2021-02-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Ja. Han visste detta. Men när visste han det? Det är det som det borde gås till botten med. Man kan läsa förhören med honom och se hur hans historia växer och ändras med tiden. Det finns tveksamheter kring hans närvaro på mordplatsen. Men du tycks vara tvärsäker på att han var där.
YN:s observation var knappast diffus då hon var i lugn och ro och inte i chock då hon gjorde iakttagelsen.

Det är ju just detta som man inte gått till botten med innan man pekade ut honom som gärningsman.
Det är ju bara att läsa innantill i vittnesmålen för att få veta när han visste saker.
För enkelhetens skull kan vi ju begränsa oss till det han sagt under fredagsnatten och på lördag förmiddag.
Eller för all del vad andra påstår att han sagt, även om det är av något mindre värde, men de har ju ändå ett värde, men vad är värdet i att han varit ute en sväng runt 20-20:30?
Han hade ju varit på kontoret i 12 timmar och skulle sitta där ytterligare tre timmar. Varför är detta så viktigt att det måste med i PowerPoint presentationen?

YN har kunnat återge vissa detaljer, och då handlar det om den öppna rocken, väskan och halkandet.
Ingen halsduk, ingen keps inga glasögon synliga.
Så mycket mer än så är det inte att hänga upp ett utpekande på, mer än kanske att hon tyckte att han rörde sig som Christer Pettersson, och var i 35-45 års åldern, men även där blåser man upp det till något det inte är:

”Det leder till slutsatsen i den här promemorian att det är tveksamt om det är gärningsmannen som hon har sett, och att den personen som hon sett inte torde vara Engström. Det var en person som var klädd likadan som Engström.
Vilket innebär alltså att en person som ser ut som Engström, som rör sig som Engström, men ändå inte är Engström”

Jag tycker att hela presskonferensen är oseriöst bondfångeri helt enkelt.

Eller ska vi resonera som TP?

”Han har ju sagt att han blivit förväxlad med gärningsmannen, och då har han ju själv försatt sig i den här situationen hur man än vrider och vänder på det, så är det ju ingen stackare som blir utpekad som en skäligen misstänkt gärningsman”.
Senast redigerad av MacMackay 2021-02-07 kl. 18:27.
Citera
2021-02-07, 18:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Läs själv. Han säger att han inte ser någon springa. 860310.

"Engström ser aldrig någon man springa bort efter Tunnelgatan, från mordplatsen".

Så han säger inte att LJ rör sig.
Ja nu gör du precis som SE, och anpassar dig allt eftersom. Det vi diskuterade var ju vad han sade 860301, och nu hoppar du alltså till nya uppgifter som han kommer med 860310 (han ändrade sig kanske när han sedan förstod att det faktiskt hade funnits en snubbe i blå täckjacka därinne, och som dessutom hade gett sig tillkänna som vittne).
Senast redigerad av Draifos 2021-02-07 kl. 18:36.
Citera
2021-02-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du kan naturligtvis ha rätt i det du säger. Det du nämner är ju saker som kan tala för att SE är oskyldig. Det jag reagerar för är din fras: ”En sådan bluff som Engströmlösningen kan nog inte lanseras någon annanstans än i Sverige.” Så starka är inte dina argument tycker jag.
Jag företräder inte rättsväsendet, så jag har lite mera utrymme för hur jag uttrycker mig
Har de inte på fötterna så är det en bluff. Man pekar inte ut människor på så svaga grunder.
Citera
2021-02-07, 18:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja nu gör du precis som SE, och anpassar dig allt eftersom. Det vi diskuterade var ju vad han sade 860301, och nu hoppar du alltså till nya uppgifter han kommer med 860310.

Nej vi diskuterade ifall SE som GM gissade rätt med att LJ stod still inne i gränden.

1 mars är det omöjligt säga nåt om det. 10 mars så vekar det helt klart som att LJ stod still.
Citera
2021-02-07, 18:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej vi diskuterade ifall SE som GM gissade rätt med att LJ stod still inne i gränden.

1 mars är det omöjligt säga nåt om det. 10 mars så vekar det helt klart som att LJ stod still.
Fast han säger ju inte att han såg Lars J därinne, och han säger ingenting om huruvida någon sprang eller stod stilla. Han säger att han såg någon i "mörkblå täckjacka" där, och det var väl för att få polisen att tro att gärningsmannen hade just en mörkblå täckjacka. Förresten skall Lisbeth Palme ha sagt exakt samma sak till honom.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf
Senast redigerad av Draifos 2021-02-07 kl. 18:44.
Citera
2021-02-07, 18:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast han säger ju inte att Lars J stod därinne. Han säger att han såg någon i "mörkblå täckjacka" där. Förresten skall Lisbeth Palme ha sagt exakt samma sak till honom.

10 mars säger väl SE att en man i blå jacka står i gränden? Och han säger att han inte såg nån springa...

Han pekar ut LJ på bild. Så kom inte med nån jävla semantik.

Fascinerande att SE kan gissa sig till sanningen.... GM kan omöjligt veta att LJ stått synlig på detta sätt från mordplatsen. Otrolig tur. Och gissar en färg på jackan som stämmer med färgen på LJ:s jacka.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-07 kl. 18:50.
Citera
2021-02-07, 18:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast han säger ju inte att han såg Lars J därinne, och han säger ingenting om huruvida någon sprang eller stod stilla. Han säger att han såg någon i "mörkblå täckjacka" där, och det var väl för att få polisen att tro att gärningsmannen hade just en mörkblå täckjacka. Förresten skall Lisbeth Palme ha sagt exakt samma sak till honom.

Jag läser inte länkar från Filter. Filter har sin egen vinkling.

Din gissning:
SE är GM och hittar på att han sett en man i gränden. Ej springande. I blå jacka. Bara för att få polisen tro GM hade blå jacka.

Slumpen:
Det fanns en person i gränden som kunde ses från mordplatsen. Ej springande. I blå jacka.

Grädde på moset: SE lyckas peka ut mannen på foto.

Blå jacka har ju Lisbet bevisligen nämnt på mordnatten.
Citera
2021-02-07, 19:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja nu gör du precis som SE, och anpassar dig allt eftersom. Det vi diskuterade var ju vad han sade 860301, och nu hoppar du alltså till nya uppgifter som han kommer med 860310 (han ändrade sig kanske när han sedan förstod att det faktiskt hade funnits en snubbe i blå täckjacka därinne, och som dessutom hade gett sig tillkänna som vittne).

Varför skulle han 860310 fått veta att det fanns en man i blå täckjacka i gränden som anmält sig som vittne?
Citera
2021-02-07, 19:11
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag företräder inte rättsväsendet, så jag har lite mera utrymme för hur jag uttrycker mig
Har de inte på fötterna så är det en bluff. Man pekar inte ut människor på så svaga grunder.

Vi skiljer oss där. Jag tycker han har bra på fötterna, bästa på 35 år. Du tycker vad du vill, men nåt brottsligt har KP inte gjort vad vi vet fram till idag. Sen kan man ju ha åsikter om det är moraliskt riktigt naturligtvis, det kan du ha rätt i.
Citera
2021-02-07, 19:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vi skiljer oss där. Jag tycker han har bra på fötterna, bästa på 35 år. Du tycker vad du vill, men nåt brottsligt har KP inte gjort vad vi vet fram till idag. Sen kan man ju ha åsikter om det är moraliskt riktigt naturligtvis, det kan du ha rätt i.

Bröt han inte mot lagen för att få fast Anna Lindhs mördare tex?

Förtal hade det här gått under. Om det inte vore för att det är palmemordet.

Han har ju inget på fötterna. Han är barfota.
Citera
2021-02-07, 19:35
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Bröt han inte mot lagen för att få fast Anna Lindhs mördare tex?

Förtal hade det här gått under. Om det inte vore för att det är palmemordet.

Han har ju inget på fötterna. Han är barfota.

Nej, han kunde ju vara skyldig sa du så kommentaren om att han inte har något på fötterna tar jag som ett roligt skämt. Välkommen till SEkten förresten.
Citera
2021-02-07, 19:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej, han kunde ju vara skyldig sa du så kommentaren om att han inte har något på fötterna tar jag som ett roligt skämt. Välkommen till SEkten förresten.
Det finns en tidsmöjlighet att han är GM. Men det finns inget som pekar mot att han är GM. Förstår du?

Ingenting

KP har så lite på fötterna att sommarens pressträff är förtal, även om det mot alla odds skulle visa sig vara SE som är mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in