2021-02-08, 09:47
Medlem
trngws avatar
Det är helt riktigt att saneringen av tomten ligger runt 500 ksek.

Det har två personer som jobbar i branschen och är väl insatta i ämnet berättat för mig.
Senast redigerad av trngw 2021-02-08 kl. 09:51.
2021-02-08, 09:52
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"sket i mötet" - hur vet du det? Som jag förstod det var allt klart, men Birminge kunde inte komma så mötet avbokades. Sedan varför det inte blev nåt nytt det vet jag inte.

"genom kvällspressen" så du vet att det var enda kanalen som detta meddelades?

Nej det avbokades inte, det hölls som avtalat.
Bara det att huvudpersonen lämnade mötet innan det klargjordes VEM ledsagaren var
2021-02-08, 09:57
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Aha.. En halv miljon!
Allt i Ebba Busch Klanens anda, nu kostar det 500000SEK att rensa tomten, varför inte en miljon direkt så låter det än bättre, ni hittar på och ljuger om allt i tråden!
Kostnaden denna sanna för detta jobb är ca 200000SEK!

Det står i relation hur dyr tomten är om den värd 5-6 miljoner kostar det 500000
och om den är värd 4 miljoner så är nog kostnaden ca 300000.
Priset stiger i kvadrat. det har med försäkringen att göra!
2021-02-08, 09:58
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej det avbokades inte, det hölls som avtalat.
Bara det att huvudpersonen lämnade mötet innan det klargjordes VEM ledsagaren var

Nej, det hölls inte som avtalat. Esbjörn sket i mötet och gick därifrån innan det börjat.

"Ledsagaren" var uppenbarligen heller inte på plats, eftersom det behövde klargöras vem denne var. Det visar också att Esbjörn och "ledsagaren" inte kom dit tillsammans, utan att Esbjörn tagit sig dit på egen hand. "Ledsagaren" var alltså inte ens någon "ledsagare".

Eftersom Esbjörn sket i mötet när han fick veta att han skulle få en "ledsagare" så visar det tydligt att han inte visste om detta och att han inte ville ha någon.
2021-02-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det står i relation hur dyr tomten är om den värd 5-6 miljoner kostar det 500000

Hur har en tomtstädning med försäkringar att göra vid ett tillträde?
2021-02-08, 10:05
Medlem
trngws avatar
Det skulle inte förvåna mig om denna tvist överraskande löser sig genom att Ebba plötsligt fått ett signerat köpebrev, har slutbetalat och drar tillbaka sin stämning.

Därmed hamnar det på Esbjörn att stämma Ebba, för att han både sålt fastigheten och skrivit under köpebrevet, under påverkan av demens eller vad de nu vill kalla det.

I praktiken är det ju Maggan som skulle vilja göra den stämningen, men det går ju inte utan Esbjörns medverkan. Och han lär ju då göra som han gör, lägga locket på.
2021-02-08, 10:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av braattha

Så du menar att om du ska sanera 100m2 i Stockholm så kostar det miljoner, men om du sanerar exakt samma 100m2 på landsbygden i Norrland så kostar exakt samma utförda arbete ett par tusenlappar....

....say no more 😂.
2021-02-08, 10:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Siffran 300-500 k var alltså propaganda?

Det vet jag inte. Det jag vet är att om köparen tar på sig ett osäkert (men nödvändigt) moment i transaktionen vill köparen ha en rimlig riskpremie.
2021-02-08, 10:11
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Hur har en tomtstädning med försäkringar att göra vid ett tillträde?

Ganska enkelt en tomt som består av ex 100m2 och att det är 25 % av denna mark som ska saneras så kommer det att stiga om tomten är dyr då den är dyrare att återställa ex en fin gräsmatta ska återställas och därmed en lägre tid och som företagare betalar man ansvarsförsäkring på det belopp som man fakturerar (i vissa fall)
2021-02-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En av de stora skillnaderna gentemot Esbjörn-fallet är att det inte lär finnas någon misstanke om bedrägligt uppsåt från Esbjörns sida.

Eftersom jag varken är jurist eller känner Esb kan jag ju inte egentligen ha någon synpunkt på uppsåtsfrågan, som jag förstått kan vara ganska komplicerad att ta ställning till.

Som jag, som lekman, uppfattar saken så kan hans "uppsåt" att behålla både pengarna och huset ha uppkommit någon gång efter den 30 augusti (röjningen) och före den 16 september (mötet på banken) när gamarna som kretsar kring honom förstod att Esb skulle kunna behålla 390.000 och ändå ha kvar fastigheten om de kunde skrämma EB att backa ur affären. Åtminstone MPL var alla gånger medveten om detta. Hon har ju fullt av mäklare i familjen som känner till regelverket.
2021-02-08, 10:12
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Så du menar att om du ska sanera 100m2 i Stockholm så kostar det miljoner, men om du sanerar exakt samma 100m2 på landsbygden i Norrland så kostar exakt samma utförda arbete ett par tusenlappar....

....say no more 😂.

Exakt du har träffat huvudet på spiken för en gång skull förutom att det ej blir billigare i Norrland har med skatten att göra
2021-02-08, 10:15
Medlem
Citat:
Detta att låtsas inte förstå har dessa fans av Ebba hållit på med sen trådstart!
Skulle du skriva Ebba Bush istället för Ebba Busch så plötsligt vet de inte vem du menar, men detta är agerande för att förlöjliga och spamma bort kritiska inlägg mot Ebba.
Sen att Ebba-fansen själva inte har något belägg för vad de skriver i vartannat inlägg är ok, de tycker en massa saker, de tror en massa saker, de gissar en massa saker, men vet egentligen ingenting alls!
De du kallar för Ebba-fans är väl snarare människor som tycker att överenskomna avtal ska gälla. Det vill säja sådana som vill följa Svea Rikes Lag. =Laglydiga

De, som du tillhör, vill snarare att om någon tjänar mycket pengar så borde de få betala mer för sina hus, alla husköp ska behovsprövas så det är klarlagt att man verkligen behöver bo där man vill och sen så ska köpare alltid backa om säljare ångrar sig. =Laglösa

Mitt förslag är att vi slutar prata om ”klaner” som om vi bodde i Afrika och håller oss till att prata om Laglydiga och Laglösa för att det ska vara tydligt att det i grunden handlar om ifall vi vill bo i en rättsstat eller laglöst land.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in