2021-02-08, 10:30
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Det finns väldigt få dokumenterade fall där en anakonda dödat en människa, och i princip alla fall man känner till rör mindre barn som vistats ensamma.
En vuxen människa är ointressant som byte för en anakonda, och i den mån den försvarar sig för att den känner sig hotat hugger den ett snabbt hugg och avlägsnar sig från platsen. Det gör jävligt ont men är inte dödligt.
I snitt en människa om året dödad av en anakonda är nog högt räknat.

Giftormar dödar ca 100.000-150.000 människor varje år.
Citera
2021-02-08, 10:32
Medlem
lennythekings avatar
Jo, en riktigt stor anakonda eller pyton är värre än en giftorm.
Är du ensam och inte tidigt hinner få fram typ en kniv så är det kört när anakondan/pytonen har dig i sitt grepp.
Jag föredrar då ett bett från en giftorm.
Citera
2021-02-08, 10:48
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jag har noll koll på ormar. Men låt säga att man ligger där och håller på att kramas till döds av en Anakonda - hjälper då knivhugg? Släpper ormen taget av ett knivhugg?

Beror på storleken på anacondan men de bjässarna som tar kossor och liknande hjälper nog inte så mycket om man inte har en väldigt stor kniv och armarna fria.

Har sett ormar mot mindre krokodiler, kayman och liknande och de verkar inte släppa något alls trots att de har sitter fast i käften på en sån så jag är skeptisk till att kniven gör någon nytta
Citera
2021-02-08, 11:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Yeawolf
Anakondor är lite som krokodiler vid vatten eller liknande, de hugger till och innan du förstår vad ligger du där i en rulle och pressas(om ormen kan matcha din storlek vill säga, få ormar i den storleken).

Men, som föregående. Små äckliga giftormar är värre, hatar små huggormar och liknande som är knappt större än maskar men hugger en när man kliver på dem eller i närheten. Äckliga, giftiga, kamouflerande.

Dödlighet vs människor hamnar de där kramormarna typ sist, och giftormar dödar färre än getingar om jag minns rätt.

Det är en myt att de små ormarna är giftigare, de större har större giftblåsa och sprutar därför in mer gift. En riktigt stor huggorm kan nog vara livsfarlig också.
Citera
2021-02-08, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Det är en myt att de små ormarna är giftigare, de större har större giftblåsa och sprutar därför in mer gift. En riktigt stor huggorm kan nog vara livsfarlig också.

Skillnaden är att den där stora huggormen ser du från bilen när den ligger på vägen och du kommer i fart, de där små rackarna kliver du på även när du går och håller koll efter ormar. De flesta giftormarna är inte ens sådär jättedödliga, det är bara väldigt olägligt att bli biten. Men fortfarande är de mer dödliga än anakondor.
Citera
2021-02-08, 11:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Yeawolf
Skillnaden är att den där stora huggormen ser du från bilen när den ligger på vägen och du kommer i fart, de där små rackarna kliver du på även när du går och håller koll efter ormar. De flesta giftormarna är inte ens sådär jättedödliga, det är bara väldigt olägligt att bli biten. Men fortfarande är de mer dödliga än anakondor.

Värst tror jag trädormar är. Det ska finnas en ö i Stilla havet som kryllar av trädormar och därför har alla de som bodde där lämnat.
Citera
2021-02-08, 12:10
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Det är lättare att se en gigantisk Anakonda och hinna springa än att undvika ett blixtsnabbt hugg från en liten giftorm.
Undrar om Anakondan skulle släppa taget om man bet den så hårt man kunde. Förmodligen skulle den inte känna bettet så mycket?

Det skulle inte ha någon som helst betydelse, de kan ta bett ifrån en kapybara utan problem och de är världens största gnagare som dessutom ger anakondan betydligt svårare bett och såren blir hemska.

Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Jag hade satsat på att försöka hugga av huvudet på anakondan, hugga av ryggraden i huvudhöjd. Annars intressant tråd, vet inget om ormar och attacker från ormar. Antagligen mycket svårt att göra i praktiken.

Finns ett gammalt dokumenterat fall där en tam kramorm attackerat en i familjen och för att få loss den fick de klippa bort den med brandsax.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Svårt att säga vad som är farligast rakt av, det är så mycket som spelar in.
Men det ska ganska mycket till för att en anakonda ska fånga en vuxen människa. Bitas kan dom absolut göras och det är väl inte så kul heller även om dom inte är giftiga.
Giftormar behöver inte heller använda sitt gift vid alla bett, det är vanligare att bettet inte är giftigt om det sker spontant, beroende på orm.

Det beror väldigt mycket på vilken orm det är. För en erfarenhet ormhanterare så är inte en giftorm särskilt farligt med rätt utrustning och kunskap. Men en riktigt stor Pyton bör man inte vara ensam om att hantera även om har extremt mycket erfarenhet.

Ett bett ifrån dessa ormar kan orsaka svåra infektioner då munnen är full utav bakterier och tänderna är bakåtformade så att bytet inte ska kunna slita sig loss vilket gör det väldigt svårt att komma loss. Fanns ett klipp förr på Youtube där 4 vakter(?) skulle flytta på en enorm grön anakonda som sedan bet sig fast i en utav dem.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Det finns väldigt få dokumenterade fall där en anakonda dödat en människa, och i princip alla fall man känner till rör mindre barn som vistats ensamma.
En vuxen människa är ointressant som byte för en anakonda, och i den mån den försvarar sig för att den känner sig hotat hugger den ett snabbt hugg och avlägsnar sig från platsen. Det gör jävligt ont men är inte dödligt.
I snitt en människa om året dödad av en anakonda är nog högt räknat.

Giftormar dödar ca 100.000-150.000 människor varje år.

Om man läser vissa utav de fall där anakondor attackerat människor så verkar de vara väldigt svåra att ta kål på, finns fler dokumenterade fall där en nätpyton dödat människor än med anakondor, de anses vara mer aggressiva.

https://www.expressen.se/nyheter/mat...v-en-anakonda/
Citera
2021-02-08, 12:14
Medlem
kyrkstockens avatar
Nej, Jan lindblad kravlade sig ur anacondans grepp (även om det säkert var fejk). Det finns ormar vars bett du garanterat dör av.

Nu rör sig väl sällan folk i just anacondans miljö (argentinas våtmarker) annat än till häst.

Gissar att kobror är farligast för människan då de gillar att hålla till i risodlingar (där de tar råttor som också gillar hålla till i risodlingar).
Citera
2021-02-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Var bor du?

Det var ju en kvinna i Sverige som hade en anakonda eller boa eller liknande och en dag så fann hon ormen utsträckt bredvid henne i sängen. Tydligen ett sätt för ormen att se om hon är tillräckligt litet byte för ormen.

Ricky Gervais

Vet inte om du är seriös men det där är ju en skröna som har gått runt i minst 30 år som jag kan minnas!
Citera
2021-02-08, 12:51
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag kan tänka mig när en anakonda har slingrat sig runt sitt byte eller människa så finns det ingen återvändo alls tills den har kramat ihjäl sitt byte.

Det jag menar är att en giftorm så kan man få hjälp mot, jag tänker vård kan man få, men anakondan kan man inte fly ifrån om den väl har en menar jag.

Är då Anakondan farligaste ormen?
Även pytonormen kan ju vara farligare än den farligaste giftigaste ormen.

Hur tänker ni till denna frågan?

Är jättestora ormar mycket farligare än små ormar som är giftiga?

Giftormar dödar betydligt fler ormar än de ormar som kramar ihjäl sina byten.

https://www.who.int/news-room/fact-s...ite-envenoming

Citat:
Key facts
Though the exact number of snake bites is unknown, an estimated 5.4 million people are bitten each year with up to 2.7 million envenomings.
Around 81 000 to 138 000 people die each year because of snake bites, and around three times as many amputations and other permanent disabilities are caused by snakebites annually.

Boa och pyton ormar dödar någon enstaka människa per år och det är oftast av "olycklhändelse" när någon varit lite för närgången med sitt husdjur.

Sedan OM anakondan skulle lyckas få tag i en och börja krama så är det nog kört om ingen annan kan komma och döda den fort. Så det är en skrämmande orm men giftormar dödar så många fler människor per år. Det räcker med att de biter dig i benet och det gör ont men sen blir du snabbt sämre.
Citera
2021-02-08, 12:55
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Gissar att kobror är farligast för människan då de gillar att hålla till i risodlingar (där de tar råttor som också gillar hålla till i risodlingar).

Det beror på hur man definierar farlig, det giftigaste bettet har inlandstaipanen men den är inte heller känd för att vara aggressiv och slösar helst inte med sitt gift.
Citera
2021-02-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jag har noll koll på ormar. Men låt säga att man ligger där och håller på att kramas till döds av en Anakonda - hjälper då knivhugg? Släpper ormen taget av ett knivhugg?

Jag och grannarna hög i mot en 5m burmesisk pytonorm med knivar, när den åt upp grannens hund. De studsade bara mot ormens spända muskler. Det slutade med att "kommunens" ormfångare fick hämta ormen. Då var den snäll. Den var mätt och belåten.

Så jag skulle säga att knivhugg hjälper bara på film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in