Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Fått svar från Uppsala Tingsrätt, aktbilaga 35 (journalen) är belagd med sekretess och som jag tolkade svaret kommer den inte att ens sekretessprövas.
Aktbilaga 36, svaret från Ebba Buschs ombud och med begäran om anstånd till den 19/2-2021 lägger jag ut i alla fall.
https://docdro.id/hURRmBK
Det är tydligen en journalkopia ur Esbjörns sjukjournal, så jag kan väl förstå att de ser den som helt sekretessbelagd.
Det som är intressant med det, är ju just det att det är en del av hans sjukjournal. Vad har föranlett att sjukvården gjort en sådan utredning på honom 2010, vid ca 70 års ålder. Har han försökt lura staten på något vis liknande som han försöker lura Ebba denna gång, och de därför låtit sjukvården utreda honom. Eller kan det ha något med hans sambo som ska ha insjuknat kring den perioden. Men varför testades han igen då 2012, det år hon gick bort. Det är ett par sammanträffanden som man nog inte ska blunda för. Har Esbjörn varit föremål för att bli god man åt sin sambo, och därför kontrollerats t.ex. har han sedan kollats igen för att se om han var frisk nog att själv sköta hennes dödsbo om det nu var något sådant på gång. Rena spekulationer här, bara spånar kring varför Esbjörn utretts 2010 och 2012, som sammanfaller med dessa händelser.
Fast vid närmare eftertanke är det kanske inte så konstigt att Esbjörn testades en andra gång 2012. Det är ju mellan 1-3 år mellan dessa två testtillfällen beroende på när på året respektive test gjordes.
Vid testet 2010 kom man som jag förstår det fram till att Esbjörn led av en mild kognitiv funktionsnedsättning. I 70% av alla fall är detta ett förstadie till demens, där regressionen sker med 10-15% per år. Vilket innebär att Esbjörn vid ett andra testtillfälle skulle kunna ha nått en demensnivå på närmare 50%, halvvägs till grönsak.
Därför testades han igen, för att se om det skett någon försämring. Nu vet vi att han testades i december, med precis samma diagnos som 2010. Alltså upptäckte man redan 2012 att han inte ingick i den grupp på 70% där hans diagnos utgör förstadie till demens. Därför skedde heller inga påföljande tester. Det var redan fastslaget 2012 att han inte led av demens eller begynnande demens.
Det förklarar, ganska enkelt, varför testet gjordes 2012. Återstår då frågan varför testet gjordes 2010.
Här en hemsida där man kan läsa om psykologen som utförde testerna 2010 och 2012, och hur de arbetar inom hennes del av sjukvården.
http://www.demensteametvasteras.se/gastbloggare/gastbloggare-gunilla-schiolde/