2021-02-09, 13:41
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du talar om normalt... Men du är ung - jävligt ung - det märks. Ja det är kanske normalt för många idag att bland in en mäklare. Men äldre människor har gjort affärer förr, utan att bland in en massa utomstående. Esbjörn tillhör den genration då man faktist kunde både köpa och sälja fastigheter utan mäklare och där ett handslag ofta var tillräckligt. Visst juridiken är idag mer krävande och därför anlitades en mäklare för att få den biten korrekt, men i övrigt finns inga konstigheter. Alla vill inte lägga ut saker på öppna marknaden och det finns inte heller något krav på det.
Normalt är inte det DU anser vara normalt - välden är större än du är. Mycket större.
återigen faller det tillbaka på att det är en generationsfråga.

Medhåll++

Det finns också de som inte vill ha oseriösa spekulanter, eller nyfikna grannar som snokar. För lägger man ut sin bostad på Hemnet, då kan du ge dig fan på att minst hälften av de som kommer på visningen, redan innan de dyker upp, vet att de inte vill köpa.

Spekulantregister is the shit. Bara seriösa köpare som verkligen vill köpa.
2021-02-09, 13:43
Medlem
§9 Kontraktsbrott, börjar med "Skulle någon part inte fullgöra sina skyldigheter enligt detta kontrakt, har motparten rätt till skälig ersättning. Är kontraktsbrottet av väsentlig betydelse för part har denne dessutom rätt att häva köpet."

Det är enda texten i kontraktsbrott som innefattar säljaren, allt annat reglerat kontraktsbrott i köpeavtalet handlar om köparen.

Det står även att mäklarprovisionen ska innefattas i säljarens kostnader, varför står det så? Alltså har Esbjörn betalat Theo Dietz!?
2021-02-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vad du inte fattar är att det är en GENRATIONSFRÅGA- inte en KOGNITIONSFRÅGA.
Du tror alla över 55 är dementa idioter och vill spärra in dem på hispan men förvaltare och tvångsomhänderta deras egendom.
Jag däremot - VET att folk kan vara klara i knoppen fast de är 100 år.
Däremot kan saker som för dig och alla andra ynglingar framstår som "helt tokiga" bottna i att samhället ändras över tid förändras och att yngre idag gör saker på ett annat sätt. Men man är inte idiot för att man inte anlitade mäklare - lika lite som du är en idiot för att du inte vet vad en årder är och hur den används.
Nu ska inte jag be dig gå 10'000 ilägg tillbaka men jag har skrivit precis det du skriver här men blev då påhoppad av Ebba Busch-sekten. Jag var inte med för 3000 år sedan och jag kan lova dig att om du är riktigt gammal så använde du nog en plog.
2021-02-09, 13:49
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Nu är du bara löjlig, jag skriver bara att hade Ebba Busch velat så hade hon kunnat haft betydligt bättre genomförande av den här affären, jag tror inte att fastigheten är värd mycket mer än vad Ebba Busch har angett utan de invändningar jag har är de moraliska i hur Ebba Busch initierade affären och sedan fick Esbjörn att skriva under. Utöver det är det mycket märkligt agerande från samtliga inblandade, Ebba Busch inkluderat.

Men jag förstår inte hur det kan vara omoraliskt i sättet hon initierade det hela. Att skicka en (gemensam?) bekant att sondera läget. Att få ett binärt svar på frågan om han är intresserad av att sälja fastigheten i fråga.

Mer finkänsligt än så går det ju inte att göra?

Att Esbjörn skrev under av fri vilja vet vi. Iallafall om man får tro Expressen. Han ångrade underskriften långt senare.

På vilket sätt fick Ebba honom att skriva på? Han har referat till tjat, men löftet om pengar för kåken lär ha spelat in också och om det är sant med alla bekymmer som hopar sig runt honom, så säljer han av ett bekymmer och får pengar att lösa andra.
2021-02-09, 13:49
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja att både kursgårds damen och brorsonen tagit för sig av det skamligaste på hans ålders höst är riktigt skamligt.
Varför får han inte sälja sina föräldrars sommarhus när någon nu vill köpa o betalat ett skäligt pris?
Verkar inte alls vara så att Esbjörn är i någon penningnöd utan han har blivit övertalad att sälja vilket han dyrt ångrar då han har en arvinge som står i tur att ta över. Om han har 1 eller 4 miljoner på banken betyder inte något för honom men att ha sumpat bort släktgården betyder nu allt. Pengar är alltså inte allt. Han har blivit varse att han har svikit sina nära och han ångrar det djupt.

Han får så klart sälja men han vill ju det icke. Köpet görs ju mot hans vilja. Låter Ebba köpet gå tillbaka så kommer hon ju inte att få köpa det på nytt.....eller?
2021-02-09, 13:50
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Frågan är varför Ebba säger att Esbjörn inte ville ha mäklare o anlitar sin kompisbrormäklare som sedan gör allt för att inte blandas in i lurifaxaffären.

Till skillnad från dig med dina 339 inlägg i tråden är jag kanske inte lika insatt. Var har Esbjörn sagt att han ville ha mäklare? Utgår från att han nämnt det eftersom du påstår att Ebbas uttalande om att han inte ville ha mäklare är felaktigt.
2021-02-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Men jag förstår inte hur det kan vara omoraliskt i sättet hon initierade det hela. Att skicka en (gemensam?) bekant att sondera läget. Att få ett binärt svar på frågan om han är intresserad av att sälja fastigheten i fråga.

Mer finkänsligt än så går det ju inte att göra?

Att Esbjörn skrev under av fri vilja vet vi. Iallafall om man får tro Expressen. Han ångrade underskriften långt senare.

På vilket sätt fick Ebba honom att skriva på? Han har referat till tjat, men löftet om pengar för kåken lär ha spelat in också och om det är sant med alla bekymmer som hopar sig runt honom, så säljer han av ett bekymmer och får pengar att lösa andra.
Vi vet ju inte om det varit en gemensam bekant.
Att hon har varit finkänslig tror jag nog, men det kan mycket väl vara så att hon bara sagt det hon trott att han vill höra med lite adderat tjat.
Jag tror att underskriften som sagt är en av få bekräftade saker, men vad skedde före, under och efter?
2021-02-09, 13:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Är tämligen säker på att ingen utomstående hade höjt ett ögonbryn för Ebbas hus o tomtköp om det inte hade varit så att gubben hon skojade till sig tomten av direkt ångrade sig när han kom till insikt om att han hade kört över sin brorson.
Jag som fetat

Och vems fel är det? Den pucken ligger på hans planhalva. Inte Ebbas.

Hade överenskommelsen Matz och Esbjörn blivit registrerad som den skulle, då hade Ebba vetat om vad som gällde. Jag tvivlar på att Esbjörn berättade om överenskommelsen för Ebba då de träffades. Jag ser tre anledningar till varför inte.
1. Han hade glömt bort den.
2. Han körde över Matz med flit.
3. Den fanns inte, utan är en efterhandskonstruktion.

Men oavsett. Om det var uttalat i släkten att fastigheten skulle stanna i släkten, så är det Esbjörn som gjort fel som satt sig vid ett förhandlingsbord. Inte Ebba.
2021-02-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Till skillnad från dig med dina 339 inlägg i tråden är jag kanske inte lika insatt. Var har Esbjörn sagt att han ville ha mäklare? Utgår från att han nämnt det eftersom du påstår att Ebbas uttalande om att han inte ville ha mäklare är felaktigt.
Här är ju parodins esse, Ebba Busch har sagt att Esbjörn inte ville ha mäklare!

Vad Esbjörn vill, tycker och känner kring det här vet ingen här inne.
2021-02-09, 13:57
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag har inte påstått att 31 § AvtL skulle vara relevant i fallet, jag har nämnt: Lag (1924:323)

Jag frågade en annan person om källa att bägge rekvesiten ska vara uppfyllda i 31 § AvtL för att häva ett köp, då priset kan vara irrelevant om en person vilseleds att sälja mot sin vilja. Eller påstår du att man kan vilseleda lättsinnat folk att sälja så länge priset är okej?

Vad Binninge lämnat till tingsrätten i sitt svaromål är, att han hänvisar till 31 § AvtL och köpet ska hävas med denna paragraf.
Då ska han kunna bevisa att allt det som står i 31 § Avtl gäller i detta fall.
Vilseleda någon till försäljning är däremot ett brott och det är inte relevant i den här frågan.
Lag 1991:1550 som du nämner har överhuvudtaget inte hävdats till tingsrätten, saknar även relevans då Esbjörn inte är senil.
2021-02-09, 13:59
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Esbjörn har inte sagt att han inte vill ha mäklare.

Ebba har sagt att Esbjörn inte ville ha en dyr mäklare.

Ebba-klanen har kört m det förra ganska länge nu o gör sina egna tolkningar. Det är därför de hamnar så snett i sina resonemang.

Rätt tolkning kan vara att Esbjörn ville ha en mäklare, men en billig/prisvärd sådan.

Om Ebbasidan skulle dra till med lögner, du tror inte Billinge skulle hoppa på dom direkt då?

Det är som med konspirationsteorierna kring månlandningarna. Klart de har inträffat, annars skulle ryssarna ha rotat reda på motsatsen.
2021-02-09, 14:00
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Här är ju parodins esse, Ebba Busch har sagt att Esbjörn inte ville ha mäklare!

Vad Esbjörn vill, tycker och känner kring det här vet ingen här inne.
Ackham’s razor.

Hade gubben velat ha en mäklare hade han haft en mäklare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in