Citat:
Ursprungligen postat av
1945
När jag snackar med folk som har vapen så har jag fortfarande inte hört en enda rationell anledning till varför gemene man skall ha möjlighet att inneha vapen.
Får mig osökt att tänka på ordspråket
in England, "everything which is not forbidden is allowed", while, in Germany, the opposite applies, so "everything which is not allowed is forbidden
I en stat som respekterar individens frihet och rättigheter, där staten tjänar medborgarna och inte tvärtom; så skall varken du eller staten behöva övertygas om individens behov av vapen.
Istället så ska staten motivera varför individen ej bör fritt äga vapen.
Det är mitt ideal, men jag respekterar naturligtvis det faktum att du är av annan åsikt.
På tal om England, så råder just denna princip gällande licens för hagelvapen: om polisen inte kan påvisa varför du ej skall anses som lämplig att äga hagelvapen; så skall de utfärda licens.
Lämplighet påverkas av historik av psykisk sjukdom, eller drogberoende, förekomst i brottsregister, eller avsaknad av en respektabel medborgare som är beredd av gå i god för dig.
Gällande kulvapen, så gäller istället den andra principen: polisen anser sig behöva övertygas om ditt behov av kulvapen. Skall tilläggas att polisen dock anser, till skillnad mot dig, att skytte eller jakt utgör fullgott behov.