Citat:
Ursprungligen postat av
Sandalji
Er teori om varför Biden fick flest röster någonsin trots att han i princip inte hade eller har några supportrar, är att 80 miljoner människor inte röstade på Biden, utan emot Trump. Jag tvivlar inte en sekund på att många tänkte så. Men 80 miljoner? NEJ! Varför skulle Trump vara mer hatad 2020 än vad han var 2016? Under 4 år hade han bevisat att han inte tänkte starta några krig, öppna några koncentrationsläger eller andra konstigheter som vissa var rädda för. Han hade dessutom förbättrat ekonomin, och sänkt arbetslösheten. Det enda som skulle kunna få en del att vilja få bort honom är all den propaganda om att covid-19 var hans fel och att många fler kommer att dö om han vinner valet. Men Biden fick mer än 10 miljoner fler röster än Hillary, och jag tvivlar starkt på att så många människor är så naiva att de gick på denna propaganda. Saken är den att Trump ökade med runt 10 miljoner röster från 2016, vilket jag aldrig tror har skett tidigare. De flesta presidenter brukar oftast få färre röster i sina omval. Det är därför väldigt märkligt att Trumps stöd hade ökat så kraftigt, men tydligen också minskats bland många andra människor som inte röstade 2016. Det är möjligt, men väldigt märkligt.
Det är hedervärt att du fortsätter argumentera för din sak, och därtill med visst lugn, när utsikterna att göra det framgångsrikt är så små.
Jag ska försöka demonstrera hur du begår vissa argumentationsfel.
1. Du listar saker som märkliga därför att det är första gången dom har hänt. Men med den här metoden kan allting misstänkliggöras, därför kring varje händelse eller utfall finns omständigheter som är "firsts". Det rättvisa vore att samtidigt sätta upp en lista över saker som
inte är första gången de hänt. Som andra har påpekat så var det väldigt osannolikt att Trump skulle bli president i första taget, eftersom en dokusåpastjärna aldrig vunnit ett presidentval tidigare (tom Reagan var först guvernör).
2. Det finns gott om omständigheter som talar för att utfallet är helt rimligt; historiskt låga opinionssiffror, mängder med polemiska uttalanden (han använder öknamn om motståndare, säger att mörkhyade kongresskvinnor borde "åka tillbaka dit dom kom ifrån", härmar en reporter med spastiska ticks, etc) samt rena osanningar (han hävdar att han var först med att säga att Covid var en pandemi samt att den magiskt kommer försvinna, att det nog är en god idé att dricka blekmedel, att Clinton kommer hamna i fängelse, etc) och har en generellt narcissistisk, grandios personlighet. För väldigt många människor är Trump motbjudande.
3. Biden har alltid varit populär. Jag vet inte varför man försöker sprida att Biden har varit en generellt impopulär politiker som aldrig lyckats med något, men det är inte sant.
4. Det stycke hos dig som jag citerar innehåller självmotsägelser, därför att du listar också saker som är unika
men till Trumps favör, men dessa tycker du inte är problematiska, utan dom styrker tvärtom din tes.
"Saken är den att Trump ökade med runt 10 miljoner röster från 2016, vilket jag aldrig tror har skett tidigare". Okej, så detta är bara en intressant omständighet, men andra statistiska förstagångshändelser är misstänkta därför att dom är till Bidens fördel?
5. Återigen - att saker är "märkliga" är inte argument. Man kan sammanställa mängder med listor över saker som aldrig hänt tidigare kring varje tänkbart utfall i varje tänkbar situation. Dessutom är utfallet inte märkligt sett i ett större perspektiv - nämligen att Trump, med generellt låga opinionssiffror, förlorade mot Biden, som har setts som en pålitlig, erfaren politiker.