2021-02-08, 14:42
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Verkar ju som att det är andra som inte vill att gubben ska sälja, men han vill. Det är väl därför han behåller handpenningen så köpet ska bli av.

Många som kommer till den slutsatsen ju mer fakta som kommer fram.
2021-02-08, 14:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag har efterfrågat dem, lär väl sekretessprövas först men förhoppningsvis ramlar de ned i mailen snart.

Men visst var det väl en bostadsrätt som E*björn avyttrade i Västerås?

Ja, om den är såld eller inte ännu det vet vi ju inte. Men att det är en bostadsrätt han har där det vet vi. Och att han har frånflyttat den som sin folkbokföringsadress redan den 1/12-2020 vet vi också.

Även bostaden i Uppsala är en bostadsrätt, det vet vi också.

Utomordentligt klantigt av Binninge att kalla det för en hyresrätt och framställa sig själv som så korkad att han inte förstår skillnaden och försöker smita undan den begäran om information som Ebbas ombud framställer. Eller har Esbjörn också en hyresrätt som han nu säljer svart och berättar om det för domstolen ...

Jaja, han får väl få ännu en pekpinne från domstolen om att han skall inkomma med begärd informatinon.

Intressant är ju att Barry nämner försäljningen som bakgrund i sin utredning, som beställdes och genomfördes i december, samt att Binninge nu påstår att försäljningen hanteras av Esbjörns gode man. Det blir lite svårt att förklara datumen där.

Men men, vi får se om vi kan tänkas få någon information om vem den gode mannen är.
2021-02-08, 14:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, om den är såld eller inte ännu det vet vi ju inte. Men att det är en bostadsrätt han har där det vet vi. Och att han har frånflyttat den som sin folkbokföringsadress redan den 1/12-2020 vet vi också.

Även bostaden i Uppsala är en bostadsrätt, det vet vi också.

Utomordentligt klantigt av Binninge att kalla det för en hyresrätt och framställa sig själv som så korkad att han inte förstår skillnaden och försöker smita undan den begäran om information som Ebbas ombud framställer. Eller har Esbjörn också en hyresrätt som han nu säljer svart och berättar om det för domstolen ...

Jaja, han får väl få ännu en pekpinne från domstolen om att han skall inkomma med begärd informatinon.

Intressant är ju att Barry nämner försäljningen som bakgrund i sin utredning, som beställdes och genomfördes i december, samt att Binninge nu påstår att försäljningen hanteras av Esbjörns gode man. Det blir lite svårt att förklara datumen där.

Men men, vi får se om vi kan tänkas få någon information om vem den gode mannen är.

Fått svar från Uppsala Tingsrätt, aktbilaga 35 (journalen) är belagd med sekretess och som jag tolkade svaret kommer den inte att ens sekretessprövas.

Aktbilaga 36, svaret från Ebba Buschs ombud och med begäran om anstånd till den 19/2-2021 lägger jag ut i alla fall.

https://docdro.id/hURRmBK
2021-02-08, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det får vara hur det vill med hen då ingen ännu vet vem hen var.
Beträffande att Esbjörn sökt köpare finns redan bevis för detta.
Esbjörn gick till Ebba för att han av en bekant, som säljare blivit inbjuden till en köpare inte av något annat skäl.
Den som gjorde sig oanträffbar med 390.000:- på banken var väl Esbjörn?

Vilken bullshit du sprider!

Den enda som uppvaktade någon var Ebba när hon vid 10-tal ggr uppsöker Esbjörn (under Coronan dessutom) för att försöka övertala honom att sälja, vilket hon till sist lyckades med.

Antar att hennes taktik både förblindade och tröttade ut detta offer som Esbjörn kom att bli.
Senast redigerad av LawNumberSix 2021-02-08 kl. 15:03.
2021-02-08, 14:59
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Uppsala Tingsrätt är lite slarviga, det är illa för att vara en domstol. De skickade inte över det begärda dagboksbladet. Däremot fick jag aktbilaga 34.

Av den framgår det att Esbjörn nu har fått en god man utsedd.

Därtill tycks det som att Binninge inte förstår skillnaden på en hyresrätt och en bostadsrätt. Men det är väl ingen överraskning att han inte är någon av de skarpare knivarna i lådan.

Binninge har alltså valt att skicka in dokumenten till domstolen, trots att så inte var nödvändigt. Lite bakvänt kan tyckas eftersom han därtill begär sekretess.

https://docdro.id/llZDXte
Det skulle inte förvåna mig om Binninge här skriver om den Gode man fast det inte finns någon formellt utsedd. Det vore bara en fortsättning av hans slarv med sakuppgifter.
2021-02-08, 15:11
Medlem
Vem av de två är girigast i fastighetsaffären
oavsett om det är juridiskt korrekt eller fel?
2021-02-08, 15:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fått svar från Uppsala Tingsrätt, aktbilaga 35 (journalen) är belagd med sekretess och som jag tolkade svaret kommer den inte att ens sekretessprövas.

Aktbilaga 36, svaret från Ebba Buschs ombud och med begäran om anstånd till den 19/2-2021 lägger jag ut i alla fall.

https://docdro.id/hURRmBK

Det är tydligen en journalkopia ur Esbjörns sjukjournal, så jag kan väl förstå att de ser den som helt sekretessbelagd.

Det som är intressant med det, är ju just det att det är en del av hans sjukjournal. Vad har föranlett att sjukvården gjort en sådan utredning på honom 2010, vid ca 70 års ålder. Har han försökt lura staten på något vis liknande som han försöker lura Ebba denna gång, och de därför låtit sjukvården utreda honom. Eller kan det ha något med hans sambo som ska ha insjuknat kring den perioden. Men varför testades han igen då 2012, det år hon gick bort. Det är ett par sammanträffanden som man nog inte ska blunda för. Har Esbjörn varit föremål för att bli god man åt sin sambo, och därför kontrollerats t.ex. har han sedan kollats igen för att se om han var frisk nog att själv sköta hennes dödsbo om det nu var något sådant på gång. Rena spekulationer här, bara spånar kring varför Esbjörn utretts 2010 och 2012, som sammanfaller med dessa händelser.

Fast vid närmare eftertanke är det kanske inte så konstigt att Esbjörn testades en andra gång 2012. Det är ju mellan 1-3 år mellan dessa två testtillfällen beroende på när på året respektive test gjordes.

Vid testet 2010 kom man som jag förstår det fram till att Esbjörn led av en mild kognitiv funktionsnedsättning. I 70% av alla fall är detta ett förstadie till demens, där regressionen sker med 10-15% per år. Vilket innebär att Esbjörn vid ett andra testtillfälle skulle kunna ha nått en demensnivå på närmare 50%, halvvägs till grönsak.

Därför testades han igen, för att se om det skett någon försämring. Nu vet vi att han testades i december, med precis samma diagnos som 2010. Alltså upptäckte man redan 2012 att han inte ingick i den grupp på 70% där hans diagnos utgör förstadie till demens. Därför skedde heller inga påföljande tester. Det var redan fastslaget 2012 att han inte led av demens eller begynnande demens.

Det förklarar, ganska enkelt, varför testet gjordes 2012. Återstår då frågan varför testet gjordes 2010.

Här en hemsida där man kan läsa om psykologen som utförde testerna 2010 och 2012, och hur de arbetar inom hennes del av sjukvården.

http://www.demensteametvasteras.se/gastbloggare/gastbloggare-gunilla-schiolde/
2021-02-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det skulle inte förvåna mig om Binninge här skriver om den Gode man fast det inte finns någon formellt utsedd. Det vore bara en fortsättning av hans slarv med sakuppgifter.
Jag misstänker att Esbjörn har skrivit på en fullmakt till någon att sköta hans uppgifter. Det är det Binnige försöker förklä som en God man. Vi har ju sett den fullmakten nämnas i andra sammanhang som vid besöket hos psykologen, fullmaktsinnehavare Monica Pernroth, även nämnd i sammanhanget bakgrund och beställning. Så informationen i rapporten om en pågående avyttring av lägenheten bör ha kommit från Pernroth/Lülmaa.

Att hon står på fullmakten är förmodligen för att det skulle kunna ifrågasättas om Majkgård gör det och sedan omnämns i Esbjörns testamente.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-02-08 kl. 15:21.
2021-02-08, 15:17
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vem av de två är girigast i fastighetsaffären
oavsett om det är juridiskt korrekt eller fel?

Ingen. Maggan och Matz är girigast.

Seriöst, faktiskt. Jag tror inte att varken Esbjörn eller Ebba är giriga i detta. Esbjörn vill sälja sitt hus och Ebba vill köpa det. Ingen där har något direkt girigt ekonomiskt motiv.

Esbjörn vill sälja för att han vill att det inte skall gå till Matz, det har han sagt själv enligt media, och detsamma gäller sannolikt Maggan. Han vill nog inte att någon av dem ska ha huset, just för att de är giriga, och det är inget Esbjörn uppskattar. Han ser hellre att huset går till någon som tar hand om det, rustar upp det, bor där, och kanske i sin tur låter det gå i arv i generationer. Sagan om släktgården får fortsätta om än i en annan Marielundssläkt, men det bli i alla fall ingen girig exploatering av tomten som är risken om Matz eller Maggan tar över den. Så tänker Esbjörn, tror jag. Och därför vill han fortfarande att Ebba ska ha den, det är därför han håller sig undan. Han förmår inte säga emot Maggan och Matz.
2021-02-08, 15:18
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag misstänker att Esbjörn har skrivit på en fullmakt till någon att sköta hans uppgifter. Det är det Binnige försöker förklä som en God man. Vi har ju sett den fullmakten nämnas i andra sammanhang som vid besöket hos psykologen, fullmaktsinnehavare Monica Pernroth, även nämnd i sammanhanget bakgrund och beställning. Så informationen om en pågående avyttring av lägenheten bör ha kommit från Pernroth/Lülmaa.

Att hon står på fullmakten är förmodligen för att det skulle kunna ifrågasättas om Majkgård gör det och sedan omnämns i Esbjörns testamente.

Frågan är ju om det till och med kan vara så att det är Monika som är utsedd till god man.
2021-02-08, 15:24
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag misstänker att Esbjörn har skrivit på en fullmakt till någon att sköta hans uppgifter. Det är det Binnige försöker förklä som en God man. Vi har ju sett den fullmakten nämnas i andra sammanhang som vid besöket hos psykologen, fullmaktsinnehavare Monica Pernroth, även nämnd i sammanhanget bakgrund och beställning. Så informationen i rapporten om en pågående avyttring av lägenheten bör ha kommit från Pernroth/Lülmaa.

Helt rätt. Med tanke på att Binninge inte kan skilja en hyresrätt från en bostadsrätt så har han förmodligen även svårt att förstå vad en god man är.
2021-02-08, 15:25
Medlem
Citat:
Frågan är ju om det till och med kan vara så att det är Monika som är utsedd till god man.
Så kan det vara, eller vara på väg att utses. Jag tror knappast att ambitionen är att hitta en oberoende person.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in