2021-02-09, 01:15
Medlem
Avskyr verkligen den där jämförelsen med insulin och diabetiker. Helt sjukt att serotoninbristhypotesen ens lever vidare.
Man har snarare sett att personer med social fobi har FÖR HÖGT serotonin och lågt dopamin.
En man med högt testosteron och dopamin lider inte av social fobi. Släng ditt Sertralin år helvete och fixa grunden istället.
Antidepressiva är en krycka vid svåra depressioner efter trauman och dylikt. Inte långtidsbehandling av lite ångest.
Citera
2021-02-09, 01:28
Avslutad
Jag har ätit sertralin i flera år och för mig fungerar medicinen bra och "gör det den skall" så att säga. Absolut har jag perioder i livet då allt känns piss och skit, men har inget med medicinen att göra.
Citera
2021-02-09, 02:29
Medlem
LemPicas avatar
Jag har ätit Fluoxetin i 8-10 år pga traumautlöst depression.
Provade flera olika antidepressiva och alla förutom Fluoxetin gav mej hemska biverkningar.
Med Fluoxetin har jag i princip inga biverkningar alls.

Jag har under åren varit utan medicinen under 6-8 veckor och varje gång kommer mina problem tillbaks så jag behöver uppenbarligen den här medicinen.

Jag har läst att många upplever svår AT när dom går av antidepressiva men det har hittills aldrig hänt mej.
När jag började medicinera gick jag även i KBT för att lära mej hantera min panikångest som uppstod i samband med traumat och det tillsammans med antidepressiva funkar bra för mej så det behöver inte vara så svårt och komplicerat som många uppger.
Det viktigaste är att hitta rätt sorts antidepressiva för just dej.
Citera
2021-02-09, 03:55
Medlem
Passepartouts avatar
Vilka andra åtgärder har läkaren föreslagit?

Stå på dig och byt läkare om han vägrar föreslå andra alternativ än medicinering. Social fobi kan du arbeta bort, exempelvis med kognitiv terapi.
Citera
2021-02-09, 08:12
Medlem
Du behöver nog inte känna att det måste vara _hela_ livet, även om din läkare säger så. Använd det som ett andningshål just nu om du behöver det, men som flera i tråden skriver så finns det andra metoder som är effektiva mot social fobi (t.ex. KBT). + just nu premierar psykiatrin medicinering framför terapi av bla. ekonomiska skäl, men denna trend har säkerligen chanser att förändras under din livstid.
Citera
2021-02-09, 08:13
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Avskyr verkligen den där jämförelsen med insulin och diabetiker. Helt sjukt att serotoninbristhypotesen ens lever vidare.
Man har snarare sett att personer med social fobi har FÖR HÖGT serotonin och lågt dopamin.
En man med högt testosteron och dopamin lider inte av social fobi. Släng ditt Sertralin år helvete och fixa grunden istället.
Antidepressiva är en krycka vid svåra depressioner efter trauman och dylikt. Inte långtidsbehandling av lite ångest.
På flashback är det bara testosteronhypotesen som lever vidare, alla unga och inte så unga män med olika problem har ovillkorligen testosteronbrist...

Sen har du nog inte evidensen på din sida om att SSRI inte fungerar: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9728642/

"Paroxetine is an effective treatment for patients with generalized social phobia. Short-term (ie, 11-week) treatment results in substantial and clinically meaningful reductions in symptoms and disability."

Sen är det väl bra om TS testar KBT med eller utan medicin. Men alla andra ovetenskapliga råd kan han hoppa över.
Senast redigerad av mfmx 2021-02-09 kl. 08:27.
Citera
2021-02-09, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mrcountman
Har tyvärr ungefär samma uppfattning om de som tagit denna medicin länge.. Vore kul om någon som tagit antidepressiv medicin länge hade en annan sida att berätta
Kul kanske det kan vara att lyssna på lögner och skönmåleri men det är väl ändå sanningen du vill höra...
SSRI fungerar inte eftersom de inte är effektiva. Dessutom är det knappast serotonin på det sättet man vill ha mer av. Det är så många andra signalsubstanser som fattas.

Vården är nöjd först när alla går runt som lobotomerade feta grisar. Då har den liksom lyckats med sitt uppdrag. Då är du en mönstermänniska.
Citera
2021-02-09, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrcountman
Har du provat och fått det?

behövs inte, det finns ju kliniska studier att läsa, dit postmodernistiska mongo....
Citera
2021-02-09, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiklund80
Kul kanske det kan vara att lyssna på lögner och skönmåleri men det är väl ändå sanningen du vill höra...
SSRI fungerar inte eftersom de inte är effektiva. Dessutom är det knappast serotonin på det sättet man vill ha mer av. Det är så många andra signalsubstanser som fattas.

ssri fungerar inte? såååå din åsikt vs kliniska studier...

Citat:
Vården är nöjd först när alla går runt som lobotomerade feta grisar. Då har den liksom lyckats med sitt uppdrag. Då är du en mönstermänniska.

människor blir utmärkta lobotomerade feta grisar även utan ssri.
Citera
2021-02-09, 10:15
Medlem
Idioti att vilja ha folk på antidepressiva för resten av livet speciellt vid så låg ålder.
Man gör det väldigt enkelt för sig inom vården.

Läkemedelsbolagen hurrar självklart och eventuellt personen som skriver ut dessa men individen i fråga kommer få hjärnan ändrad och det lär sluta illa när du som person successivt ändras.

Sök dig till bättre vård.
Citera
2021-02-09, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
ssri fungerar inte? såååå din åsikt vs kliniska studier...

människor blir utmärkta lobotomerade feta grisar även utan ssri.
För vissa fungerar SSRI ett tag men bara till tolerans uppnåtts. Ett halvår kanske. Därefter behöver du doseskalering eller avtändning för att medicinen åter ska få den effekt den hade i början.

När tolerans uppnåtts till en medicin så är skillnaden ingen jämfört med om man från början avstått medicinering.

Citat:
Antidepressant treatment tachyphylaxis (ADT tachyphylaxis), also known as Prozac poop-out, is a medical condition in which progressive or acute tolerance effects are seen following chronic administration of a drug. ADT tachyphylaxis specifically refers to a sudden decrease in response to selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs), which are the most commonly prescribed antidepressants.
Senast redigerad av wiklund80 2021-02-09 kl. 10:43.
Citera
2021-02-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiklund80
För vissa fungerar SSRI ett tag men bara till tolerans uppnåtts. Ett halvår kanske. Därefter behöver du doseskalering eller avtändning för att medicinen åter ska få den effekt den hade i början.

När tolerans uppnåtts till en medicin så är skillnaden ingen jämfört med om man från början avstått medicinering.

.... defineria "för vissa".

och källa tack, gärna utan enbart HDRS-17 som enda datatpunkt.

ditt postmodernistiska mongo....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in