2020-11-13, 22:57
Medlem
Du kommer med helt klart relevanta frågor i detta viktiga ämne som jag själv börjat fundera ganska mycket runt de sista åren. Närmar mig 40.

Jag tycker att jag ännu kan för lite för att ge mig in i diskussionen rörande detta mycket intressanta plagg. Jag kommer dock att följa tråden mycket noggrant!

För stunden kan alla lyssna på hur det gick för herren som valde att lägga ut sin skinnjacka till försäljning på annons i Gula Tidningen... Han retade upp en riktig skinnjacka-kille. Gör aldrig om detta:

https://youtu.be/jQWirpw_B2c
Citera
2020-11-14, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Skinn- och man är en kombination som återkommer då och då i livet, oftare IRL än i litteraturen känns det som. Kombinationen borde vara oförenlig men återkommer som på beställning, som ett naturfenomen med slagsida. Som om i princip samtliga av männen i väst vuxit upp med en tonårsromans för Sitting Bull, ett pirr som aldrig gick över. Jag har många gånger undrat vad det är med en man och hans skinnjacka.

Haha, alltså Florence - du måste ju få en gata eller nåt uppkallad efter dig, åtminstone en hyllningstråd här på FB. Somliga av dina betraktelser kan vara bland det bästa internet har att erbjuda. Som en återkommande besökare här på FB känner jag igen guld när jag ser det och detta är världsklass:

• Skinn- och man är en kombination som återkommer då och då i livet, oftare IRL än i litteraturen känns det som.
  • Kombinationen borde vara oförenlig men återkommer som på beställning
  • Jag har många gånger undrat vad det är med en man och hans skinnjacka.

Jag måste be att få tacka dig för ditt bidrag att göra internet och FB till en gemytligare plats att vara på
Senast redigerad av RobRoys 2020-11-14 kl. 20:23.
Citera
2020-11-15, 12:49
Medlem
lakritcs avatar
Skinnjackor kommer i många olika stilar. Välj förslagsvis en med klassisk krage, vilket underlättar för en skjorta under.

Själv har jag en skinnjacka för mer uppklädda situationer och en som är mer casual när man exempelvis rastar hunden eller drar på picknick.

Om du bara köper en, gör inte misstaget att köpa en svart. Den är inte på länge vägar lika användbar som en brun.
Citera
2020-11-23, 17:32
Medlem
Felstavarens avatar
Har en handfull skinnjackor som väl kan beskrivas som:

• Billig svart bomberjacka i mocka
  • Dyrare grön mockajacka av klassisk MC-modell
  • Urbillig brun mockajacka med cowboyfransar (second hand-köp)
  • Mellandyr mörkbrun koskinnsjacka av modernare MC-modell

Av alla dessa jackor är det den sista som jag är mest nöjd med, främst för att den är enormt stryktålig och går att använda året runt. Jag köpte den hos en skinnhandlare i Italien och hade nog fått ge minst det dubbla om jag skulle köpa en märkesjacka av motsvarande kvalité. Den kräver nästan 0 underhåll men om den skulle börja spricka lite så slänger man bara på en klick handkräm så är den som ny igen.

Skinnjackor är ganska tunga, ja. Men de är också väldigt bekväma och kan även vara rätt praktiska, utöver snygga då.

De kan absolut vara klassmarkörer, men det beror lite på vad för typ av skinnjacka du går runt med. Min gröna mockajacka ser rätt snobbig ut, medan min bruna koskinnsjacka har mer av en knegar/alkis-aura.

Den som är sugen på att skaffa en skinnjacka vill jag ge följande tips:

• Passa på att besöka en skinnbutik när du är utomlands, typ i Italien eller Turkiet
  • Testa så många du kan, pruta så mycket du orkar
  • Köp en så enkel jacka som möjligt med få detaljer, de håller bättre i längden och åldras bättre
  • Fråga hur du skall underhålla jackan. Får du 100 skötselråd, köp inte. Får du 1-2 skötselråd, köp.
  • Sikta på brunt, därefter på svart. Brunt passar till det mesta.
  • Undvik märkesprodukter.
Citera
2020-12-08, 19:33
Medlem
feemaxxxs avatar
Belstaff gör snygga skinnjackor
Citera
2020-12-08, 19:36
Medlem
feemaxxxs avatar
När man är över 40 ska man se till att köpa en bekväm som sitter perfekt.
Jag jag köpte en skitsnygg halvlång, tung skinnjacka som satt lite tight över axlarna.

Fick ont axlar och rygg av den, så jag fick ge bort den.
Citera
2021-01-29, 14:28
Bannlyst
Men det har jag. Det var 1988 jag köpte den. Jag var tonåring och den var ganska fin. En produkt från Malung. Kunde ta av ärmarna på den med blixtlås.

Känns dock som om den tillhör en svunnen tid, modemässigt. Samma sak med jeansjackan. Hade en. Samma tidsperiod.
Citera
2021-01-29, 21:37
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Skinnjacka är väl inget märkvärdigt. Jag är däremot på jakt efter en skinnkavaj - där snackar vi minerad mark! Ett enda litet felsteg och man blir tattare, juggemaffia-henchman eller David Brent i en Sergio Giorgini.
Verkligen!

Löjligt svårt att lyckas med skinnkavajer utan att se ut som en maffiamedlem, men även maffian har standarder. Finns en anledning att Michael anmärkte på Vincenzos klädval i Gudfadern III: https://i.pinimg.com/564x/cf/d5/06/cfd506fcbb61772c27f289db2600d700.jpg

Ett säkert kort torde vara att satsa på ett dyrt, historiskt beprövat märke så att man får en särskild stil och därutöver kvalitet. Det får inte se billigt ut så att man förväxlas med en pimp eller pundare.
Citera
2021-02-04, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Verkligen!

Löjligt svårt att lyckas med skinnkavajer utan att se ut som en maffiamedlem, men även maffian har standarder. Finns en anledning att Michael anmärkte på Vincenzos klädval i Gudfadern III: https://i.pinimg.com/564x/cf/d5/06/cfd506fcbb61772c27f289db2600d700.jpg

Ett säkert kort torde vara att satsa på ett dyrt, historiskt beprövat märke så att man får en särskild stil och därutöver kvalitet. Det får inte se billigt ut så att man förväxlas med en pimp eller pundare.
det är livet att glida runt på Sture-p i en redig skinnkavaj. denna köpte jag förra månaden: https://skinnjacka.nu/jacka/skinnjacka-moonlight/

riktigt frän enligt mig. Ser väl inte alls pundig ut?
Citera
2021-02-04, 10:08
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Begripligt. Endast akademiker klär skinnjackor. Det är liksom en klubb.

Själv har jag en sju-åtta stycken.
Citera
2021-02-07, 20:46
Medlem
belle.indifferences avatar
Jag hade två skinnjackor som jag inte har en aning om var de kommer ifrån som jag slängde i flyttstädningen. Det är ett mysterium.

Tycker det är snyggt, men skulle inte köpa det idag,tycker det passar möjligtvis på hårdrockare. Annars nej.
Citera
2021-02-08, 13:22
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Begripligt. Endast akademiker klär skinnjackor. Det är liksom en klubb.
Mycket möjligt om det gäller slimmade ”skinnjackor” från hm eller motsvarade skitmärke.
För att bära en riktig skinnjacka behövs det en stadig kropp (muskler) och pondus för att inte skämma ut sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in