2021-02-08, 10:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Resultat mäts för en viss given period.. annars blir det lite märkligt.

Då det räcker och blir över med skräckpropaganda... .. hur mycket har sjukvårdens kostnader ökat under 2020.. och vad avser denna kostnadsökning?
För Region Stockholm ser det ut så här enligt prognosen för 2020.
Kostnaderna för Hälso- och sjukvård går över budget med 3 200 miljoner kronor.

Samtidigt har operationer ställts in, oklart hur många.
Totalt i Sverige bedöms vårdkön ha ökat med 91 000 personer pga. coronapandemin.

Sjukvårdskostnaderna har ökat och mängden vård (förutom covid) har minskat.
Citera
2021-02-08, 10:07
Medlem
AreYouBacks avatar
Jag hade accepterat en hel del förrändringar i samhället om det fanns någon som började ett skadeståndsfall mot Kina. WHO har väl skickat lite lama människor till Kina som kommer säga att det inte är Kinas fel att skiten spreds över hela världen. Om vi hade ett mål att Kina skulle på sikt få betala för detta hade jag varit mer positiv till lockdown, företagsstöd, masker, vaccin och annat i kampen mot Wuhanviruset.
Citera
2021-02-08, 10:11
Medlem
sannes avatar
Här är resultatet av regeringens shimära retorik. Ett krav som bara gäller 1 av 10. Ett litet snabbtest skulle kunna fånga "upp" kanske 50% av de som är positiva och ha effekt på smittspridningen. Visserligen har vi samhällspridning av viruset men alla som fångas in är bra.

Citat:

90 PROCENT AV UTLÄNDSKA RESENÄRER BEHÖVER INTE TESTA SIG

Sedan i lördags är det krav på att alla utländska medborgare som reser in i Sverige ska visa upp ett negativt covid-test, men undantagen är många och enligt Stockholmspolisen omfattas bara en av tio resenärer.

– Av de utländska resenärer som ska ha någon form av test så är det bara tio procent som förväntas visa ett test. De övriga 90 procenten omfattas av undantag, säger polisinsatschef Krister Olofsson till Aftonbladet.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Senast redigerad av sanne 2021-02-08 kl. 10:13.
Citera
2021-02-08, 10:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
För Region Stockholm ser det ut så här enligt prognosen för 2020.
Kostnaderna för Hälso- och sjukvård går över budget med 3 200 miljoner kronor.

Samtidigt har operationer ställts in, oklart hur många.
Totalt i Sverige bedöms vårdkön ha ökat med 91 000 personer pga. coronapandemin.

Sjukvårdskostnaderna har ökat och mängden vård (förutom covid) har minskat.

Och det är bara region Stockholm. Det här kommer att bli ett dyrt spektakel när vi får slutnotan.
Citera
2021-02-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Och det är bara region Stockholm. Det här kommer att bli ett dyrt spektakel när vi får slutnotan.

Och allt började med att det för ca 1år sedan var för dyrt och saknades resurser för karantän och kontroller av inresande till Sverige.
Citera
2021-02-08, 10:32
Medlem
Det är det brasilianska viruset vi ska passa oss lite extra för.
Citera
2021-02-08, 10:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Och allt började med att det för ca 1år sedan var för dyrt och saknades resurser för karantän och kontroller av inresande till Sverige.
Jag tycker man ska ha i bakhuvudet att det var runt en miljon människor som lite oturligt kom hem från sportlov just i början av pandemin, eller de var väl själva början av pandemin i Sverige.

Hur som helst lite komplicerat att hantera vid inresa kan jag tänka mig.
Citera
2021-02-08, 10:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Här är resultatet av regeringens shimära retorik. Ett krav som bara gäller 1 av 10. Ett litet snabbtest skulle kunna fånga "upp" kanske 50% av de som är positiva och ha effekt på smittspridningen. Visserligen har vi samhällspridning av viruset men alla som fångas in är bra.
90 PROCENT AV UTLÄNDSKA RESENÄRER BEHÖVER INTE TESTA SIG
Sedan i lördags är det krav på att alla utländska medborgare som reser in i Sverige ska visa upp ett negativt covid-test, men undantagen är många och enligt Stockholmspolisen omfattas bara en av tio resenärer.
– Av de utländska resenärer som ska ha någon form av test så är det bara tio procent som förväntas visa ett test. De övriga 90 procenten omfattas av undantag, säger polisinsatschef Krister Olofsson till Aftonbladet.
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Regeringen väljer alltså att släppa in 90 % av de utländska resenärerna och tycker att de gjort något bra? Är det verkligen så?
Citera
2021-02-08, 10:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag hade accepterat en hel del förrändringar i samhället om det fanns någon som började ett skadeståndsfall mot Kina. WHO har väl skickat lite lama människor till Kina som kommer säga att det inte är Kinas fel att skiten spreds över hela världen. Om vi hade ett mål att Kina skulle på sikt få betala för detta hade jag varit mer positiv till lockdown, företagsstöd, masker, vaccin och annat i kampen mot Wuhanviruset.
Är din inställning att om man inte får betalt av Kina för att stoppa coronapandemin så ska vi låta bli?
Jag hoppas jag har missuppfattat dig, för det låter lite barnsligt i mina öron.
Citera
2021-02-08, 10:46
Medlem
arbetets avatar
Belgiens misstag. Som de själva ser det:

Belgien: Vi gjorde ett ödesdigert misstag under pandemin

/.../
Men så kom nästa våg. Tidigt i september såg bland andra Steven van Gucht, virolog och regeringens talesperson i pandemin, hur siffrorna åter sköt i höjden. Han säger att det berodde på att många av Belgiens utländska invånare återvände efter semestrar och vistelser i sina hemländer.

Då hoppades myndigheterna att det var en temporär ökning av antalet fall – något som visade sig stämma när smittspridningen åter planade ut i slutet av månaden. Siffrorna var fortfarande relativt höga, men ändå beslutade sig regeringen för att lätta på en del av de restriktioner som de infört.

– De tyckte att man kunde hantera situationen och tillät befolkningen att träffa fler människor.

Strax därefter, i oktober, skulle landets studenter återvända till sina universitet. I kombination med de lättade restriktionerna ledde det till en snabb uppgång, och en häftig andra våg var ett faktum.

– Vi hade den högsta smittspridningen i Europa under den här tiden. Och det berodde inte på någon särskild virusmutation, utan på beteenden, säger Steven van Gucht.
https://www.dn.se/varlden/belgien-vi-gjorde-ett-odesdigert-misstag-under-pandemin/
Citera
2021-02-08, 10:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hur är det med mattekunskaperna?

Om 0,1% är mycket.. vad är då 99,9% som ni kräver skall vaccinera sig.. men fortsätta med mask och social distansering?

Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Sverige har nästan lika många covid-döda som det dött i den svenska trafiken på 30 år. Helt ok enligt dig.
Eller lika många svenskar som skulle ha dött i 22 stycken estoniaförlisningar.
Skulle vi lika lättvindigt acceptera att 22 kryssningsfartyg förliste på Östersjön under ett år?
Citera
2021-02-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tycker man ska ha i bakhuvudet att det var runt en miljon människor som lite oturligt kom hem från sportlov just i början av pandemin, eller de var väl själva början av pandemin i Sverige.

Hur som helst lite komplicerat att hantera vid inresa kan jag tänka mig.

Oturligt var kanske inte rätt ord då det orsakats av att statsepedemiologen förklarade att det saknades evidens för att smitta kom in den vägen som svar varje gång någon frågade om vi borde avråda från resor till Italien och Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in