2021-02-08, 19:06
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det är en felaktig bild på konservativa värderingar som många har. Det finns inga universella konservativa värderingar, det traditionellt svenska har nästan ingenting gemensamt med det traditionellt thailändska. Bara ifall du vill klumpa ihop allt traditionellt som "patriarkat" och göra dig till en färgblind åsna som studerar färger men inte kan se skillnaden mellan grönt och röd.

Det är egentligen samma simplifierade världsbild som Merapi har, olika kulturer har dock helt annorlunda vanor, idetraditioner, värderingar, osv. - det traditionellt svenska samhället har absolut inget gemensamt med det traditionellt thailändska samhället. Res igenom traditionella samhällen från pakistanier i Islamabad till sikher i Pujab till hinduer i Dehli till buddister i Bhutan så kommer det bli helt uppenbart att inte ens dessa närliggande områden har mycket gemensamt utan har byggt sina samhällen på helt unika idetraditioner och vanor.

Man bevarar inget av det svenska bara genom att ha en thailändsk fru som tar hand om hemmet medan du jobbar och ler när du kommer hem och allt annat bekvämt idag som män gärna vill ha till varje pris, men som givetvis är svårt att finna bland svenska kvinnor.

Det är klart att västerländska män är lika skyldiga som västerländska kvinnor i att förinta vår identitet, det blandas ju ungefär lika mycket hos båda kön, och i båda fallen så söker man till något feminint/maskulint som urvattnas i takt med att laddningen mellan könen försvinner och alla blir tillplattade egalitära modeller för den nya könslösa människan.

Män attraheras till feminina attributer och kvinnor attraheras till maskulina attributer, finns nog ingen enklare och mer kraftfull argument mot det könlösa samhället än just det.

Men börja nu inte ta upp all maskulinitet och feminint som finns under ytan hos svensken, för det är en annan fråga: du kommer inte attrahera en kvinna genom att uttrycka dig maskulint i flashback liksom, eller genom att skapa en maskulin alter-ego som är krigshjälte och level 100 i något spel, lika lite som du kommer attrahera män genom att könsstereotypt hänga i instagram hela dagen och jämföra dig med snygga modeller medan du tar antidepressiva.

Bra att du har gett upp feministforumet. Du startade själv en "män bäst-kvinnor sämst tråd" där förut: Vad blir konsekvenserna av de stora könsskillnaderna i Sverige.
Citera
2021-02-08, 19:18
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Bra att du har gett upp feministforumet. Du startade själv en "män bäst-kvinnor sämst tråd" där förut: Vad blir konsekvenserna av de stora könsskillnaderna i Sverige.

NEj, det gjorde jag inte. Skapa en bättre hobby än att förenkla allt jag någonsin har sagt. Konsekvenserna av könsdimorphism där män helt undviker umgås med kvinnor och viceversa är väl annars ett stort antal incels.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-08 kl. 19:20.
Citera
2021-02-08, 19:21
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
NEj, det gjorde jag inte. Skapa en bättre hobby än att förenkla allt jag någonsin har sagt. Konsekvenserna av könsdimorphism där män helt undviker umgås med kvinnor och viceversa är väl annars ett stort antal incels.

Allt som startas i feministforumet blir ju till en kvinnohatar-tråd, även om tråden inte var tänks så från början.
Citera
2021-02-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Av denna anledning - ledande forskning visar att Sverige i kulturell mening är extremt och därmed mer av särfall än de flesta länder: https://www.worldvaluessurvey.org/photos/EV000190.JPG

Att den etniskt svenska befolkningen minskar i Sverige både absolut och relativt är alldeles självklart ett oerhört problem. Kanske får Du och jag leva tillräckligt länge för att detta skall bli så uppenbart att inte ens Du kan förneka det.

Skärp Dig själv!

Ingen har förnekat att kvinnor - och män - kan få problem av att föda barn de inte önskat. Men, framför allt feministerna har alltid förnekat och mörkat att kvinnor kan lida oerhört av att begå abort, tydligtvis även långt i efterhand. Varför skall dessa kvinnors öden undertryckas? Är det för att det blir för komprometterande, det som feminismen har ägnat sig åt under decennier?

Om mankör med sånna idiotiska argument som du gör, så får man namne mig skärpa sig.

Att svenskar har ”extrema” värderingar (av den typ som du själv avskyr) utgör inget som helst argument för att just vi ska börja frångå just dessa värderingar via att införa abortförbud för att det finns ett värde av att bevara värderingarna.

Fattar du ens hur otroligt fånigt detta resonemang blir?

Ingen! har förnekat att abort kan vara något som ger psykiska problem. Men lösningen ör ju knappast att i för en lag som ger ämnet psykiska och ekonomiska och sociala och juridiska etc etc problem, eller hur.

Vi ska inte ha något förbud för kvinnor att kunna göra säkra aborter när de behöver detta.
Citera
2021-02-08, 21:21
Medlem
Citat:
Djurarter har ju ju ofta inte ens någon papparoll, så visst "mansrollen" för en schimpans är att slakta betahanar som kommer för nära och kriga mot andra stammar, utöka reviret, för gorillan är "mansrollen" att döda honors barn med andra hanar för att få para sig och slåss mot andra silverryggar för att få honan, etc.
Jag tror det är lite mer mångfacetterat än vad du får det att låta som i de här harangerna. Samtidigt som gorillahannar kan döda ungar när de tar över andra hannars harem, så verkar de spendera mycket tid med att ta hand om både sina och andra hannars ungar inom gruppen. Och gorillahonor verkar uppskatta hannar som tar hand om ungarna och agerar som barnvakter för andras ungar:

Citat:
Caring for infants is associated with increased reproductive success for male mountain gorillas
https://www.newsweek.com/male-gorilla-care-kids-successful-reproducing-1171056

Jag tycker nog du drar din beskrivning av den naturliga mansrollen lite väl långt, så att det blir fyrkantigt och nästan en karikatyr. Ja, de flesta kvinnor uppskattar att du är stark och beskyddande, att du går ut i världen och slaktar mammutar för att försörja familjen och dräper fiender som hotar reviret, att du kan reparera allt i hemmet, osv. Men de flesta kvinnor uppskattar också om du därutöver även kan fixa blöjbyten, godnattkramar, matningar, klädbyten, osv, även om hon i de flesta fall vill behålla huvudansvaret för den avdelningen.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2021-02-08 kl. 21:37.
Citera
2021-02-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ska jag kanske länka dig X antal artiklar över psykiska problem för kvinnor som tvingas föda mot sin vilja, eller tvingas begå olaglig eller extremt skadlig abort, väldigt sent för att hennes omgivning dragit ut på det i all oändlighet? eller tvingas stoppa upp galgar i underlivet för att slippa föda oönskade barn?
hmm?
Kvinnor som blivit våldtagna bör ha rätt att göra abort, men om barnet är resultatet av en frivillig sexuell relation så är det lite magstarkt att sedan komma och prata om att man "tvingas föda mot sin vilja". Man har ju gjort sitt val i ett tidigare skede. Alla vet att oskyddat sex leder till graviditeter, så om sexet var frivilligt så är födseln inget man "tvingas till" utan helt enkelt den naturliga konsekvensen av de val man gjort. Gör man sig gravid så blir konsekvensen att man får föda ett barn. Det är lika självklart som att om man föder ett barn så får man också mata det, ta hand om det och uppfostra det.
Citera
2021-02-08, 21:35
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag tror det är lite mer mångfacetterat än vad du får det att låta som i de här harangerna. Samtidigt som gorillahannar kan döda ungar när de tar över andra hannars harem, så verkar de spendera mycket tid med att ta hand om både sina och andra hannars ungar inom gruppen. Och gorillahonor verkar uppskatta hannar som tar hand om ungarna och agerar som barnvakter för andras ungar:

https://www.newsweek.com/male-gorilla-care-kids-successful-reproducing-1171056

Intressant. Man lär sig något nytt varje dag. Poängen med att ta upp alla hemskheter som djur gör mot varandra är att påminna vänsterdebattörer om vilken barbari som existerar när man skalar av vår förmåga att civilisera djuret inom människan. Det pågår fortfarande en ovetenskaplig rousseaunsk romantism om hur hemsk (speciellt västerländsk) civilisation är och hur nobel vilden eller nu djurarter är
i jämförelse med "patriarkala civilisationer".

En utav de saker som patriarkala civilisationer först och främst gör är att stifta en lag som alla måste följa och bestraffa hårt speciellt män som agerar ut egocentriska begär att bara ta saker som de vill.

Civilisationen hänger alltid på en skör tråd att inte falla i tyranni givetvis, men utan att ha Hobbes Leviathan är ju tyranni regeln och inte undantaget, och djungelns lag gäller.

En civilisation ska först och främst ta i beräkningen att vi alla har potential till enorm ondska, denna ondska är ingen artificiell konstruktion utan något som vi alla har inom oss helt naturligt. Kvinnor har också denna mörker, men eftersom de är fysiskt svagare manifesteras de få gånger genom att nå toppen av våldshierarkier, undantaget blir när de exempelvis misshandlar sina småbarn, något som kvinnor gör i ungefär samma omfattning som män gör det. Likaså utövar kvinnor psyologisk mobbning mot varandra. Återigen, så är detta ingen konstruktion (patriarkat eller matriarkat) utan bara en potential som finns inom människor att utagera sadism mot till och med nära och kära.

Samhället kan inte magiskt skapa en norm som alla följer som om människan var en tabula rasa, för en stor del av det som ger livet en extra smak finns redan inprogrammerad. En utav civilisationens främsta uppgift blir då att förhandla med mänskliga naturen istället för att söka förinta den eller ignorera dess existens. En ung man med den så kallade "krigar-genen" och som har det inom sig att vara extremt våldsam bör kanske börja med boxning där hans våld utövas inom civiliserade ramar.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-08 kl. 21:40.
Citera
2021-02-08, 21:41
Medlem
Citat:
Intressant. Man lär sig något nytt varje dag. Poängen med att ta upp alla hemskheter som djur gör mot varandra är att påminna vänsterdebattörer om vilken barbari som existerar när man skalar av vår förmåga att civilisera djuret inom människan.

[..]

En civilisation ska först och främst ta i beräkningen att vi alla har potential till enorm ondska, denna ondska är ingen artificiell konstruktion utan något som vi alla har inom oss helt naturligt.
Och män/hannar behöver kunna vara både hänsynslöst barbariska (dräpa fiender som hotar familjen/stammen, jaga och döda bytesdjur, osv) och ömsinta och kärleksfulla. Det är väl den dualiteten som uppskattas hos de där gorillahonorna som premierar de hannar som ägnar mycket tid åt att vara barnvakter.

Ber om ursäkt för lite röra i diskussionen - jag lade till ett stycke i mitt förra inlägg samtidigt som du svarade på det.
Citera
2021-02-08, 22:00
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och män/hannar behöver kunna vara både hänsynslöst barbariska (dräpa fiender som hotar familjen/stammen, jaga och döda bytesdjur, osv) och ömsinta och kärleksfulla. Det är väl den dualiteten som uppskattas hos de där gorillahonorna som premierar de hannar som ägnar mycket tid åt att vara barnvakter.

Ber om ursäkt för lite röra i diskussionen - jag lade till ett stycke i mitt förra inlägg samtidigt som du svarade på det.

Jo, jag lade också till några stycken.
Citat:
Jag tycker nog du drar din beskrivning av den naturliga mansrollen lite väl långt, så att det blir fyrkantigt och nästan en karikatyr. Ja, de flesta kvinnor uppskattar att du är stark och beskyddande, att du går ut i världen och slaktar mammutar för att försörja familjen och dräper fiender som hotar reviret, att du kan reparera allt i hemmet, osv. Men de flesta kvinnor uppskattar också om du därutöver även kan fixa blöjbyten, godnattkramar, matningar, klädbyten, osv, även om hon i de flesta fall vill behålla huvudansvaret för den avdelningen.

Jag tror du har rätt i att jag belyser lite väl ofta den sida som demoniseras av feminister, när det givetvis finns så många fler dimensioner som jag då missar.

Jag har inte som mål att måla upp en macho-man som det absoluta idealet, utan mer som något som naturligt måste existera, då det är dels en roll som några män naturligt faller in i och dels så är det även en dimension som alla män måste ha inom sig för att lyckas i sexuella marknaden.

Men även en machoman har dimensioner som ibland överanstämmer med de nya idealen och alla faller inte in i enkla kategorier (det finns män med låg testosteron som är distanta föräldrar och rentav kan vara perversa seriemördare, det finns män med hög testosteron som är extremt närvarande pappa, och en klassisk snäll björn, etc.).

Jag vill heltenkelt visa att hormoner är en viktig variabel för mänskligt beteende i sådana diskussioner, inte att säga att det finns en determinism där hormoner säger exakt vilken typ av människa som formas.

Frågan ifall män ska kunna byta blöjor ibland när modern exempelvis är sjuk eller borta från hemmet är annorlunda än frågan ifall män ska upphöra vara en man och bli en slags "andra mamma" vilket är moderna feminismens abstrakta ideal för en modern pappa.

Då jag har en sådana avsmak för denna artificiella sociala konstruktion som de söker skapa så låter det ibland som om jag tycker att män ska vara män och aldrig göra något som traditionellt varit kvinnans roll, men så är inte fallet. En familj ska fungera organiskt och utan artificiella konstruktioner, man kommer nog ganska naturligt att förhandla sig till de roller som passar de två individerna, och inte alltid kommer det vara extremt könsbundna roller, men definitivt inte någon färglös könsneutral smörja.

För min del skulle jag definitivt läsa sagor åt mina barn och jag skulle nog gärna ta huvudansvar för matlagandet då det är något jag gillar att göra (ifall inte min fru är helt fantastisk i köket). Jag skulle antagligen umgås mycket mina barn igenom att ta ut dem till skogen så som min pappa brukade göra, och investera en hel del tid åt att de åtminstone delvis hemskolas. Tror absolut inte att jag skulle bli en arbetsmyra bara för att jag får barn, men ändå så argumenterar jag för att män som är arbetsmyror för att bära familjens ekonomi bör uppskattas och premieras istället för att baktalas som i dagens Sverige.

Skulle inte ha något emot att ens ta pappalediga dagar, men det skulle min fru få välja ifall hon vill ge mig eller inte. Problemet är inte att män tar pappaledigt, problemet är att staten vill lägga sig i kring vad som bäst passar den ideologiska handsken, istället för familjens preferenser.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-08 kl. 22:04.
Citera
2021-02-08, 22:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Bilden du visar handlar om svenskars åsikter. Träffar du många svenskar som har sådana extrema åsikter?

Det vet jag så klart inte. De allra flesta jag träffar diskuterar jag inte sådana värderingsfrågor med.

Citat:
Vita är en döende ras, ja. Västeuropa/USA går under av invandring, medan Östeuropa går under av extremt låga födelsetal.

Till och med GP tar upp det i en krönika: "Håller västvärlden på att avskaffa sig själv?"
https://www.gp.se/ledare/h%C3%A5ller-v%C3%A4stv%C3%A4rlden-p%C3%A5-att-avskaffa-sig-sj%C3%A4lv-1.18397787

Jag tror inte att "vita" är att betrakta som en "ras", men det är ingen tvekan om att vi inom en generation kommer att ha underskott av etniska svenskar i Sverige. Vi ser motsvarande i ett flertal andra länder. Självklart kommer detta att leda till dramatiska följer.

Ett inte obetydligt skäl till denna kommande demografiska katastrof ligger i det myckna användandet av slentrianaborter och familjebandens upplösning. Men, den gamla Högern varnade för detta redan 1928: https://i.redd.it/ii9vhti36h161.jpg

Vi hamnade precis där.
Citera
2021-02-08, 22:06
Medlem
Citat:
Jo, jag lade också till några stycken.

Jag tror du har rätt i att jag belyser lite väl ofta den sida som demoniseras av feminister, när det givetvis finns så många fler dimensioner som jag då missar.

Jag har inte som mål att måla upp en macho-man som det absoluta idealet, utan mer som något som naturligt måste existera, då det är dels en roll som några män naturligt faller in i och dels så är det även en dimension som alla män måste ha inom sig för att lyckas i sexuella marknaden.

Men även en machoman har dimensioner som ibland överanstämmer med de nya idealen och alla faller inte in i enkla kategorier (det finns män med låg testosteron som är distanta föräldrar och rentav kan vara perversa seriemördare, det finns män med hög testosteron som är extremt närvarande pappa, och en klassisk snäll björn, etc.).

Jag vill heltenkelt visa att hormoner är en viktig variabel för mänskligt beteende i sådana diskussioner, inte att säga att det finns en determinism där hormoner säger exakt vilken typ av människa som formas.

Frågan ifall män ska kunna byta blöjor ibland när modern exempelvis är sjuk eller borta från hemmet är annorlunda än frågan ifall män ska upphöra vara en man och bli en slags "andra mamma" vilket är moderna feminismens abstrakta ideal för en modern pappa.

Då jag har en sådana avsmak för denna artificiella sociala konstruktion som de söker skapa så låter det ibland som om jag tycker att män ska vara män och aldrig göra något som traditionellt varit kvinnans roll, men så är inte fallet. En familj ska fungera organiskt och utan artificiella konstruktioner, man kommer nog ganska naturligt att förhandla sig till de roller som passar de två individerna, och inte alltid kommer det vara extremt könsbundna roller, men definitivt inte någon färglös könsneutral smörja.

För min del skulle jag definitivt läsa sagor åt mina barn och jag skulle nog gärna ta huvudansvar för matlagandet då det är något jag gillar att göra (ifall inte min fru är helt fantastisk i köket). Jag skulle antagligen umgås mycket mina barn igenom att ta ut dem till skogen så som min pappa brukade göra, och investera en hel del tid åt att de åtminstone delvis hemskolas. Tror absolut inte att jag skulle bli en arbetsmyra bara för att jag får barn, men ändå så argumenterar jag för att män som är arbetsmyror för att bära familjens ekonomi bör uppskattas och premieras istället för att baktalas som i dagens Sverige.

Skulle inte ha något emot att ens ta pappalediga dagar, men det skulle min fru få välja ifall hon vill ge mig eller inte. Problemet är inte att män tar pappaledigt, problemet är att staten vill lägga sig i kring vad som bäst passar den ideologiska handsken, istället för familjens preferenser.
Bra tillägg och nyansering. Tack för det.
Citera
2021-02-08, 22:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Om mankör med sånna idiotiska argument som du gör, så får man namne mig skärpa sig.

Att svenskar har ”extrema” värderingar (av den typ som du själv avskyr) utgör inget som helst argument för att just vi ska börja frångå just dessa värderingar via att införa abortförbud för att det finns ett värde av att bevara värderingarna.

Fattar du ens hur otroligt fånigt detta resonemang blir?

Det utgör ett utmärkt argument för att man måste vara noggrann med vad man kan jämföra Sverige och på vilka sätt. Du har uppenbarligen inte en aning om vad jämförelser på statlig nivå handlar om, och vad som är möjligt att jämföra.

"Värderingar" som för med sig lidande för kvinnor som inte i förväg förstått att de gör fel och som leder till stora demografiska problem är inget vi behöver bevara, utan istället växa ifrån. Sverige påminner idag om en kollektiv 16-årig obstinat flicka som tror hon vet allt och bara är tjurig över sina tråkiga föräldrar. Vi får leva med blåsta tonårsflickor, men vi överlever inte som nation om landet har ett sådant beteendemönster.

Citat:
Ingen! har förnekat att abort kan vara något som ger psykiska problem. Men lösningen ör ju knappast att i för en lag som ger ämnet psykiska och ekonomiska och sociala och juridiska etc etc problem, eller hur.

Vi ska inte ha något förbud för kvinnor att kunna göra säkra aborter när de behöver detta.

Om Ni inte har förnekat det, så har ni mörkat detsamma. Undras hur mycket man informerar om sådant här på ungdomsmottagningar och abortkliniker. Undras hur mycket RFSU informerar om det. Jag gissar obesett på att det i samtliga fall är påfallande litet eller inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in