2021-02-09, 02:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om de är vaccinerade. 20% driver 80% av smittan, så det är inte otänkbart. Jag tror de räknade helt fel i Manaus där de trodde att 70% av befolkningen redan haft smittan. Ja om det inte är en helt ny och oberäknelig mutation då. Tror gör man i kyrkan.
Nu vet jag inte vad de 70% är för siffror avseende Manaus, men jag har sett media flera gånger missat att göra skillnad på andel positiva av de som tar ett antikroppstest och andel positiva av hela befolkningen.
Citera
2021-02-09, 02:24
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Den annalkande katastrofen är den lavin av autoimmuna sjukdomar vi kommer att få se i spåren av covid-19

Vi hade redan en pandemi av metabola och autoimmuna sjukdomar innan covid19. Utan denna metabola pandemi hade knappt någon dött av förkylningsviruset i fråga.
Citera
2021-02-09, 02:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är bara 23% som är vaccinerade med båda doserna än så länge så du får nog ge dig till tåls ett tag.
Jäklar det är många redan. Om en månad lär det vara dubbelt så många (ifall de inte får störningar i leveranserna).

Men även på "bara" 23% hade jag förväntat mig betydligt mindre än 7000+ nya smittade i Israel på en dag.
Citera
2021-02-09, 02:28
Medlem
Finns det någon rapportering om hur många unga och friska dött i Sverige?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/rapport-overdodlighet-vecka-2.pdf

Här finns det raaport om bl.a hur många män och kvinnor dött. Men borde det inte även finnas rapportering om hur många som befunnit sig i 40 års åldern och nedåt och dött av viruset?
Citera
2021-02-09, 02:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så du menar att även om förvånansvärt många israeler fortfarande blir smittade nu så kanske de får svaga symptom?

Lite siffror:

Citat:
It revealed that out of 163,000 Israelis given both shots, only 31 were infected, compared with nearly 6,500 infections among a control group of unvaccinated people.
Citat:
Maccabi said the data suggested the vaccine was 92% effective, close to the 95% efficacy that Pfizer claims. “This is very, very good news,” Dr Anat Ekka Zohar, the vice-president of Maccabi, told local media.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-02-09, 02:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Finns det någon rapportering om hur många unga och friska dött i Sverige?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/rapport-overdodlighet-vecka-2.pdf

Här finns det raaport om bl.a hur många män och kvinnor dött. Men borde det inte även finnas rapportering om hur många som befunnit sig i 40 års åldern och nedåt och dött av viruset?
I FHM:s vanliga Dashboard går detta att se. Vidare finns det excel-dokument att ladda ned.
Citera
2021-02-09, 02:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Lite siffror:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
För att detta ska gå ihop bör det innebära att covid-restriktionerna i Israel nu är slappa. Kanske en effekt av att de lyckats vaccinera så många.

Vidare har Israel problem med religiösa fanatiker som ofta skiter i Covid-restriktioner. Fast den gruppen torde vara liten.
Citera
2021-02-09, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Både män och kvinnor över 40.
Tolkar det som över 40 men under 50, alltså en grupp för vilken själva infektionen sällan ger mer symtom än de du beskriver. Då kan man faktiskt fråga sig om det var värt att de tog vaccinet.

Det verkar vara rätt vanligt med biverkningar som feber, kraftig frossa, huvudvärk, illamående, led- och muskelvärk, trötthet o.s.v. Andra sprutan tycks dessutom ge mer biverkningar än den första.

Citat:
... by the time the second injection rolls around, adaptive cells are raring to go, and far faster to react. Some of these cells have even been lingering at the site of injection, out of suspicion that their target would return. Stimulated anew, these sentinel cells will blast out their own cytokines, layering on an extra wave of inflammation. In some people, like my beleaguered neurologist husband, these complex reactions can manifest in fevers, aches, and prolonged exhaustion.
https://www.theatlantic.com/health/archive/2021/02/second-vaccine-side-effects/617892/

Enligt ovan citerade artikel ger Modernas vaccin värre biverkningar än Pfizers.

Citat:
The provocative nature of mRNA might help explain why Moderna’s shot, which contains three times as much of the genetic material as Pfizer’s, was linked to more side effects in clinical trials.

Artikelförfattaren ser de många biverkningarna som något positivt (ett tecken på att vaccinet tar), men jag undrar jag. I vissa fall verkar boten vara värre än soten. Kanske vore det bättre för folk under 50 att ta Astra Zenecas eller något av de andra vaccinen istället. Är inte speciellt sugen på att ta något av mRNA-vaccinerna i alla fall.
Citera
2021-02-09, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Den annalkande katastrofen är den lavin av autoimmuna sjukdomar vi kommer att få se i spåren av covid-19
Borde inte även vaccinerna kunna ge upphov till sådana? Det optimala för individen är nog att försöka undvika såväl sjukdom som vaccin.
Citera
2021-02-09, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Borde inte även vaccinerna kunna ge upphov till sådana? Det optimala för individen är nog att försöka undvika såväl sjukdom som vaccin.
Större sannolikhet vid infektion dock. Mer (längre) RNA att reagera mot.
Citera
2021-02-09, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Större sannolikhet vid infektion dock. Mer (längre) RNA att reagera mot.
Visst, man får ju väga för- mot nackdelar. Själv föredrar jag nog att avvakta med vaccinet och fortsätta att undvika smittrisk så långt det bara går.

För oss i fas 4 lär det hursomhelst dröja några månader innan det blir aktuellt att ta ställning till om man ska vaccinera sig eller ej. Kanske är det även möjligt att välja vaccintyp då.
Citera
2021-02-09, 07:03
Medlem
Jag läser att förkylda svenskar är less på att testa sig. Är det alltså folk som faktiskt blir förkylda i vinter?

Jag har inte haft en enda förkylning, inte heller någon annan i min familj. Lite känningar i näsan eller halsen pga torr, kall luft och att man hostar eller nyser ett par gånger av just denna orsaken, men inte en enda förkylning. Är folk inte kapabla att känna skillnad? Inte en chansatt jag testar mig pga att jag hostar till en gång.

Vad är er erfarenhet? Hur tänker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in