2021-02-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Problemet är lång-COVID som drabbar yngre och långsiktiga konsekvenser för de som varit sjuka däribland många yngre.

Vill du riskera det?

Nej.

Vi ska vaccinera så många som det krävs.

Men att vaccinera personer under 18 år är inte aktuellt - inte vad jag vet iaf?

Hur man än gör så blir det problem för man vet inte 100% vad som skulle hända vid det andra agerandet.

Skiter man i vaccineringen så dör det fler och fler får problem med långtids-covid osv = REGERINGEN OCH TEGNELL ÄR MÖRDARE!!!! AVGÅ!!!

Vaccinerar man aggressivt så kommer fler få problem med biverkningar = REGERINGEN OCH TEGNELL ÄR MÖRDARE!!!! AVGÅ!!!

Som jag sa innan så tror jag att smittan och dödligheten kommer försvinna innan vi närmar oss gränsen på 18 år.

Säg att vi vaccinerar alla över 65 år och alla i riskgrupperna. Sedan börjar beta av årskullarna neråt. >55, >50, >45 osv.

När vi kommer ner mot >30 så tror jag att smittan kommer vara borta och viljan att vaccinera sig kommer sjunka rejält.

Det såg vi förra sommaren när smittan i princip var borta och det dog 2-3 om dagen. Väldigt mycket färre ville vaccinera sig. Sen blev det värre till vintern och fler ville vaccinera sig.

Hur snabbt det kommer gå vid vaccineringen vet vi ju inte men jag tror att långt från alla kommer vara vaccinerade till sommaren men tillräckligt många för att sommaren blir som förra sommaren om inte ännu lugnare.
Citera
2021-02-09, 10:08
Medlem
Om man har haft den "vanliga" coronan och utvecklat antikroppar, ger det ett viss skydd mot dom muterade varianterna i så fall? Kan man läsa något om det?
Citera
2021-02-09, 10:13
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabanTheman
Om man har haft den "vanliga" coronan och utvecklat antikroppar, ger det ett viss skydd mot dom muterade varianterna i så fall? Kan man läsa något om det?
Högst sannolikt finns det korsimmunitetsefekter, ja. Däremot tror jag inte att man hunnit göra någon studie i ämnet ännu.
Citera
2021-02-09, 10:20
Medlem
nu är WHOs presskonferens om virus ursprung igång på aftonbladet
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabanTheman
Är de inte inne på att mutationen från Brasilien tar sig igenom immunförsvaret helt?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Nu 10.20 börjar briefing WHO.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-02-09, 10:21
Medlem
AreYouBacks avatar
Nu är presskonferensen igång... fan vad jag inte litar på WHO.
Citera
2021-02-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Skojar du?
Normalt folk jobbar oftast på dagen och väldigt många får för lite sol stor del av året.

Jag tar D vitamin 2500IE året runt så är jag säker på att jag inte har brist eller får i mig för mycket.
Sedan lite andra mineraler och regelbundet med C-vitamin.
Verkar ha en bra effekt eftersom jag väldigt sällan är sjuk.
Och givetvis en bra varierad kost och nästan allt hemlagat.
Men att tro det är en mirakelmedicin mot coronan, nej tack den tror jag inte på.
Den jäkla skiten är förrädisk och lömsk.

Jag har en kollega som berättat att han förra våren hade lite symptom och även tappade lukt och smak. Jo han har fått tillbaka lite i förvrängd form.
Kaffe är numera odrickbart då det smakar surt och unket berättade han.
Mat smakar väldigt lite och konstigt.
Även dofter är förvrängda.
Öh, ja? Det är en utmärkt idé att ta d-vitamin på vinterhalvåret. Det har jag själv gjort i flera år. Men nu var det ju någon som inte hade tagit tidigare och undrade hur lång tid det tar att fylla upp depåerna med hjälp av tabletter. Då tror jag att det är bättre att hålla sig till rekommenderad maxdos (1000-4000 IE) och komplettera med naturligt solljus mitt på dagen. (Skulle själv gå på 4000 i det läget eftersom det bara är under en begränsad tid.) Många jobbar hemma under pandemin och kan styra sina arbetstider själva och de som jobbar borta har i regel lunchrast. Sedan kan man ju passa på att vara ute på helgerna också. Men det dröjer som sagt till i mars innan man har någon nytta av solen.

Det är ingen som har sagt att vare sig zink eller d-vitamin eller något annat är mirakelmediciner, men man kan ju göra så gott man kan genom att vara noggrann med sin kosthållning och levnadsvanor i övrigt.
Senast redigerad av Nebeltag 2021-02-09 kl. 10:41.
Citera
2021-02-09, 10:38
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Blir givetvis bara skitsnack då Kina betalar stora bidrag till WHO och det vi lärde oss i början av förra året var ryggdunkande från WHO om att Kina skötte allt så fantastiskt bra.

Kommer inte bli några nyheter eller avslöjanden.

Det är alltid intressant att se vilken är den hand som föder en varje år.

Här är en sammanställning från 2018.. notera Bill & Melinda Gates Foundation + GAVI (också Bill Gates) är de största bidragsgivarna.. utan konkurrens

https://www.weforum.org/agenda/2020/04/who-funds-world-health-organization-un-coronavirus-pandemic-covid-trump/

https://www.gavi.org/investing-gavi/funding/donor-profiles/bill-melinda-gates-foundation
Citera
2021-02-09, 10:48
Medlem
AreYouBacks avatar
"Kinas experter uppger nu att det finns tecken som tyder på att smittan som spridits i Wuhan har flera separata ursprung."

Labb?
Citera
2021-02-09, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
"Kinas experter uppger nu att det finns tecken som tyder på att smittan som spridits i Wuhan har flera separata ursprung."

Labb?
vadå, flera labb?
Citera
2021-02-09, 10:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nedan data kan vara 1-2 veckor gammal men här kommer en sammanställning.
Dessvärre har jag inte grävt i hur många av de som dött hade underliggande och bidragande sjukdomar (men det kan spela mindre roll med tanke på det låga antalet totalt)

>39 år = 52 presoner totalt

>49 år = 122 personer totalt

-9 = 6 döda
10-19 = 3 döda
20-29 = 14 döda
30-39 = 29 döda
40-49 = 70 döda

50-59 = 235 döda
60-69 = 647 döda
70-79 = 2358 döda
80-89 = 4764 döda
90+ = 3121 döda

https://www.statista.com/statistics/...by-age-groups/
Cirka 10 000 personer under 50 år har vårdats på sjukhus.
Cirka 1 100 personer av dessa har legat på IVA.

Motsvarande för personer under 70 år är cirka 26 000 och cirka 4 000.
Totalt har nästan 50 000 personer vårdats på sjukhus och cirka 6 500 av dessa på IVA.

Antalet på IVA kommer från Intensivvårdsregistret.
Antalet i slutenvård kommer från Socialstyrelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in