2021-02-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nån som har sett nån mer info om de sju fallen av den sydafrikanska mutationen (501.V2) som upptäckts i Bergen i Norge? Handlar det om resande eller har denna mutation också börjat spridas.

Oavsett vilket har ju fall upptäckts i Sverige också och det är dåliga nyheter då samtliga vacciner tappar rejält i effektivitet mot denna mutation. Även återinfektion blir ett problem med denna då varianten tar sig förbi antikroppar.

Man kan nog också anta om hela sju fall upptäcks i samma region i Norge, så lär vi redan ha smittspridning av denna variant även i Sverige. Söker man inte så finner man inte.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

TT har en artikel:

"Även om det inte rör sig om särskilt många fall, oroas myndigheterna av att utbrotten kan knytas till en stor byggarbetsplats – bygget av Fantoft station. Eftersom det är en knutpunkt innebär det ett stort antal möjliga smittkontakter."

https://www.di.se/nyheter/mutationer-tvingar-norge-att-stanga-ned-i-bergen/

I Skellefteå har man ett stort utbrott av den Brittiska varianten (20 fall) också på en byggarbetsplats.
Där har man ingen nedstängning.
Citera
2021-02-07, 14:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Är det någon som vet om det finns någon bra studie på D-vitamin och om det kan ha någon positiv effekt om man skulle få Corona?

Eller är det någon Hokuspokus människa som sa det i början av pandemin sen har det spridit sig att det ska hjälpa.

Isåfall varför bli folk i solrika länder lika sjuka? Och lika hög dödlighet?
Vet inte om det finns några kliniska studier på D-vitamin.

Befolkningen i solrika länder har troligen ungefär samma D-vitaminnivåer som vi har i Sverige, fast jämnare fördelat över året. Pigment skyddar mörkhyade så att de inte får för mycket D-vitaminc (onyttigt) som jag förstått det. (Kontrollera gärna eftersom jag inte är helt säker.)
Citera
2021-02-07, 14:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Hjärtproblem, Ja det är säker överdrivet. Men att få ligga inlagd 3 dygn av vanlig influensa på hjärtavdelningen och då var jag vältränad och 19 år gammal. Och mitt hjärta ballade ur.

Och är givetvis livrädd att det ska hända återigen om jag skulle fått corona.

Akut hjärtmuskelinflamation är alltid en risk om man tränar med virus i kroppen. Det dör några varje år av den orsaken. De som idrottar organiserat är säkert informerade om riskerna.
Citera
2021-02-07, 14:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nån som har sett nån mer info om de sju fallen av den sydafrikanska mutationen (501.V2) som upptäckts i Bergen i Norge? Handlar det om resande eller har denna mutation också börjat spridas.

Oavsett vilket har ju fall upptäckts i Sverige också och det är dåliga nyheter då samtliga vacciner tappar rejält i effektivitet mot denna mutation. Även återinfektion blir ett problem med denna då varianten tar sig förbi antikroppar.

Man kan nog också anta om hela sju fall upptäcks i samma region i Norge, så lär vi redan ha smittspridning av denna variant även i Sverige. Söker man inte så finner man inte.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Det finns ju inget som säger att bara för att en mutation finns på Norges västkust så ska den också finnas i Sverige.

I övrigt håller jag med dig om att det är dåliga nyheter.
Citera
2021-02-07, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Akut hjärtmuskelinflamation är alltid en risk om man tränar med virus i kroppen. Det dör några varje år av den orsaken. De som idrottar organiserat är säkert informerade om riskerna.

Det var inte därför, Jag har problem med hjärtat. Det har jag fortfarande 12 år efter
Citera
2021-02-07, 15:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Känner en kille som jobbpendlar i Norge. Varje vecka åker han in till gränsstationen vevar ner bilrutan och får ett Covidtest, två timmar senare får svaret på SMS.

Vaccineringen skulle kunna vara lika smidig, veva ner bilrutan kavla upp armen och bli stucken, svårare än så skall det inte behöva vara.
Vaccination i bil har genomförts tidigare och kan givetvis genomföras igen.
Även covidtest har genomförts i bil, inte bara på gränsen mellan Sverige och Norge.
Citera
2021-02-07, 15:02
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om vården får några få covid-patienter kommer säkert allt att fungera nästan som vanligt i höst gissar jag.

Det kallas för rökridå...

Man vill att folket skall acceptera små inkrementella steg och på så sätt skapa acceptans för det "Nya O-Normala"

Här er egentligen vad som väntar

Vaccinationspass handlar inte om Covid19 och endast två shots, detta är bara början.

Lyssna på detta klipp och vad som sägs gällande "Mega Testing Diagnostic Platforms".. test 20% of the ENTIRE population EVERY week!!!!
.. men framför allt "Infectious Disease Responders".. ett globalt team som flygs in (till olika länder) för att hantera utbrott.

https://www.youtube.com/watch?v=3QskkJrrLHE

Dra era egna slutsatser... jag har stort förtroende för den mänskliga intelligensen
Citera
2021-02-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
TT har en artikel:

"Även om det inte rör sig om särskilt många fall, oroas myndigheterna av att utbrotten kan knytas till en stor byggarbetsplats – bygget av Fantoft station. Eftersom det är en knutpunkt innebär det ett stort antal möjliga smittkontakter."

https://www.di.se/nyheter/mutationer-tvingar-norge-att-stanga-ned-i-bergen/

I Skellefteå har man ett stort utbrott av den Brittiska varianten (20 fall) också på en byggarbetsplats.
Där har man ingen nedstängning.
Du tänker på Northvolt? Det är också ett utbrott på Rönnskärsverken, men det pratar man tyst om...
Citera
2021-02-07, 15:10
Medlem
Citat:
Även med bakterier (som egentligen är en större risk). Jag fick problem med hjärtat häromåret efter att ha idrottat tre veckor efter en operation i munnen, jag skulle vänta en tre-fyra dagar med att börja träna och jag väntade tre veckor. Problemet var att jag hade fått en bakteriell infektion som varken syntes, kändes eller märktes av på annat sätt och denna fanns alltså kvar mycket länge.

Sedan kommer ju de flesta lite äldre ihåg TWAR...
Citera
2021-02-07, 15:11
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Hjärtproblem, Ja det är säker överdrivet. Men att få ligga inlagd 3 dygn av vanlig influensa på hjärtavdelningen och då var jag vältränad och 19 år gammal. Och mitt hjärta ballade ur.

Och är givetvis livrädd att det ska hända återigen om jag skulle fått corona.

Citat:
Tyvärr behöver man inte på något sätt missköta sig genom att t ex träna när man är sjuk för att få myokardit. Även om det är riktigt läskigt när hjärtat inte fungerar som det ska läker det nästan alltid ut. Man kan ha kvar takykardier (hjärtrusningar) men det är inte farligt.

Utläkt myokardit räknas inte som en riskfaktor vid covid -19 vad jag vet. Jag vet att man kan ha haft myokardit som ung men klarat influensa etc utan hjärtpåverkan.
Citera
2021-02-07, 15:11
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
På 1177 Region Stockholm står det bl a:

.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/om-vaccin-mot-covid-19/vaccination-mot-covid-19/

Så du behöver inte oroa dig. Den som äldre kommer att få ett brev hem i brevlådan (vore konstigt om det bara gällde en region). Jag tror inte att det kommer att bli några större problem: de flesta äldre är ju listade på en vårdcentral och går redan på bokade läkarbesök, så varför skulle de inte kunna boka en tid för vaccin?!?

Hittar det inte. Men det är ju också typiskt för myndighetsservrar. NU hittade jag det under rubriken "information på lätt svenska". Misstänkte att de skulle vara prioriterade som inte är så språkbegåvade.

Jag tror alla blev tvångslistade på någon vårdcentral när reformen infördes. Vilket jag upptäckte av en slump några år senare. Hade varit på en vårdcentral i annan kommun vid något tillfälle så då Shanghaiade de mig. Ersättningssystemet bygger på att man ska ha många listade.
Citera
2021-02-07, 15:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Du tänker på Northvolt? Det är också ett utbrott på Rönnskärsverken, men det pratar man tyst om...
Jag har läst om att man testade personal på Rönnskärsverken för ett antal dagar sedan så ingen direkt mörkläggning tycker jag. Vet dock inte hur det gick, men det är nog mest mitt eget fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in