2021-02-09, 12:16
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja i fallet Matz/Esbjörn är det inte aktuellt. Dom har klantat till det osedvanligt mycket, dom två grabbhalvorna.

Det var mer generellt att det finns en sådan möjlighet, som jag avsåg där.

Ja den möjligheten finns, helt riktigt.
2021-02-09, 12:21
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Först - har Ebba gjort något olagligt? Nej.

Men du är bra naiv om du inte inser att Ebba slagit på sin charmigaste sida, visat upp sitt allra trevligaste och gladaste jag. Positiv, stöttande mm. Klart Esbjörn vill fika med en kändis.
och som köpare haft inställningen att göra en så bra affär som möjligt.

"Sanering" togs ju självklart upp på det allra mest svartmålande negativa sätt som finns, den största summan som togs upp på värderingen är den enda bild Ebba förmedlar. Att det troligen INTE handlar om flera hundra tusen sa Ebba inget om.
Men Ebba var förstås glad och sprallig och såginga problem. Hon fixar allt sa hon.
Hon ska ta sååå bra hand om huset sa hon till Esbjörn.

"vill du ha mer kaffe - du får så gärna komma till oss på julfika och se hur fint vi gjort"
"Om vi bara hinner sanera bort allt hemskt i jorden"

LOL - ser väl inget olagligt i det, men men...

Nu vet jag inte om du svarade på ditt egna inlägg men hur du får det att tro att jag skulle naiv bara för att jag ej håller med dig om hon skulle klättra på Esb påle.

Att han blev hembjuden för att diskutera en affär lär vara det primära och att hon är trevlig ja det hör väl till självklarheterna eller ?
Det är en självklarhet att vara trevlig det hör till normal uppfostran och kunden har alltid rätt, hur skulle det annars se ut?

Om hon hade varit otrevlig så hade han säkert sålt det billigare eller

Och en kvinnas list står över mannens förstånd tänk på det!
2021-02-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
På vilket sätt har Esbjörn varit passiv, han har besökt Ebba Busch i hennes hem för att diskutera försäljningen, han har skrivit under ett köpekontrakt, han har gett tillåtelse att börja röja på tomten och till och med varit närvarande. Han var delaktig och aktiv ända tills Matz fick sitt utbrott och började hota Ebba Busch med media. Han var delaktig ända till Binninge dök upp. Att Ebba har hjälpt till med värderingar och att ta fram ett kontrakt betyder inte att Esbjörn har varit passiv, allt har skett i dialog mellan parterna. Det bevisades senast av en polisutredning som landade i att det fanns en överenskommelse om att börja röja tomten innan tillträdesdagen. Det har Esbjörn medgett.
Allt det där är höjt i dunkel för oss, det finns massor med oklarheter fram tills kontraktsskrivningen men inte ens den vet vi exakt hur den gick till. Det är otroligt lite fakta som är stärkt av båda parterna i den här affären. Det är till och med väldigt lite som är stärkt av två oberoende källor.

Esbjörn har varit passiv, jag skulle våga påstå att han varit så passiv man kan vara som säljare. Köparen har hanterat precis allt. Kom inte och påstå att det är vanligt att en helt främmande människa som tränger sig på och vill köpa något så här omfattande också sköter allt.

Hela Esbjörns resonemang om att han gett tillåtelse till att ta ner en del träd men inte i den omfattningen som skedde, bara det uttalandet visar ju att allt inte står rätt till hos Esbjörn. Du förstår inte paradoxen här?
2021-02-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det är klart att man är trevlig i affärer, dum vore man väl annars. Att Ebba gjorde det lätt för Esbjörn, är inget ohederligt.

Exakt vad hon sa och hur hon sa det, vet bara de som var där. Allt annat är hörsägen. Att berätta sagor om försäljningen kan vi andra göra också.

Själv har jag hört från ett par säkra källor (en pensionerad mäklare och en aktiv mäklare, som råkade vara i närheten för att värdera Esbjörns fastighet utan att han bett om det), att Esbjörn hade med sig ett par Bandidoskillar, som tvingade Ebba att köpa huset. De hade alltså kidnappat dit henne och enda anledningen till att Ebba inte sagt något, är att de har hennes barn som gisslan. Det är ett enda stort penningtvätt-maskineri vi har snubblat in i.

Faktum kvarstår, affären tog ett antal veckor att genomföra, både Esbjörn och Ebba har haft god tid att reflektera över hur de vill ha det. Esbjörn har haft möjlighet att säga helt nej till affären och även krävt så mycket pengar han vill ha. Varför gjorde han inte det? Varför är Esbjörns supportgrupp så tajt intrasslade i varandra med så mycket skumt i bagaget?

Ingen vet exakt hur mycket sanering (om någon) det behövs, för ingen vet vad det lagras där och i vilket skick förvaringskärlen är. Ingen vet heller hur besvärligt/dyrt det blir att sanera, för ingen vet hur marken ser ut, under markytan.

nej, men vi tar hennes ord som sanning att Esbjörn var den som inte ville ha mäklare, vi tar hennes ord om sanering som sanning osv.

Jag ser det iallafall som osannolikt att det kommer kosta 300 000kr att sanera efter vad vi vet är några bilar parkerade i trädgården...
2021-02-09, 12:33
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Först kronofogden? Och de gör vad?
Och bärgningsbilen gör vad på vems begäran?

Och vem ska du betala 5000?

Jag hade en skrotbil på min gård, som en tidigt hyresgäst lämnat, en skrothandlare tog den.
Inget snack om saken, de skulle lysa den (vad det nu innebar) och det var inga problem.
Inget alls om någon kostnad för mig.

Du gick den olagliga vägen, eller skrothandlaren gjorde rättare sagt.
Det blir inte fallet vad gäller dessa skrotbilar.
Att på lagligt sätt bli av med ett fordon på din tomt kostar just 5.000:- till 10.000:-
2021-02-09, 12:34
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Allmänbildningen hos gemene man är inte låg, den är i vissa avseenden helt obefintlig. Att ha en grundkunskap om hur samhället fungerar har ersatts av att var och en kan "känna" och "tycka" lite hur som helst om vad som helst.

Ett tydligt tecken på detta är att den s.k. journalisten Brännström levererade känslopjunk och utsåg Esb till "offer" och lämnade ut honom som en dement tokskalle. Och angrep EB utan att ha någon som helst saklig grund för att något fel begåtts från hennes sida. En "riktig" journalist av den gamla, kompetenta stammen hade låtit bli att publicera sådana osakliga uppgifter. Att kränka och förlöjliga Esb med hjälp av osanna uppgifter i artikel efter artikel med hjälp av Binninge för att få till ett mediedrev mot EB är att sprida Fake News.

Brännström kunde i stället ha redogjort för fakta, dvs förklarat regelverket och redogjort för hur ett fastighetsköp går till, med och utan mäklare. Det hade kunnat bidra till att den obildade allmänheten fått lite välbehövlig upplysning på området.

Det du beskriver är kontentan av den "fria uppfostran" som florerade för ca 40 år sen.
Ingen har blivit skadad av en tillsägelse eller för den delen en skarp sådan heller.
Misshandel och psykiska inlägg ska naturligtvis ej uppmuntras eller vara en del av detta men helt klart så finns det många som är bäst på allt om dom får säga det själva.
En enkel sak att kolla är har personen gjort lumpen eller bor dom hemma hos mamma än??
Där finns många ledtrådar på den sortens personligheter.
Det är för lite jävlar anammar i folk i dag tycker jag.
Citat:
Det låter lätt, men så enkelt är inte livet. Föräldrar har provat sig fram sedan dess. På 1970-talet ville många föräldrar ge barnen en fri uppfostran. Men en del föräldrar förstod inte vad det betydde. De tänkte att man inte alls skulle uppfostra barnen. Många barn lärde sig inte att ta hänsyn till andra.
Det är för lite jävlar anammar i folk i dag tycker jag.

Många är avundsjuka på någon som har hittat ett hus som dom vill bo i då skriker alla andra hon kommer göra ett klipp och tjäna stora pengar, men om du tycker det så är det bara att börja läsa om från början igen på mitt inlägg
2021-02-09, 12:35
Medlem
Citat:
Ebba påminner om Majkgård? Ebba betalar miljoner för att "komma över" fastigheten, till skillnad från Majkgård som vill ha den gratis och under tiden låter Esbjörn jobba åt henne som tack?
Jag menar det mer generella, att prata ner dom och föra dom bakom ljuset.
Ebba Busch har givetvis sagt det hon tror att Esbjörn ville höra, varför skulle hon annars bjudit in han att fira jul där och komma på besök när han så ville?
Gissar på att Ebba Buschs intresse av att ha en dement farbror springande där upphörde så fort bläcket torkade på kontraktet.

Citat:
Hade Ebba gått via Hemnet, hade hon fortfarande inte hittat ett hus där, med läge runt sjön, eller hur?
Precis, du sätter fingret på ytterligare ett kärnproblem i den här historien!!!

Citat:
Ebba skulle haft mer vittnen och övertalat Esbjörn att anlita en mäklare som skötte allt åt honom, på Ebbas bekostnad. Men förutom det?
Ebba Busch hade mycket väl kunnat be en för henne okänd mäklare, en 3e part att gå in och hantera försäljningen enligt god mäklarsed och ta kostnaden för den, i sammanhanget så handlar det om summor man kan avrunda, typ 50tusen efter Esbjörn gjort avdrag för mäklararvodet i sin deklaration.

Esbjörn hade då också fått hjälp med alla sådana saker som deklaration, handpenning på ett mäklarkonto mm.
Dessutom är det direkt pinsamt av Theo Dietz gällande §18 i köpekontraktet, den går i direkt konflikt med §2 och det är oklart vad som gäller, har Theo Dietz brustit här och är det kanske han som ska stå för återbetalandet av handpenningen till Ebba Busch då han inte fullföljt sitt kontrakt han tagit fram? Om nu mot förmodan något sådant skulle ske.

Dessutom hade en 3e oberoende part som fått till stånd allt inför affären varit ett gyllne vittne för Ebba Busch idag. Men det är lätt att vara efterklok eller så passade inte en oberoende 3e part in i själva affärsupplägget som Ebba Busch tänkte sig.
2021-02-09, 12:36
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det här måste bara bevaras till eftervärlden om artikeln skulle låsas. Utan att ens ha talat med Esbjörn drar Binninge slutsatsen till tidningen Expressen att hans klient är årets mest lågbegåvade idiot som förvisso klarat av att göra en polisanmälan, men som inte förstått att polisen hållit förhör med honom
"- Jag blir en smula förvånad när du berättade för mig att min huvudman varit på ett förhör, det är först nu som jag förstår att det hållits ett förhör med honom. Det verkar inte som han själv förstått det.

Utredningen är nedlagd. Åklagaren har kommit fram till at Ebba Busch inte gjort något olagligt.

– Jag kan ha en förståelse för att det är svårt för utredaren att få fram klara fakta på bordet gällande denna händelse och att man beslutar att lägga ned förundersökningen."
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-busch-anmaldes-for-tradskovling-nu-frias-hon/

Inför allmän beskådan. Det kanske hade varit snyggare att tala med Esbjörn först. Nu vet väl Esbjörn att det kostar honom minst 500 spänn bara Binninge lyfter telefonluren och pratar med honom, så varför ringa och berätta att polisen hållit förhör med honom i ett ärende som ligger utanför tvisten? Frågan är, vet Esbjörn om att han snart ska på en annan rättegång angående bilolyckan? Kanske borde Binninge rädda honom från det på något vis? För inte ska det väl vara så att Esbjörn, att döma av Binninges beskrivning av honom, med samma intellektuella förmåga som en femåring ska stå där inför åklagare och nämndemän alldeles själv? Esbjörn kommer ju inte förstå att han blivit dömd

Förvånande att Brännström på Expressen utan problem och utan att ifrågasätta fakta gärna utmålar Esbjörn som senildement och lätt hjärnskadad dysfunktionell farbror. Kommer Brännström att bevaka rättegången mot Esbjörn för bilolyckan och bilda sig en egen uppfattning? Känns lite som agendajournalistik.

Det har även ändrats i ingressen, där står att anmäla lämnades elektroniskt via ombud.
2021-02-09, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Du gick den olagliga vägen, eller skrothandlaren gjorde rättare sagt.
Det blir inte fallet vad gäller dessa skrotbilar.
Att på lagligt sätt bli av med ett fordon på din tomt kostar just 5.000:- till 10.000:-

Men vad är kostnaden - till vem och varför?

Jag vet hur jag kan göra det mer lagligt, och förmodligen skulle jag ha rätt ta över bilen då ägaren skiter i att komma hämta den trots påminnelser. Men visste inte att det var kostnader... mer tid.

Edit : Ser att man kan bli betalningsskyldig om ägaren inte kan betala för flytten... där ser man. OM man alltså göra det via fogden.
Senast redigerad av Garre74 2021-02-09 kl. 12:42.
2021-02-09, 12:41
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
........Han försöker även blidka Matz ilska genom att påstå att han har försökt häva avtalet. Det tror jag beror på att Esbjörn helt enkelt är väldigt rädd för Matz. Med rätta gissar jag eftersom denne Matz vid flera tillfällen även ringer och hotar Ebba Busch:

Det är väl efter denna artikel som trion Binninge-Perdahl/Lülmaa/Majkgård börjar agera och både Matz och Esbjörn försvinner helt från bilden?

Min bild av den senaste artikeln om trädfällningen där Binninge uppenbarligen inte ens vet att Esbjörn har blivit hörd gör mig ganska övertygad om att Esbjörn inte ens vet att Binninge anses vara hans ombud.

Att EsB är rädd för Matz är en no brainer. Han har också haft div mygel med Majkgård (bankkontot)
Matz om någon känner till EsB övriga "affärer". 99% chans att bilkyrkogården också beror på Matz.
Matz innehar också vapenlicens (storviltjägaren som åker till Afrika och flyger hem div trofeer).

Att Esb vände i dörren till advokatkontoret kan också innebära att Esb då först upptäckte att det fanns andra intressenter inblandade som han inte hade full koll på, och med vetskapen att han gett en fullmakt kände han nog då att de var bättre att fly än illa fäkta med tanke på att Ebba:s advokat aldrig fick "kläm" på vem Esb:s medföljande "stöd" egentligen var eller företrädde (min teori här).

Man skulle ju kunna jävlas lite.
Det är ju lätt att starta insamlingar på nätet för div aktioner.
Ponera att någon startar upp en aktion i "Ge Esbjörn en riktig advokat", får ihop stålar som räcker till en riktig advokat.

Det har ju redan startats en aktion i "rädda Esbjörn", i detta fall en bloggande hunduppfödare med iq 34 som fastnat på 87 underskrifter den senaste veckan.

https://www.skrivunder.com/ror_inte_esbjorn.
2021-02-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Jag menar det mer generella, att prata ner dom och föra dom bakom ljuset.
Ebba Busch har givetvis sagt det hon tror att Esbjörn ville höra, varför skulle hon annars bjudit in han att fira jul där och komma på besök när han så ville?
Gissar på att Ebba Buschs intresse av att ha en dement farbror springande där upphörde så fort bläcket torkade på kontraktet.

Precis, du sätter fingret på ytterligare ett kärnproblem i den här historien!!!

Ebba Busch hade mycket väl kunnat be en för henne okänd mäklare, en 3e part att gå in och hantera försäljningen enligt god mäklarsed och ta kostnaden för den, i sammanhanget så handlar det om summor man kan avrunda, typ 50tusen efter Esbjörn gjort avdrag för mäklararvodet i sin deklaration
.

Esbjörn hade då också fått hjälp med alla sådana saker som deklaration, handpenning på ett mäklarkonto mm.
Dessutom är det direkt pinsamt av Theo Dietz gällande §18 i köpekontraktet, den går i direkt konflikt med §2 och det är oklart vad som gäller, har Theo Dietz brustit här och är det kanske han som ska stå för återbetalandet av handpenningen till Ebba Busch då han inte fullföljt sitt kontrakt han tagit fram? Om nu mot förmodan något sådant skulle ske.

Dessutom hade en 3e oberoende part som fått till stånd allt inför affären varit ett gyllne vittne för Ebba Busch idag. Men det är lätt att vara efterklok eller så passade inte en oberoende 3e part in i själva affärsupplägget som Ebba Busch tänkte sig.

Ebba borde ha tagit kostnaden för en mäklare som Esbjörn sedan skulle dra av i sin deklaration? Du klagar på att affären är ovanlig men föreslår att de borde ha skattefuskat i stället. Det säger en hel del om dina ekonomiska kunskaper.
2021-02-09, 12:48
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Ebba har gjort större skada mot Esbjörn och hans familj genom dom anklagelserna hon kastat ur sig än dom åtta notiserna som postats om denna affär.

Dom 8 notiserna om denna affär???
Har du missat hela mediadrevet och även varenda löpsedel som klistrats upp i landet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in