2021-02-09, 00:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Är det bara jag osm är lite oroad över corona statistiken från Israel?

25% ska nu vara fullt vaccinerade, 65% minst en dos, ändå går inte dödsiffrorna ner överdrivet snabbt.

Enligt israelerna själva så fungerar vaccinet väldigt bra:

Citat:
One domestic healthcare provider, Maccabi Healthcare Services, released an encouraging smaller study on Thursday.

It revealed that out of 163,000 Israelis given both shots, only 31 were infected, compared with nearly 6,500 infections among a control group of unvaccinated people.

https://www.theguardian.com/world/2021/jan/31/israel-covid-vaccination-data-offers-hope-exit-pandemic
Citat:
Maccabi said the data suggested the vaccine was 92% effective, close to the 95% efficacy that Pfizer claims. “This is very, very good news,” Dr Anat Ekka Zohar, the vice-president of Maccabi, told local media.
Citera
2021-02-09, 00:02
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Måtte restriktionerna hålla till hösten också.Pallar fan inte plugg på plats och behöva träffa jobbiga människor..

Ja inte kommer de ske några förändringar i våra restriktioner fram till sommaren, det räknar jag verkligen inte med. Börjar bli tveksam till om det ens kommer vara normalt till höst och vinter 2021. Vaccinationerna går alldeles för långsamt och får vi in den sydafrikanska i samhällsspridningen som inte Astra vaccinet biter på, kommer det ta ännu längre tid.
Citera
2021-02-09, 00:09
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
En ny variant B.1.258delta börjar bli utbredd i Tjeckien där den svarar för 59% av fallen. Den är även vanlig i Sverige och i Danmark. Den har vissa likheter med den brittiska varianten med "69-70-delete" mutationen och ökad smittsamhet. Tjeckien är ett av de mest drabbade länderna på senare tid med 659 fall per dag och miljon innevånare. Sverige ligger nu på 299.

https://www.thailandmedical.news/news/covid-19-news-new-sars-cv-2-variant-b-1-258-emerges-in-czech-republic-and-slovakia-carrying-h69-v70- deletion,-n439k-and-numerous-mutations

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=SWE~CZE&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=new_cases_per_million&pickerSort=de sc

Intressant. Den anges som något mer smittsam. Kanske kan förklara decembervågen i Sverige då den utgjorde 43% av de sekventierade proverna för Sverige i december:
https://virological.org/t/b-1-258-a-sars-cov-2-variant-with-h69-v70-in-the-spike-protein-circulating-in-the-czech-republic-and -slovakia/613
Citera
2021-02-09, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Är det bara jag osm är lite oroad över corona statistiken från Israel?

25% ska nu vara fullt vaccinerade, 65% minst en dos, ändå går inte dödsiffrorna ner överdrivet snabbt.

Det finns ett lagg på två-tre veckor från att man blivit vaccinerad till att det har full effekt, men de har ändå börjat för 6-7veckor sen och började med riskgrupperna som ska stå för dödstalen, ändå dör folk. Att det ger effekt är självkalrt, men trycker effekten är rätt långsam.

Vad tycker andra?

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/
Du verkar vara ute efter sensation och att skapa intriger. Jag tror att jag hade läst att, av alla vaccinerade i Israel, bara 0.06 procent hade uppvisat symptom. Det verkar som att vaccin ändå erbjuder ganska bra skydd...
Citera
2021-02-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja inte kommer de ske några förändringar i våra restriktioner fram till sommaren, det räknar jag verkligen inte med. Börjar bli tveksam till om det ens kommer vara normalt till höst och vinter 2021. Vaccinationerna går alldeles för långsamt och får vi in den sydafrikanska i samhällsspridningen som inte Astra vaccinet biter på, kommer det ta ännu längre tid.
Det kom rapporter under kvällen att Pfizers och Biontechs vaccin verkar fungera även mot den sydafrikanska varianten och att, eftersom situationen med Astra Zenecas vaccin är som den är, en majoritet av befolkningen i Sverige kommer ändå att få vaccin från Pfizer (de som vill)...
Citera
2021-02-09, 00:38
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Det kom rapporter under kvällen att Pfizers och Biontechs vaccin verkar fungera även mot den sydafrikanska varianten och att, eftersom situationen med Astra Zenecas vaccin är som den är, en majoritet av befolkningen i Sverige kommer ändå att få vaccin från Pfizer (de som vill)...

Ja det är bevisat och bra nyheter, det blir alltså en rejäl efterfrågan på Pfizer och Moderna

Jaså jag har helt missat att majoriteten i Sverige kommer få tillgång till Pfizer eller Moderna? Det var inte aktuellt för några dagar sedan, hur ska vi få tillgång till så pass många doser? Sputnik är väl större chans då att vi kan få i större kvantitet kanske.
Citera
2021-02-09, 01:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Poängen är nog att inhalering ger en lokal kortisonbehandling i lungorna. Det är bättre för kroppen eftersom kortison har biverkningar.

Jag har faktiskt haft en diskussion med en läkare om just det där och denne menade att det bästa är intubering och respirator för då kan man leverera kortisonet ända ner i botten av lungorna, vilket skulle ge bäst effekt. Jag är själv lite skeptiskt då respirator i sig är väldigt påfrestande för kroppen.
Citera
2021-02-09, 01:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Israel rapporterar 7000+ nya fall idag.

Ska man bli orolig för att Pfizers vaccin funkar dåligt?

Jag postade en länk till en Israelisk artikel häromdagen som påstod att bara 0,06% av dem som fått andra sprutan får mild sjukdom om de smittas. Det låter hoppfullt tycker jag.
Citera
2021-02-09, 01:12
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja det är bevisat och bra nyheter, det blir alltså en rejäl efterfrågan på Pfizer och Moderna

Jaså jag har helt missat att majoriteten i Sverige kommer få tillgång till Pfizer eller Moderna? Det var inte aktuellt för några dagar sedan, hur ska vi få tillgång till så pass många doser? Sputnik är väl större chans då att vi kan få i större kvantitet kanske.
Det har varit aktuellt hela tiden;
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/prognos-av-vaccinleveranser/
Citera
2021-02-09, 01:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag postade en länk till en Israelisk artikel häromdagen som påstod att bara 0,06% av dem som fått andra sprutan får mild sjukdom om de smittas. Det låter hoppfullt tycker jag.
Så du menar att även om förvånansvärt många israeler fortfarande blir smittade nu så kanske de får svaga symptom?
Citera
2021-02-09, 01:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Så du menar att även om förvånansvärt många israeler fortfarande blir smittade nu så kanske de får svaga symptom?

Om de är vaccinerade. 20% driver 80% av smittan, så det är inte otänkbart. Jag tror de räknade helt fel i Manaus där de trodde att 70% av befolkningen redan haft smittan. Ja om det inte är en helt ny och oberäknelig mutation då. Tror gör man i kyrkan.
Citera
2021-02-09, 01:38
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Det är bara 23% som är vaccinerade med båda doserna än så länge så du får nog ge dig till tåls ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in