2010-04-03, 10:56
Medlem
Piggelinmannens avatar
Jag är intresserad av att läsa filosofi i umeå, för att senare söka någon civ. ing någonstans i landet.
Vad jag undrar är om någon här på FB har läst eller känner någon som har läst filosofi i umeå, och kan säga mer om kvaliten på utbildningen? Var förrut intresserad av att läsa i Uppsala, men har dels hört blandade åsikter och har dessutom insett att Umeå har ett bättre upplägg av kursen.
Citera
2010-04-15, 18:09
Medlem
Läser filosofi A nu 30hp, det du tänkte dig?
Citera
2010-04-15, 19:03
Medlem
Umeå sägs ha en dålig Filosofi-utbildning. Notera att i Umeå läser du både Praktisk och Teoretisk filosofi i en kurs, medan i övriga Sverige har man delat upp dem.
Citera
2010-04-15, 22:53
Medlem
Jag läste det förra termin, de hade ett ganska kasst val. Man läste kritiskt tänkande och sen introduktion till filosofin, det var bra sne skulle man välja 2 av 3. Dock så var ena valet överkurs, alltså egentligen för filosofi B så de flesta valde de andra 2, Den ena var etik, vilket är intressant och bra men den andra var filosofins historia, det var inte så kul, man skulle tolka de gammla filosoferna, vilket på många vis är intressant men galet tråkigt. Lärarna var itne de bästa heller, bedömde subjektiva saker, som hur man ska tolka ne filosofisk text efter riktlinjer som var lite konstiga.
Citera
2010-04-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Umeå sägs ha en dålig Filosofi-utbildning. Notera att i Umeå läser du både Praktisk och Teoretisk filosofi i en kurs, medan i övriga Sverige har man delat upp dem.

på vilket sätt skulle den vara dålig, förutom att de slopat indelningen praktisk-teoretisk?

jag håller med om egenvärdet i upprätthållandet av denna distinktion. samtidigt kan det finnas vinster i att slopa den. på de ställen där man gjort detta (umeå är inte ensamma) har detta föranletts av främst ekonomiska skäl (läs: sakförhållanden bortom ämnets makt att påverka).

en positiv sak med sammanslagningen av ämnena (om man nu anser att praktisk och teoretisk är två olika ämnen) kan vara att man som student fått större valfrihet gällande vilka kurser man skall läsa. eftersom kurserna allt som oftast är av utpräglad teoretisk eller praktisk natur, innebär detta att man som student i praktiken fortfarande kan "rikta in sig" på praktisk eller teoretisk filosofi.
Citera
2010-04-23, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unilar
men den andra var filosofins historia, det var inte så kul, man skulle tolka de gammla filosoferna, vilket på många vis är intressant men galet tråkigt.

om du tittar på kursupplägget för "praktisk resp. teoretisk filosofi a" i resterande delar i sverige, kommer du att upptäcka att alla (med reservationen "mer eller mindre", då jag inte orkar googla :P) inbegriper just filosofins historia. jag känner personer som läst filosofi a i uppsala, stockholm, södertörn resp. linköping. alla dessa kurser har innefattat ett filosofihistoriskt moment likt det du läst. eventuellt har till och med samma litteratur använts.

Citat:
Ursprungligen postat av Unilar
Lärarna var itne de bästa ... bedömde hur man ska tolka ne filosofisk text efter riktlinjer som var lite konstiga.

att läsa om filosofins historia innefattar också att få insikt i hur andra tolkat vissa texter, genom historien. det finns självklart oenighet i dessa frågor, men oenigheten ligger alltid inom ramen för en viss enighet.
Citera
2010-04-23, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannyFOO
på vilket sätt skulle den vara dålig, förutom att de slopat indelningen praktisk-teoretisk?
Eftersom jag har tänkt studera (praktisk) filosofi på hög nivå har jag kollat igenom olika undersökningar för universiteten. Umeå Universitet har fått mycket kritik för sin filosofi-utbildning.

"Praktisk filosofi, teoretisk filosofi och vetenskapsteori vid Umeå universitet: Nyckeltalen lärarkapacitet, lärarkompetens, handledarkapacitet och handledarkompetens indikerar brister i utbildningsmiljön på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. En nyligen genomförd omorganisation har skapat nya förutsättningar vilket också föranleder en fördjupad granskning."

Det enda Universitetet som klarade sig utan en fördjupad granskning är Lund. Göteborg klarade sig rätt bra också, men inte i Logik och Vetenskapsteori. Källa: https://www.studera.nu/studera/3034.html
Citera
2010-04-24, 09:26
Medlem
tack för länken. källan bekräftar också delvis vad jag sade i ett föregående inlägg

Citat:
utbildningarna i teoretisk filosofi och praktisk filosofi är utformade på liknande sätt vid de olika universiteten och högskolorna

och om nu fördjupade undersökningar beslutades att genomföras för utbildningarna vid
Citat:
Linköpings universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet och Uppsala universitet
, förstår jag inte varför detta skulle signalera att umeås utbildning är särskilt dålig?

mitt intryck av omdömet på länkad sida är att följande är den starkaste kritiken mot utibildningen som den såg ut när undersökningen genomfördes:

Citat:
lärarstaben i praktisk filosofi var otillräcklig för att täcka en utbildning upp till forskarnivå, och påtalade den ojämna resursfördelningen mellan teoretisk och praktisk filosofi; trots ungefär samma mängd studenter var lärarstaben i praktisk filosofi betydligt mindre än den som fanns i teoretisk filosofi.

faktum är dock att ämnet sedan i höstas har antagit två doktorander med inriktning mot praktisk filosofi (även om den formella indelningen försvunnit). man har anställt två vikarier (varav åtminstone en kan sägas vara praktiskt orienterad), och kommer i höst att anställa ytterligare två (en i praktisk, en i teoretisk). man har även utlyst ett lektorat och en professur.

man kan alltså, sammanfattnignsvis säga att förutsättningarna ändrats drastiskt vid umeå universitet den senaste tiden.
Citera
2021-02-06, 10:31
Medlem
Jag bumpar tråden då även jag är intresserad av att höra mer om Filosofi A-kursen. Är det någon som gått den i närtid (säg senaste 2-4 åren)? Svår? Lätt? Mycket att läsa? Mycket att skriva och lämna in? Bedömd arbetsbelastning om man läser 100% ?
Citera
2021-02-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cantor83
Jag bumpar tråden då även jag är intresserad av att höra mer om Filosofi A-kursen. Är det någon som gått den i närtid (säg senaste 2-4 åren)? Svår? Lätt? Mycket att läsa? Mycket att skriva och lämna in? Bedömd arbetsbelastning om man läser 100% ?

Jag har läst den i närtid och skulle inte säga att den är så särskilt svår. Det var inte så mycket att läsa utan mer vikt låg vid att förstå det man läste. Undantaget är filosofihistoria där det var en normal läsmängd för en A-kurs.

Nu läste jag den på distans så upplägget kan variera lite från att läsa på campus. De flesta delkurserna hade ett upplägg på 2-3 online diskussioner (skriv ett inlägg och kommentera någon annans inlägg - man har några dagar på sig), en krysstenta (flervalsfrågor på tid - i princip alla svar finns i föreläsningarna) och en avslutande hemtenta. Undantag i delkursen kritiskt tänkande som hade lite annat upplägg (ingen krysstenta och istället mer fokus på diskussioner med en avslutande hemtenta).

Det är svårt att säga hur stor arbetsinsats som krävs då det är rätt så individuellt. Men utifrån utvärderingen av distanskursen la majoriteten färre timmar än vad som förväntas.
Citera
2021-02-07, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prenia
Jag har läst den i närtid och skulle inte säga att den är så särskilt svår. Det var inte så mycket att läsa utan mer vikt låg vid att förstå det man läste. Undantaget är filosofihistoria där det var en normal läsmängd för en A-kurs.

Nu läste jag den på distans så upplägget kan variera lite från att läsa på campus. De flesta delkurserna hade ett upplägg på 2-3 online diskussioner (skriv ett inlägg och kommentera någon annans inlägg - man har några dagar på sig), en krysstenta (flervalsfrågor på tid - i princip alla svar finns i föreläsningarna) och en avslutande hemtenta. Undantag i delkursen kritiskt tänkande som hade lite annat upplägg (ingen krysstenta och istället mer fokus på diskussioner med en avslutande hemtenta).

Det är svårt att säga hur stor arbetsinsats som krävs då det är rätt så individuellt. Men utifrån utvärderingen av distanskursen la majoriteten färre timmar än vad som förväntas.

Tack för svar! Har du även läst B-kursen eller andra filosofikurser efteråt? Om ja, gav A-kursen en bra grund för det?
Citera
2021-02-07, 07:02
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cantor83

En kursare till mig i Umeå hade läst filosofi tidigare. Han var oerhört intelligent och fick mig att ändra uppfattningen om filosofi vilket jag såg som ett ämne uppbyggt av enbart flummiga idéer. Men kurserna är krävande för gemene man och syftet med de flesta uppgifterna är att träna eleverna i kritiskt tänkande; ja även kreativt tänkande. Det är mycket läsning av tunga och dunkla texter. Jag hade själv aldrig pallat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in