Har en handfull skinnjackor som väl kan beskrivas som:
- Billig svart bomberjacka i mocka
- Dyrare grön mockajacka av klassisk MC-modell
- Urbillig brun mockajacka med cowboyfransar (second hand-köp)
- Mellandyr mörkbrun koskinnsjacka av modernare MC-modell
Av alla dessa jackor är det den sista som jag är mest nöjd med, främst för att den är enormt stryktålig och går att använda året runt. Jag köpte den hos en skinnhandlare i Italien och hade nog fått ge minst det dubbla om jag skulle köpa en märkesjacka av motsvarande kvalité. Den kräver nästan 0 underhåll men om den skulle börja spricka lite så slänger man bara på en klick handkräm så är den som ny igen.
Skinnjackor är ganska tunga, ja. Men de är också väldigt bekväma och kan även vara rätt praktiska, utöver snygga då.
De kan absolut vara klassmarkörer, men det beror lite på vad för typ av skinnjacka du går runt med. Min gröna mockajacka ser rätt snobbig ut, medan min bruna koskinnsjacka har mer av en knegar/alkis-aura.
Den som är sugen på att skaffa en skinnjacka vill jag ge följande tips:
- Passa på att besöka en skinnbutik när du är utomlands, typ i Italien eller Turkiet
- Testa så många du kan, pruta så mycket du orkar
- Köp en så enkel jacka som möjligt med få detaljer, de håller bättre i längden och åldras bättre
- Fråga hur du skall underhålla jackan. Får du 100 skötselråd, köp inte. Får du 1-2 skötselråd, köp.
- Sikta på brunt, därefter på svart. Brunt passar till det mesta.
- Undvik märkesprodukter.