Citat:
Ursprungligen postat av
Starback
Du lägger för stort ansvar på stackars, gamle Esbjörns axlar. Det var ju din partiledare som startade denna karusell. Varför saknar hon helt ansvar i dina kommentarer?
Tills han är klassad som oförmögen att göra affärer likt denna, så kommer jag inte ge honom fritt spelrum för att han är 81 år gammal. Jag ger inte heller Ebba fritt spelrum, trots att hon är partiledare, troende, tjej, ung, blond och blåögd.
Jag försöker se det här utifrån min världsbild. Om jag hade varit i någon av deras skor. Som köpare och säljare. Vad är rätt och riktigt? Vad är inte det?
När jag listar allt i den här affären, så får jag inte Esbjörnsidan version att gå ihop. Det är teatrala överdrifter, det är påståenden som hänger i luften utan att ta till den bevisning som borde finnas för att stödja påståendena, det är uppenbara lögner, det är maktspelet bakom Esbjörn, mediavinklingarna osv
Ebbaversionen verkar däremot gå ihop. Det är några frågetecken, men inte avgörande för mig. Hon agerar ungefär som jag själv skulle gjort i samma situation. Jag hade förmodligen gått hårdare fram i tempo, än vad hon har gjort, när det började strula. Affärer är affärer och avtal ska äras.
Men för att officiellt lista det jag tycker Ebba borde ha gjort bättre ifrån sig (för att hon är offentlig person i den roll hon är. Inte för att hon som köpare i sig behövde ha gjort det):
* Hon skulle ha sett till att en oberoende mäklare blev inkopplad långt innan kontrakt skrevs. Hon skulle tagit kostnaden.
* Hon skulle ha visat upp värderingarna, vem som gjort dom och när, hur de gick till osv, för reportrarna. De behöver inte publicera allt, men när de vet om en sanning, är det svårt att skriva tvärtom.
* Hon skulle köpt fastigheten för 4,4 miljoner (värderingen var ju på 4,2 +- 0,2) och tagit saneringskostnaden ur egen ficka. Då hade ingen kunnat klaga på priset.
* Hon skulle ha sett till att ha oberoende vittnen till alla möten och bevittnat kontrakt.
Hur som helst. Esbjörn är det verkliga offret i den här historien. Till vilken grad han är medskyldig, får tiden utvisa. Tyngsta skulden ger jag dock de han har runt sig, i form av dålig rättshjälp, pengautsugare, mediakåta och liknande.