2021-02-08, 20:21
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
I den allra närmaste familjekretsen, och kanske med ytterligare någon, en jämnårig kusin som bodde i Stockholm exempelvis, kunde han delta som andra gör. Men även de personerna hade mycket vaga aningar om hans förehavanden.

Ett paradexempel är ju förhöret med morsan, där hon visar sig veta noll och intet om hans käraste hobby bortom det att han tydligen skjuter ibland.
Citera
2021-02-08, 20:24
Medlem
Verkar råda någon allmän mening om att man kan avfärda fördubblingen av omsättningsskatten som en vital del av eventuellt motiv CA kunde ha för att skjuta Palme.
Sådant avfärdande kan man inte göra..jag vill understryka det.
CA hade inte på kvällen den 28 Februari 1986 lyxen av att veta de långtgående konsekvenserna av fördubblingen av skatten och vilken inverkan den kommer att ha på CAs kapital.
På kvällen 28 Februari 1986 så har börsen rasat...och detta är den verkliga verkligheten vid den exakta tidpunkten för mordet.

Att CA skall ha vetskap om att fördubblingen av omsättningsskatt inte skall få någon menlig inverkan på hans kapital kan han omöjligen veta 23.21 och några sekunder den 28 Februari.

Den rakt motsatta åsikten är naturligtvis den rimliga när skotten faller på Sveavägen.
Citera
2021-02-08, 20:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Verkar råda någon allmän mening om att man kan avfärda fördubblingen av omsättningsskatten som en vital del av eventuellt motiv CA kunde ha för att skjuta Palme.

Jag är kanske den som är allra mest skyldig till denna försyndelse. Christer företer inte en sån psykisk abnormitet att han skulle skjuta en statsminister och högst troligt ödelägga hela sin framtid på grund av ett politiskt beslut som gick honom emot. Han var inte tillräckligt störd, enligt vad som framgår. Dock kan det ha spelat in på något sätt, om han sköt Palme.

Håller givetvis med om att det långsiktiga utfallet för hans ekonomi är ointressant, det är vad han trodde denna dag som är relevant. Skulle detta varit ett uttalat motiv, krävs att CA såg det som att hela hans framtid som fri och oberoende var slagen i kras av detta beslut. Svårt att se att det skulle kunna vara så. Men att jag har det svårt, behöver ju inte betyda något.
Citera
2021-02-08, 21:13
Medlem
omigas avatar
Citat:

Det var inte min meningen att ge mig själv tolkningsföreträde, så jag använde uttrycket ”ställt sig frågande till, eller avfört”, samt ”som konkret motiv”, så din tolkning lever i allra högsta grad. Det vill säga, att höjningen blev en mentalt utlösande faktor för CA, ett irritationsmoment som för en normal person ter sig oproportionell, snarare än en långsiktig ekonomisk belastning.

Polisens tolkning och den allmänna bilden var att CA:s ekonomi totalt kollapsade i samband med mordet på Olof Palme, och det vet vi nu att det inte stämmer.

En normal person förstår inte alltid en sjuk mans motiv. Exempelvis drevs Daniel Nyqvist av ett behov att döda två personer i Linköping.

Själv placerar jag inte CA i samma kategori som Daniel Nyqvist och Thomas Quick med omfattande personlighetsförändringar och grava mentala störningar. Däremot hade han en kort stubin och kunde bli våldsam. Tillräckligt våldsam? Svårt att gissa sig till. Jag tror han är mer lik den kallhamrade samvetslösa typen som Anders Eklund och Hagamannen i så fall.
Senast redigerad av omiga 2021-02-08 kl. 21:32.
Citera
2021-02-09, 08:54
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis högintressant OM CA flyttat från sin bostadsrätt i närtid till mordet.
Faktum är att hela kalenderåret 1986 är högintressant när det gäller CA.

Grejen är att det bevisar ingenting och att det är lätt att dra fel slutsatser.
Vi kan ta ett praktiskt exempel. Såg du det jag skrev om min flickväns föräldrars semesterresa till Kreta tidigare här i tråden igår? Har man bara infon att två kusiner reser till Kreta samma semestervecka och tittar på det objektivt utifrån utan att ha insyn i personerna ifråga så ÄR ju den absolut mest logiska slutsatsen att de hade planerat en semester på Kreta tillsammans vecka 29. MEN, i verkligheten var det inte så det gick till...
Samma sak med mycket runt CA. OK, nu VAR det tydligen inte så att han blev ruinerad av aktieskatten. OK, nu VAR det inte så att han var en totalt isolerad eremit. OK, nu kanske Konditori Svea INTE HADE öppet till kl 21.00 så att CA kunde ha sprungit på OP direkt efter kvällsfikat vid stängningsdags. OK, nu kanske det inte VAR så att han glatt struntade i konsekvenserna och brassade på mot TV:n för att han hatade Palme bortom allt sans och förnuft. Det kanske bara var en skvallrig skröna bland högervridna machograbbar i en skytteklubb...
Vill man leta efter företeelser som bryter mot mönster och tolka det negativt mot en person så går det ofta alldeles utmärkt om man ger sig fan på det.
Det ni är ute efter är ju en teori att CA skulle ha försökt byta miljö för att det blev för psykiskt påfrestande att bo i sta´n när han hade mördat Palme, eller hur? Det är ju det som är intressant i det här sammanhanget. Om han ville flytta ut till Haninge för att han var trött på bilar och avgaser och för mycket människor i city och den planen råkade sjösättas senare halvan av 80-talet så har det ju ingen som helst koppling till MOP. Då spelar det ju ingen roll hur han genomförde flyttplanerna. Och poängen är att vi vet inte. En andrahandsuthyrning bevisar ingenting, men tar man på sig häxprocess-glasögonen så är det förvisso ett brott i mönstret.

Citat:
Polisen borde klarlagt detta för längesedan,OM det är en intressant faktor.
Problemet är att utredningen är av sådan inkompetent art att man inte kan lita på att normalt och vettigt arbete överhuvudtaget har utförts

Problemet är snarare att utredningen är av den extrema storlek den är. Det HAR vänts och vridits på otroligt mycket uppslag under 34 år. Och det här är en av sakerna jag gnäller på i tråden. Objektiviteten. PU har en skyldighet att titta brett, de SKA inte låsa sig vid en teori som folk oftast gör i diskussioner på Flashback. Objektivt sett ÄR det inte oerhört mycket troligare att det var CA än CP t ex. Se´n att folk snöar in på sitt eget lilla hörn av världen är en annan sak... PU GJORDE faktiskt ett jättearbete för att ta CP till domstol. Visst, en stor fadäs med LP i samband med identifieringen. Men resten av målet var liksom inte bara inkompetent slafsigt polisarbete... Och han blev faktiskt fälld i tingsrätten.

Det är fortfarande pudelns kärna i det här. VAR det CA så var det INTE CP. VAR det CP så var det INTE Sydafrika. VAR det Sydafrika så var det INTE en liten konspiration inom svensk polis. VAR det en liten konspiration inom svensk polis kan den iofs ha involverat SE..., men ja, ni fattar, va? PU kan inte lägga allt åt sidan för att utreda minsta förehavande CA gjorde 1986 bara för att en klick människor i EN av trådarna om MOP på Flashen råkar tro på den teorin!
Eller rättare sagt, de BORDE inte göra så. Trist nog gjorde de (PU) ungefär just det misstaget till slut att koncentrera sig på EN teori och köra den i botten och hela Palmeutredningen slutade med "Man kommer inte runt Stig Engström."...
Citera
2021-02-09, 08:59
Medlem
Citat:
Kan tillägga att klumpedunsen hade fyra i gymnastik och att frånvaron var giltig.

Om det var en referens till min post om just gymnastik så var det bara ett exempel på att något kan bli snett i ett ämne men man sköter resten av skolgången.
Var frånvaron giltig så var det ju en helt annan sak. Det framgick inte från början.
Citera
2021-02-09, 09:46
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
CA's betyg från årskurs nio. Kommer inte lägga ut det.

Skogåsskolan.

Han är fortsatt en habil elev. Fyror i de teoretiska ämnena, treor i de praktiska. Särskild kurs i engelska och matematik. A i ordning och uppförande. 55 frånvarotimmar, vilket möjligen är att betrakta som högt.

Han hade alltså hyfsade betyg från grundskolan och fortsatte sedan på gymnasiets naturvetenskapliga linje,som anses som svår.

Hans arbetsliv var inte lika framgångsrikt. Att arbeta som postsorterare och spärrvakt i tunnelbanan kanske gjorde honom bitter.

Men jag tror inte att han var tillräckligt bitter för att mörda någon. Han blev säkert irriterad på många personer i sin närhet,men han nöjde sig med att bl.a. slå dem på käften.
Citera
2021-02-09, 18:47
Medlem
Roerligs avatar
Gymnasiebetyg (elevkort)

https://filebin.net/gfphp40g8ghju6lb

-Gubbängens gymnasium

-Avbryter studierna 23/11 1970, HT årskurs tre, på grund av "sjukdom"

-Återupptar studierna HT 1971

-Har medelmåttiga betyg. Tillhör de sämre i klassen

-Snittbetyg årskurs tre är 2,88

-Har 152 timmar frånvaro VT åk två (giltig). Normal frånvaro dessförinnan
Senast redigerad av Roerlig 2021-02-09 kl. 18:56.
Citera
2021-02-09, 19:38
Medlem
Hellbastards avatar
Tankarna går onekligen till (som du själv varit inne på) psykisk snarare än somatisk sjukdom.

Åtminstone jag föreställer mig att krasslighet med fysisk bakgrund mer sannolikt hade nämnts i andra sammanhang. Å andra sidan fick han ju under lumpartiden mest medicin för ”irritabel tarm”.
Citera
2021-02-09, 20:28
Medlem
omigas avatar
Citat:
Gymnasiebetyg (elevkort)

https://filebin.net/gfphp40g8ghju6lb

-Gubbängens gymnasium

-Avbryter studierna 23/11 1970, HT årskurs tre, på grund av "sjukdom"

-Återupptar studierna HT 1971

-Har medelmåttiga betyg. Tillhör de sämre i klassen

-Snittbetyg årskurs tre är 2,88

-Har 152 timmar frånvaro VT åk två (giltig). Normal frånvaro dessförinnan

Okey, bra jobbat.

Under VT-70 sänker han sina betyg från 2,9 till 2,6 i snitt. Christer fyller 18 år under sommaren 1970 och mönstrar sedan för första gången under höstterminen. Den 22/9-1970 begär inskrivningsmyndigheten in hans journal och remitterar honom till sjukvården. Den 25/11 tar han en time-out pga sjukdom och återkommer året efter HT-1971 då han bara läser 7 ämnen i stället för normala 11 eller 12. Den 17/9-1971 mönstrar han igen och placeras på ett förband.

Betyg grundskola: 3,9
Betyg gymnasium: 2,9

(sista ämnet på gymnasiet kan jag inte utläsa har han betyg 1 i något ämne?)
Senast redigerad av omiga 2021-02-09 kl. 20:34.
Citera
2021-02-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Grejen är att det bevisar ingenting och att det är lätt att dra fel slutsatser.
Vi kan ta ett praktiskt exempel. Såg du det jag skrev om min flickväns föräldrars semesterresa till Kreta tidigare här i tråden igår? Har man bara infon att två kusiner reser till Kreta samma semestervecka och tittar på det objektivt utifrån utan att ha insyn i personerna ifråga så ÄR ju den absolut mest logiska slutsatsen att de hade planerat en semester på Kreta tillsammans vecka 29. MEN, i verkligheten var det inte så det gick till...
Samma sak med mycket runt CA. OK, nu VAR det tydligen inte så att han blev ruinerad av aktieskatten. OK, nu VAR det inte så att han var en totalt isolerad eremit. OK, nu kanske Konditori Svea INTE HADE öppet till kl 21.00 så att CA kunde ha sprungit på OP direkt efter kvällsfikat vid stängningsdags. OK, nu kanske det inte VAR så att han glatt struntade i konsekvenserna och brassade på mot TV:n för att han hatade Palme bortom allt sans och förnuft. Det kanske bara var en skvallrig skröna bland högervridna machograbbar i en skytteklubb...
Vill man leta efter företeelser som bryter mot mönster och tolka det negativt mot en person så går det ofta alldeles utmärkt om man ger sig fan på det.
Det ni är ute efter är ju en teori att CA skulle ha försökt byta miljö för att det blev för psykiskt påfrestande att bo i sta´n när han hade mördat Palme, eller hur? Det är ju det som är intressant i det här sammanhanget. Om han ville flytta ut till Haninge för att han var trött på bilar och avgaser och för mycket människor i city och den planen råkade sjösättas senare halvan av 80-talet så har det ju ingen som helst koppling till MOP. Då spelar det ju ingen roll hur han genomförde flyttplanerna. Och poängen är att vi vet inte. En andrahandsuthyrning bevisar ingenting, men tar man på sig häxprocess-glasögonen så är det förvisso ett brott i mönstret.

Problemet är snarare att utredningen är av den extrema storlek den är. Det HAR vänts och vridits på otroligt mycket uppslag under 34 år. Och det här är en av sakerna jag gnäller på i tråden. Objektiviteten. PU har en skyldighet att titta brett, de SKA inte låsa sig vid en teori som folk oftast gör i diskussioner på Flashback. Objektivt sett ÄR det inte oerhört mycket troligare att det var CA än CP t ex. Se´n att folk snöar in på sitt eget lilla hörn av världen är en annan sak... PU GJORDE faktiskt ett jättearbete för att ta CP till domstol. Visst, en stor fadäs med LP i samband med identifieringen. Men resten av målet var liksom inte bara inkompetent slafsigt polisarbete... Och han blev faktiskt fälld i tingsrätten.

Det är fortfarande pudelns kärna i det här. VAR det CA så var det INTE CP. VAR det CP så var det INTE Sydafrika. VAR det Sydafrika så var det INTE en liten konspiration inom svensk polis. VAR det en liten konspiration inom svensk polis kan den iofs ha involverat SE..., men ja, ni fattar, va? PU kan inte lägga allt åt sidan för att utreda minsta förehavande CA gjorde 1986 bara för att en klick människor i EN av trådarna om MOP på Flashen råkar tro på den teorin!
Eller rättare sagt, de BORDE inte göra så. Trist nog gjorde de (PU) ungefär just det misstaget till slut att koncentrera sig på EN teori och köra den i botten och hela Palmeutredningen slutade med "Man kommer inte runt Stig Engström."...
Lik förbannat så valde han att hålla sig undan när polisen ville provskjuta hans vapen. Det skulle vara förståligt om han hade haft dåliga erfarenheter av polisen. Vänta nu! Han blev ju förhörd när han blev åtalad och dömd för djurplågeri. Han kanske helt enkelt saknade förtronde för rättsapparaten. Det verkar som att han inte acepterade domslutet eftersom han inte betalade böterna.
Citera
2021-02-09, 20:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Okey, bra jobbat.

Under VT-70 sänker han sina betyg från 2,9 till 2,6 i snitt. Christer fyller 18 år under sommaren 1970 och mönstrar sedan för första gången under höstterminen. Den 22/9-1970 begär inskrivningsmyndigheten in hans journal och remitterar honom till sjukvården. Den 25/11 tar han en time-out pga sjukdom och återkommer året efter HT-1971 då han bara läser 7 ämnen i stället för normala 11 eller 12. Den 17/9-1971 mönstrar han igen och placeras på ett förband.

Betyg grundskola: 3,9
Betyg gymnasium: 2,9

(sista ämnet på gymnasiet kan jag inte utläsa har han betyg 1 i något ämne?)

Det är nog bara simkunnighet 200 meter.

Samtliga ämnen läses ej samtliga terminer. Han läser alla ämnen som övriga i klassen och har fullständigt betyg, vad jag förstår.

Observera att det är journaler från ungdomspsykiatrin som begärs in av inskrivningsläkaren och det är även dit han återremitteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in