Citat:
Jag har läst B-kursen på distans och den hade samma upplägg fast krav på högre aktivitet för online diskussioner (skriva fler kommentarer). Annars tycker jag att man fick en helt ok grund till B-kursen och det känns inte som det blev så stort hopp för delkurserna inom praktisk filosofi medan delkurserna inom teoretisk filosofi blev klurigare för min del. Sen har man ju möjlighet att välja lite med delkurser efter intresse.
Jag har även läst filosofi påbyggnadskurs där man får välja kurser som tillhör A- och B-kursen (max 15 hp) och kurser som är tänkt för C-nivå och avancerad nivå (här är vissa moment helt på engelska och en del kurser samläses med magisterkurs, masterkurs och phd studenter men man får en lite mindre omfattande examination). Av kurserna jag valde var min uppfattning att man läste rätt så lite text inom teoretisk filosofi men det var svårare koncept att förstå medan i praktisk filosofi var koncepten lite lättare att förstå samtidigt som man fick läsa betydligt mer. Däremot är textmängden inte i närheten av vad jag läst i tidigare studier inom språk, litteratur och historia. Kan också vara värt att påpeka att det ställs högre krav och man behöver vara mer aktiv med fler inlämningar under kursens gång och fler diskussioner (beror förvisso mycket på vilken delkurs man läser och utbudet varierar från termin till termin).
Nivån kan hoppa rätt så rejält under påbyggnadskursen jämfört med A-kursen och B-kursen men kan även hålla en liknande nivå som tidigare. Generellt beror det mycket på hur svårt/lätt man har att ta till sig innehållet i kurserna. Har man hängt med bra och förstått innehållet i A-kursen och B-kursen så ska man klara sig helt ok/bra på påbyggnadskursen (personligen presterade jag bättre på påbyggnadskursen än tidigare kurser).