vet om en sanning, är det svårt att skriva tvärtom.

* Hon skulle köpt fastigheten för 4,4 miljoner (värderingen var ju på 4,2 +- 0,2) och tagit saneringskostnaden ur egen ficka. Då hade ingen kunnat klaga på priset.

* Hon skulle ha sett till att ha oberoende vittnen till alla möten och bevittnat kontrakt.

Hur som helst. Esbjörn är det verkliga offret i den här historien. Till vilken grad han är medskyldig, får tiden utvisa. Tyngsta skulden ger jag dock de han har runt sig, i form av dålig rättshjälp, pengautsugare, mediakåta och liknande.
2021-02-09, 14:37
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Javisst är det så men när nu gubben sent omsider blir varse sin fadäs då borde det anstå en sk god kristen att ha överseende och gå åldringen till mötes så frid skapas för alla parter.

Ebba måste vara ovanligt kallhamrad som med berått mod kan tänka sig en framtid på Marielund 67

Nu verkar Esbjörnssidan inte direkt ha underlättat för Ebba att gå honom till mötes. Som någon påpekade långt tidigare i tråden, det är inte bara att riva kontraktet och betala igen handpenningen, för att komma tillbaka till startpunkten, även om båda parter vill backa. Man måste träffas (själva eller via ombud) och reda ur hur man backar och hur kostnaderna ska fördelas.
2021-02-09, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
* Hon skulle köpt fastigheten för 4,4 miljoner (värderingen var ju på 4,2 +- 0,2) och tagit saneringskostnaden ur egen ficka. Då hade ingen kunnat klaga på priset.

.

Jag håller med på de flesta sakerna du skriver, men inte den.

Skulle partiledare, bara ifall att, lägga på runt en halv mille när de köper hus?

Visst, de har bra lön, men det är trots allt inte småpengar, och där är rätt stora ytterligare investeringar som behöver göras där.

Mäklarbiten var dock den största blundern. Det hade underlättat rejält.
2021-02-09, 14:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
BREAKING NEWS - BREAKING NEWS - BREAKING NEWS

Ja, här kommer en fin liten bomb.

https://docdro.id/imJC4cM

Dåså, då är ju hela plotten klar, bra grävt!

Majkgård och Pernroth har full koll på allt nu, djävligt oturligt för dem att E*björn hann smita iväg och sälja fastigheten innan de hade fått lagfarten på den.

Retroaktiv demens åberopas, helt sjukt.
2021-02-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
BREAKING NEWS - BREAKING NEWS - BREAKING NEWS

Ja, här kommer en fin liten bomb.

https://docdro.id/imJC4cM
Å, fy fan! Stackars Esbjörn.
2021-02-09, 14:57
Medlem
Citat:
Hade han velat det så hade han väl lagt ut fastigheten till försäljning. Att han sålde beror nog uteslutande på Ebbas bearbetning och övertalning. Vem kontaktade vem?!
Han kanske kom på att det var bra säljläge när det dök upp en köpare. Det är ofta så det fungerar, det är därför till och med Blocket har Köpesannonser. Det är inget märkvärdigt med det.

Problemet var att det fanns två till som tyckte att de ägde fastigheten.
2021-02-09, 14:59
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Jag håller med på de flesta sakerna du skriver, men inte den.

Skulle partiledare, bara ifall att, lägga på runt en halv mille när de köper hus?

Visst, de har bra lön, men det är trots allt inte småpengar, och där är rätt stora ytterligare investeringar som behöver göras där.

Mäklarbiten var dock den största blundern. Det hade underlättat rejält.

Nu vet jag inte vad du kallar för mäklarbiten. Men om du som har skymtat fram här och där i tråden menar att Esbjörn skulle skaffa mäklare så är du definetivt ute på tunn is.

I samma ögonblick som han skaffade sig en mäklare skulle ha få skit för att han skickat en tydlig signal om att han vill sälja. Det vet naturligtvis alla skitstövlar som föreslår det. Förmodligen skulle det sluta med att han blir tvingad att sälja till Antikrist sedan mäklarna och Antikrist konspirerat bak ryggen på den gamle mannen.

Det hoppas jag innerligt att han inte lyssnar på. Hans ombud borde betona för honom: skaffa för fan inte mäklare ty det kommer att tolkas av de onda krafterna på Antikrists sida som en säljsignal.
2021-02-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Nu vet jag inte vad du kallar för mäklarbiten. Men om du som har skymtat fram här och där i tråden menar att Esbjörn skulle skaffa mäklare så är du definetivt ute på tunn is.

I samma ögonblick som han skaffade sig en mäklare skulle ha få skit för att han skickat en tydlig signal om att han vill sälja. Det vet naturligtvis alla skitstövlar som föreslår det. Förmodligen skulle det sluta med att han blir tvingad att sälja till Antikrist sedan mäklarna och Antikrist konspirerat bak ryggen på den gamle mannen.

Det hoppas jag innerligt att han inte lyssnar på. Hans ombud borde betona för honom: skaffa för fan inte mäklare ty det kommer att tolkas av de onda krafterna på Antikrists sida som en säljsignal.

Om du läser posten jag svarade på, så skrev han att Ebba borde skaffat mäklare för sin egen skull för att ta bort en stor del av risken för att det skulle bli som det blev.

Bara ett tips, läs poster och vad de svarar på innan du halmgubbar igång om vad du tycker dom borde mena? Gör att du verkar mindre rabiat.

*edit
Antikrist? seriöst hur mår du människa?
Senast redigerad av adyring 2021-02-09 kl. 15:07.
2021-02-09, 15:00
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Hade han velat det så hade han väl lagt ut fastigheten till försäljning. Att han sålde beror nog uteslutande på Ebbas bearbetning och övertalning. Vem kontaktade vem?!

Grannen, en ensamstående morsa, sålde precis sin kåk efter att hela kvarteret fått lappar i brevlådan från en familj som sökte bostad i området.

Hon verkar väldigt glad över försäljningen, men bäst att jag rusar över till henne efter jobbet för att berätta för henne att hon inte alls ville sälja och att köpet omedelbart ska hävas.
2021-02-09, 15:01
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nu verkar Esbjörnssidan inte direkt ha underlättat för Ebba att gå honom till mötes. Som någon påpekade långt tidigare i tråden, det är inte bara att riva kontraktet och betala igen handpenningen, för att komma tillbaka till startpunkten, även om båda parter vill backa. Man måste träffas (själva eller via ombud) och reda ur hur man backar och hur kostnaderna ska fördelas.
Nä det där är bara att krångla till det. Det går om man vill. Det var å en lagt ut stannar hos den och så är det klart - bara man vill. Du hade i ett annat inlägg fina punkter om vad Ebba borde ha gjort och jag vill komplettera med att den mäklare hon skulle ha anlitat skulle hon också gett order till att grundligt reda ut om det skulle kunna uppstå komplikationer pga affären som skulle kunna få henne att stå i dålig dager. Undrar om hon gjorde denna affär utan att ha tagit upp den med KDs partiledning?
2021-02-09, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Förnuft och känsla.
Det är allt för mycket känslor och för lite förnuft i Sverige.
Allt för lite resonerande, analyser eller konsekvensutredningar, mest bara gråt eller ilska.

Just så. Den som följer sitt förnuft och letar efter fakta och saklighet i denna soppa hittar utan problem till Jordabalkens regler och kan konstatera att reglerna följts ända fram till att Esb blev tvungen att "ångra sig" och ikläda sig offerrollen och spela gammal och ömklig inför Expressens fotograf.

Att unga, känslostyrda människor går på detta offerupplägg är kanske inte så förvånande. Att erfarna, vuxna individer sväljer det med hull och hår är mer förvånande. Jag tänker på t.ex. Lena Mellin och hennes kollega Lina Stenberg. Båda två lyckades röra ihop en gröt av osanna påståenden som dallrade av känslor. Det är faktiskt skrämmande att just journalister styrs av känslor och inte ens kontrollerar att de uppgifter är sanna som de bygger sitt känslopjunk på. Brännström ska vi inte ens tala om. Han tar priset i känslostyrd osaklighet och FakeNews-produktion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in