2021-02-07, 15:48
Medlem
LeeVans avatar
Tillbaka på ruta ett?

Citat:
"I går uppgav en talesperson för läkemedelsföretaget Astra Zeneca att deras vaccin inte skyddar mot mild eller måttlig sjukdom av den sydafrikanska coronavarianten. Och de vet inte alls om det skyddar mot svår sjukdom och död, eftersom de inte haft tillräckligt med underlag i studien".

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Citera
2021-02-07, 15:59
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tillbaka på ruta ett?

Citat:
"I går uppgav en talesperson för läkemedelsföretaget Astra Zeneca att deras vaccin inte skyddar mot mild eller måttlig sjukdom av den sydafrikanska coronavarianten. Och de vet inte alls om det skyddar mot svår sjukdom och död, eftersom de inte haft tillräckligt med underlag i studien".

Astras vaccin på ruta ett mot sydafrikanska, ja.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Sist jag var sjuk hade jag blodtryck på 230/120 och puls på 160 i 3 dygn konstant även natten 19 år gammal. Det i sig är inte alls bra. Speciellt inte när man har Hemoglobin på 173

har normalt blodtryck på 130/70

Du håller inne med något. Du har inte polycythemia vera, hoppas jag? För HB 173 är jättehögt för en person som inte elitidrottar i konditionsport. Du har ungefär 70 mer än mig men nästan samma blodtryck.

Ligg på vårdcentralen om att du ska få ditt vaccin med prioritet. Man måste jobba för sina rättigheter i det här landet och så man inte blir bortglömd.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns ju inget som säger att bara för att en mutation finns på Norges västkust så ska den också finnas i Sverige.

I övrigt håller jag med dig om att det är dåliga nyheter.

Fast vi har ju trots extremt bristfällig sekvensering redan upptäckt 6 fall av den sydafrikanska mutationen.

Skillnaden är väl att i Sverige har de upptäckta fallen koppling till resor. I Bergen så verkar det som om de redan har smittspridning. Dock så är det väl rätt långsökt att vi inte skulle ha oupptäckta fall och därmed smittspridning.

Det är väl lite grann som med den brittiska mutationen. Ena dagen så stänger vi gränsen mot Norge pga att de upptäckt ett 20-tal fall. Några dagar senare när vi i en studie börjar sekvensera samtliga fall i fyra regioner så upptäcks ett par hundra fall av den brittiska mutationen. Norge har inte större problem med smittspridning än Sverige. Här har vi dock ingen koll alls och FHM verkar nästintill lamslagen av den snabba utvecklingen.
Citera
2021-02-07, 16:02
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
I går fick vi första batchen av AstraZenicas Vaccin,

Nån som vet nått mer?
Hur många doser? Vilka regioner har fått
Har man börjat vaccinera med det än?

Såg på FHM;s hemsida hur många doser vi fått per vecka och prognos för V6 och V7 Dessutom hur många respektive region ska få.
Citera
2021-02-07, 16:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast vi har ju trots extremt bristfällig sekvensering redan upptäckt 6 fall av den sydafrikanska mutationen.

Skillnaden är väl att i Sverige har de upptäckta fallen koppling till resor. I Bergen så verkar det som om de redan har smittspridning. Dock så är det väl rätt långsökt att vi inte skulle ha oupptäckta fall och därmed smittspridning.

Det är väl lite grann som med den brittiska mutationen. Ena dagen så stänger vi gränsen mot Norge pga att de upptäckt ett 20-tal fall. Några dagar senare när vi i en studie börjar sekvensera samtliga fall i fyra regioner så upptäcks ett par hundra fall av den brittiska mutationen. Norge har inte större problem med smittspridning än Sverige. Här har vi dock ingen koll alls och FHM verkar nästintill lamslagen av den snabba utvecklingen.
Det enda jag säger är att jag inte ser någon koppling mellan Bergen och Sverige när det gäller smittspridning.
Bergen är väl en av de norska städer som ligger längst ifrån den svenska gränsen.
Citera
2021-02-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tillbaka på ruta ett?

Citat:

Mmm...det är ju det man sitter och väntar spänt på. (Skulle vara fullkomligen helt mentalt dränerande känner jag om den brasilianska varianten visar sig vara värre än befarat, och att vi har den här, tillsammans med den brittiska och sydafrikanska.)

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/forskare-oroliga-%C3%B6ver-brasilianska-virus-varianten-1.40599369
Citera
2021-02-07, 16:11
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Det enda jag säger är att jag inte ser någon koppling mellan Bergen och Sverige när det gäller smittspridning.
Bergen är väl en av de norska städer som ligger längst ifrån den svenska gränsen.

Absolut, men jag menade inte att just fallen i Bergen utgör nån specifik fara för Sverige. Däremot så lär de fall man nu upptäcker (och som ökar för var dag) bara utgöra toppen av isberget. Den sydafrikanska mutationen sprids i Europa (flera hundra fall i senaste uppdateringarna) och därmed också med hög sannolikhet även i Sverige. Sex upptäckta fall visar om inte annat att vi ännu en gång inte hann sluta tätt.

Den brittiska mutationen var illa nog, men den sydafrikanska är betydligt värre då den i högre utsträckning går förbi antikroppar och vaccin.
Senast redigerad av fernebo 2021-02-07 kl. 16:32.
Citera
2021-02-07, 16:17
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför har Norge dubbelt så låg case fatality rate som Sverige?

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_death_rates_by_country

Afrika har en extrem låg case fatality rate. undra vad det beror på?

1. Starka kryddor som tex. chili i så gott som all mat.
2. Ivermectin
Citera
2021-02-07, 16:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför har Norge dubbelt så låg case fatality rate som Sverige?

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_death_rates_by_country

Afrika har en extrem låg case fatality rate. undra vad det beror på?

Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
1. Starka kryddor som tex. chili i så gott som all mat.
2. Ivermectin
Jag har aldrig upplevt att norsk mat är särskilt starkt kryddad, snarare tvärt om.

Afrikansk mat är ungefär lika dumt att klumpa samman som europeisk mat etter asiatisk mat.
Om man ändå gör denna sammanklumpning så borde Indien vara näst intill smärtfritt jämfört med Afrika, men statistiken visar det motsatta.
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-07 kl. 16:34.
Citera
2021-02-07, 16:33
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Jag har aldrig upplevt att norsk mat är särskilt starkt kryddad, snarare tvärt om.

Afrikansk nät är ungefär lika dumt att klumpa samman som europeisk mat etter asiatisk mat.
Om man ändå gör denna sammanklumpning så borde Indien vara näst intill smärtfritt jämfört med Afrika, men statistiken visar det motsatta.

The Enigma of Low COVID-19 Fatality Rate in India
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fgene.2020.00854/full

Relation between Covid-19 and high capsaicin diets
https://magnascientiapub.com/journals/msarr/sites/default/files/MSARR-2020-0029.pdf

Spices to Control COVID-19 Symptoms: Yes, but Not Only
https://www.karger.com/Article/FullText/513538
Citera
2021-02-07, 16:38
Medlem
Hotet med de nya mutationerna är överhängande. Nya data från Sydafrika visar att de som redan haft C19 är knappast skyddade mot B1351 den Sydafrikanska varianten.
Det enda rätta strategin är noll tolerans för Covid viruset och dess varianter plus vaccination i stor skala.
Vaccinationen med nuvarande takt tar 3 år innan 80% av Sveriges befolkning är vaccinerade.
Vaccinationstakten är bedrövlig dålig.
Förespråkare för flockimmuniteten om de fick göra som de ville skulle låta viruset cirkulera i samhället med nya mutationer som dyker upp med jämna mellanrum.
Detta skulle innebära att befolkningen skulle drabbad av den fruktansvärda sjukdomen om och om och om igen tills hela samhället kollapsar och stor andel av befolkningen förlorar sina liv.

Noll smitt tolerans och vaccination ska vara den enda fungerande strategin tills smittan är borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in