2021-02-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Gami är från grekiskanoch står för bröllop och inte ”parbildning”.

Hypergami betyder GIFTA sig till högre klass och har genom vår historia varit något som MÄN sökt till sina döttrar.
Eftersom nä, kvinnor har inte kunnat bestämm detta själv.

Jo, de gör ju det , iafall om kast/klass= socioekonomisk status.

men du tror väll inte på riktigt att när man pratar om kvinnors hypergami så menar man kast system uppköp för för flickor enligt indisk modell.
Citera
2021-02-07, 20:20
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Gami är från grekiskanoch står för bröllop och inte ”parbildning”.

Hypergami betyder GIFTA sig till högre klass och har genom vår historia varit något som MÄN sökt till sina döttrar.
Eftersom nä, kvinnor har inte kunnat bestämm detta själv.

Ordets ursprung är oviktigt. Det centrala är att ett hypergamt beteende återfinns hos både djur och människor, där mycket av det sexuella urvalet sker utefter fysisk skönhet, status och dominans. En kamp om knappa resurser.
Citera
2021-02-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Naturvetenskaplig forskning bedrivs med naturvetenskaplige metoder. Det här är inte marxistisk sociologi, det handlar om evolutionär biologi. Punkt slut.

Nej, det handlar om evolutionspsykologi och då passar det bra mycket bättre med fenomenologisk eller fenomenografisk ansats, där man intervjuar kvinnorna själva för att ta reda på hurvida de är "kvinnligt hypergama" eller ej. Detta görs med öppna frågor. Anonymt.

Enligt evolutionsbiologi finns redan god forskning kring att i synnerhet kvinnor med luktsinnet kan registrera dofter som tilltalar kvinnan, dofter som ger henne signaler att mannen har ett olikt immunförsvar från henne själv, vilket du som läkare vet är viktigt för att reducera vissa risker för missfall samt reducera sårbarhet hos eventuell avkomma. Både män och kvinnor attraheras även av personer som har symmetri i ansiktshalvorna, eftersom detta indikerar hälsa. Men jag har inte sett några studier inom evolutionsbiologi kring "kvinnlig hypergami". Däremot använder evolutionspsykologer delar av evolutionsbiologi. Men fortsatt: evolutionspsykologer är inga biologer.
Citera
2021-02-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag tror du behöver läsa om vart din "vetenskap" fyller en funktion idag.

vi är ju väldigt långt ute på den rasbilogiska tundran och snurrar nu.

Phenomenology and Feminism: Perspectives on their Relation
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-015-9488-2_2

Suck. Du får läsa länken jag skickade. SBU.
Citera
2021-02-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Suck. Du får läsa länken jag skickade. SBU.

Gjort. har du läst min ?

Citera
2021-02-07, 20:37
Medlem
Citat:
Gjort. har du läst min ?

Men kära hjärtanes. Denna metod används för att se hur tex. studenter upplevelser av sluttentamen, eller hur patienter upplever en viss vårdsituation, hur läkare upplever att ge viss vård osv. Det är en vedertagen vetenskaplig ansats att undersöka ett visst fenomen och individers upplevelse av fenomenet. Kort beskrivet.

Jag ska kolla in din länk, men jag vet inte till vilken nytta eller vart du ens vill komma med detta?
Citera
2021-02-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ordets ursprung är oviktigt. Det centrala är att ett hypergamt beteende återfinns hos både djur och människor, där mycket av det sexuella urvalet sker utefter fysisk skönhet, status och dominans. En kamp om knappa resurser.
Man använder inte begreppet om djur alls, eftersom näää djur ingår inte äktenskap.
Citera
2021-02-07, 20:47
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, det handlar om evolutionspsykologi och då passar det bra mycket bättre med fenomenologisk eller fenomenografisk ansats, där man intervjuar kvinnorna själva för att ta reda på hurvida de är "kvinnligt hypergama" eller ej. Detta görs med öppna frågor. Anonymt.

Enligt evolutionsbiologi finns redan god forskning kring att i synnerhet kvinnor med luktsinnet kan registrera dofter som tilltalar kvinnan, dofter som ger henne signaler att mannen har ett olikt immunförsvar från henne själv, vilket du som läkare vet är viktigt för att reducera vissa risker för missfall samt reducera sårbarhet hos eventuell avkomma. Både män och kvinnor attraheras även av personer som har symmetri i ansiktshalvorna, eftersom detta indikerar hälsa. Men jag har inte sett några studier inom evolutionsbiologi kring "kvinnlig hypergami". Däremot använder evolutionspsykologer delar av evolutionsbiologi. Men fortsatt: evolutionspsykologer är inga biologer.

Du är ju väldigt illa påläst. Evolutionär biologi sysslar med följande:

Citat:
Evolutionary biology is the subfield of biology that studies the evolutionary processes (natural selection, common descent, speciation) that produced the diversity of life on Earth. In the 1930s, the discipline of evolutionary biology emerged through what Julian Huxley called the modern synthesis of understanding, from previously unrelated fields of biological research, such as genetics and ecology, systematics and paleontology.

The investigational range of current research widened to encompass the genetic architecture of adaptation, molecular evolution, and the different forces that contribute to evolution, such as sexual selection, genetic drift, and biogeography.

https://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_biology

När jag talar om hypergami så talar jag om kvinnlig sexuell selektion ur en evolutionärbiologisk synvinkel. De sociala och kulturella faktorerna kan påverka, men det finns egenskaper som är väldigt uniforma i många samhällen, både stamsamhällen och urbana samhällen. Hypergami (i meningen att välja partner med hög social och ekonomisk status) är en av dessa. Anledningen är enkel och bottnar i Parental Investment och avkommans överlevnad. Djupt liggande instinkter således, som framstår som märkliga i det moderna samhället.
Senast redigerad av WordWarrior 2021-02-07 kl. 20:50.
Citera
2021-02-07, 20:47
Medlem
Citat:
Jo, de gör ju det , iafall om kast/klass= socioekonomisk status.

men du tror väll inte på riktigt att när man pratar om kvinnors hypergami så menar man kast system uppköp för för flickor enligt indisk modell.
Nä jag tror man tänker på sin stora frustration av att inte få ligga och önskar skylla detta på kvinnor och försöker använda sig av studier i ”hypergami” för att låtsas att Nan har nått vetenskapligt bakom sig.

Studier i hypergami handlar om äktenskap och inget annat .
Citera
2021-02-07, 20:51
Medlem
Citat:
Nä jag tror man tänker på sin stora frustration av att inte få ligga och önskar skylla detta på kvinnor och försöker använda sig av studier i ”hypergami” för att låtsas att Nan har nått vetenskapligt bakom sig.

Vilket hyckleri. den enda sanna vetenskapen är den feministiska vetenskapen. bitch plz....

Citat:
Studier i hypergami handlar om äktenskap och inget annat .

vilka studier då? de flesta jag läst handlar inte om gifta par.
Citera
2021-02-07, 20:56
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Man använder inte begreppet om djur alls, eftersom näää djur ingår inte äktenskap.

Nu försöker du med intellektuell oärlighet och rökridåer igen. Samma mekanismer ligger bakom aphonors val av alfahannar, som när kvinnor i sin sexuella selektion väljer statusmän hos människor. Ur en evolutionärbiologisk synvinkel är det samma sak. I det moderna samhället, där vi egentligen inte behöver leva så, så fortsätter kvinnor ändå att göra samma val. Det beror på att det handlar om djupa och basala instinkter, vilket faktiskt framstår som primitivt. Evolutionär biologi är starkare rotat i medvetandet än sociologi och kultur.
Citera
2021-02-07, 21:13
Medlem
Citat:
Nu försöker du med intellektuell oärlighet och rökridåer igen. Samma mekanismer ligger bakom aphonors val av alfahannar, som när kvinnor i sin sexuella selektion väljer statusmän hos människor. Ur en evolutionärbiologisk synvinkel är det samma sak. I det moderna samhället, där vi egentligen inte behöver leva så, så fortsätter kvinnor ändå att göra samma val. Det beror på att det handlar om djupa och basala instinkter, vilket faktiskt framstår som primitivt. Evolutionär biologi är starkare rotat i medvetandet än sociologi och kultur.

Nej djur har inte klassamhällen som alltså hypergami handlar om.
Djur kör dominans, konkurrens och ex vilken hane som är störst eller har snyggast fjäderskrud.
Ochnär honor sköter urvalet, så tenderar snyggast vara urvalet, när hanar konkurrerar så handlar det om våld.

Hypergami är ett mänskligt påfund helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in