2021-02-07, 14:19
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu tar du upp bedrägerier. Ja. Det är ett aktuellt ämne och antagligen orsaken till att detta är så kontroversiellt och att vi alla har varningsklockor och åsikter.

Det enda sättet att komma över pengar i dag är i princip bedrägerier, där rättshandlingar som lagfarter, testamenten, och olika dubiösa avtal är lockande att upprätta för att bli rik. Brottslingar som håller på med rån med tortyrinslag för att komma åt offrets kläder och koder till bankmedel kan inte skratta lika gott hela vägen till banken som manschettbrottslingarna.

Vi har "trovärdighets" brottslighet i Sverige, där den fria avtalsrätten utnyttjas av folk som anses ha trovärdighet. Det dessa fall har gemensamt är att den som drabbas inte får rättsväsendets hjälp, eftersom tjuvarna är fint folk, som på ett trovärdigt sätt kan formulera att den drabbade var med på noterna och nu ångrat sig.

Jag har märkt sista tiden att fakturor och kravbrev, som är rent nonsens, skickas till folk, där allt som är tvistigt går till inkassobolag och kronofogden. Det tar tid att bestrida, och de är envisa med sina krav. De vet att folk flest betalar nu när vi alla i det kontantlösa samhället måste ha kreditvärdighet. De skräms eftersom svensken inte är konfliktbenägen. Att Esbjörn skulle ta en konflikt vid sina höga ålder, där han uppfattas som ensam i världen, när han dessutom har god ekonomi, var en överraskning eftersom det var mot en partiledare för KD med hög trovärdighet.

Jag är lika obs på testamenten som du är och jag har också varningsklockor. Men det betyder inte att alla som får egendom genom testamente är bedragare. Det handlar om relationen och hur långvarig den varit. Om en dam är vän med gubbar och orkar med dem och förgyller deras liv, tycker jag att hon är värd varenda krona. Jag kan tänka mig roligare saker att lägga tiden på.

Däremot är det bedrägeri om man har ett fin titel, ett jobb som inger förtroende. Där man i sin position har högt förtroende att vara mänsklighetens frälsare. Efter en karriär som består av aggressiva utfall att fixa så att äldre och svaga får ett värdigt liv trots den politk och leverne man fört, blir trovärdigheten hög bland äldre människor på en ort där KD dominerar.

När människor söker kontakt med politiker, läkare, poliser, advokater, bankmän, och andra personer som har hög trovärdighet är de alltid i underläge när dessa grupper missbrukar det förtroende de har. Men en bevisbörda som är för svår när det blir ord mot ord. Risken är att skitsnack vinner över fakta i en svensk domstol, och att den sanning som alla kan se men förtränger trollas bort i dunkla domskäl.

Du är mer än taggig nu "Blomman".
Nu är detta inte ord mot ord i domstolen, dit har endast fakta lämnats och endast fakta ska lämnas till bedömning.
Av bägge parter!
Det du beskriver i citatet:
"Risken är att skitsnack vinner över fakta i en svensk domstol och att den sanning som alla kan se men förtränger, trollas bort i dunkla domskäl."
JuQst Esbjörns ombud Binninges taktik och hopp att det leder till sådana domskäl.

Esbjörn behöver riktig juridisk hjälp, inte en scharlatan som speglar sig i medias ljus och utmålar sin huvudman som imbecill.
Pompöst hävdar sina bevis i strålkastarljuset, men för domstolen undanhåller dessa.
Det han sedermera lämnar in visar sig inte vara det påstådda, eller ens ännu existera och han hemfaller istället åt ad hominem argument i sitt svar till rätten.

Nej, kräver att Esbjörn får en riktigt advokat!
Det måste även du hålla med mig om.
2021-02-07, 14:23
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörn har aldrig bott i det obeboeliga huset, han bor i en lägenhet inne i staden. Det är nog 50 år sedan dammsugarförsäljare sålde från dörr till dörr. Telefonförsäljning måste idag alltid bekräftas med ett undertecknat avtal. Det finns nog tyvärr inte en enda korrekt mening i ditt inlägg.

Tilläggas ska att en teleförsäljning normalt tar veckor att genomföra
2021-02-07, 14:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Vad är det som händer i detta fall - ska ärendet upp i tingsrätten? Trodde Ebba hade backat sig ur affären eftersom gubben ångrat sig men så är tydligen inte fallet utan parterna strider alltså om rätten till gården?

Ja i stora drag har gubben försvunnit m handpengen och nyckel
2021-02-07, 14:29
Medlem
Citat:
Nu spekulerar du. Man skaffar ombud för att slippa skiten. Hittills har Binninge skött detta fall enligt alla regler, där hans kunskap om hur de kan gå gynnar hans klient.

Det finns en förmögenhet, motsvarande fastighetens underpris att processa för. Totalsumman på Binninges arvode torde motsvara den vårdlösa beräkningen för att försvara underpriset, den dubbla prutningen på fastighetens rätta värde. Esbjörns advokat har höjd i sitt arvode där han kan beakta kostnaden för att fälla träd och sanera tomten efter de parkerade bilarna.

Men jag utgår ifrån att det finns rättsskydd. Binnnges timlön är låg om man jämför med det Ebbas advokat kostar. Skillnaden är att Binninge inte har de rutiner som ofta leder till slarv och kollegiala hänsyn.
1 Vem är Esbjörns advokat?
-Binninge är varken advokat eller jurist
utan en frifräsande rättshaverist.
2 Du tycks va insatt i Binninges timlön,så
vad ligger den på?
Hur mycket har Binninge hittills pumpat Esbjörn på?
2021-02-07, 14:37
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Nu spekulerar du. Man skaffar ombud för att slippa skiten. Hittills har Binninge skött detta fall enligt alla regler, där hans kunskap om hur de kan gå gynnar hans klient.

Det finns en förmögenhet, motsvarande fastighetens underpris att processa för. Totalsumman på Binninges arvode torde motsvara den vårdlösa beräkningen för att försvara underpriset, den dubbla prutningen på fastighetens rätta värde. Esbjörns advokat har höjd i sitt arvode där han kan beakta kostnaden för att fälla träd och sanera tomten efter de parkerade bilarna.

Men jag utgår ifrån att det finns rättsskydd. Binnnges timlön är låg om man jämför med det Ebbas advokat kostar. Skillnaden är att Binninge inte har de rutiner som ofta leder till slarv och kollegiala hänsyn.

Finns något underpris överhuvudtaget att processa om, lyder då min fråga?

Rättskydd gäller då av försäkringsbolaget anlitad jurist företräder Esbjörn.
Då måste försäkringsbolaget kontaktas först.
Rättshjälp gäller då av rätten anlitad jurist företräder Esbjörn.
Då måste rätten kontaktas om detta först.
Binninge faller inte inom några ramar, han föll igenom ramen och hänger inte ens på kanten.
2021-02-07, 14:41
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag skrev lite om just detta tidigare i tråden i följande inlägg: (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Intressant! Ja, Esbjörn och co har ju synnerligen starka incitament att dra ut på detta. Motparten har mycket att förlora på ett långt förlopp. Att gubben dör behöver inte vara något negativt för Team Esbjörn heller, då kan man fortsätta hävda sinnesförvirring, tala om hur EB pissar på graven och att de aaaaaaaldrig skulle sålt själva. Målsättningen torde vara att tvinga EB betala ett högt politiskt pris så till den gräns att hon avstår, rätt eller ej.
2021-02-07, 14:48
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så brukar det också låta när telefonförsäljare lurar på gamlingar kontrakt, gamlingar som har svårt att säga nej då någon som spelar vänlig och omsorgsfull ringer. En hel del dyra dammsugare har sålts på det viset med efter ett besök hos en gammal ensam människa.

Ebba borde förstå att han som gammal men ganska frisk väljer att bo kvar tills han dör då ett liv i storstaden troligen inte skulle vara ett gott alternativ. Det är inte lätt att vara kristen och låtsas vara god och samtidigt ha sin lag på sin sida.

Bo kvar i sin BR i Uppsala eller i sitt rum på kursgården hos Majkgård?
Det är ju DÄR han bor och ingen annanstans.
Sina föräldrars vanvårdade sommarstuga med en bilskrot på tomten och utan vatten och avlopp, lyckades han sälja som den står för 3.9 miljoner till en nyskild kvinna med 2 barn.

Gammal men ganska frisk, huvudet på spiken!
2021-02-07, 15:14
Medlem
nova68s avatar
På tal om ingenting, vart tog trådstartaren den eminente B-a-c-k-f-l-a-s-h vägen?
Hen har inte hörts av sedan Esbjörn smet från förlikningsmötet, det han själv ville ha.
2021-02-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag kan i stort hålla med dig i dina resonemang. Man måste ha huvudet på skaft idag för att inte bli lurad. Tyvärr kan man inte lita på andra människors välvilja. Kompetensen hos tjänstemännen vid våra myndigheter är inte heller vad den en gång var. Det skulle jag själv kunna ge åtskilliga exempel på. Journalister drivs av sina egna agendor i stället för en vilja att redovisa fakta. Det är t.ex. Brännström, Mellin och Stenberg exempel på.

I denna sak har vi dock gjort lite olika bedömningar bl.a. av vem som har lurat vem. Så småningom kanske vi får veta mer om vad som faktiskt har hänt. Tills vidare får väl var och en argumentera för sin bedömning.

Det var ett trevligt svar från dig. Jag tror inte vi kommer få hela sanningen. Det är som att vilja ha sanningen om vad som förekommer bakom lykta dörrar i Knutby och liknande platser där pastorer fyllt folks skallar med sitt rabblande.

Marielund verkar vara ett speciellt ställe där tiden står stilla med folk som har synpunkter på allt vad folk i grannskapet gör. De vill bevara Marielund, och inte integreras med köpare på den öppna bostadsmarknaden.

Det är trots allt intressant med en partiledare för KD, som inte har några som helst varningsklockor. Det handlar om en person utan självbevarelsedrift. Det oroar mig i den tid vi medborgare har att se fram emot i ett nytt Sverige. Ebba Busch framtidstro, om hur enkelt det är att skaffa det just hon vill ha, är inte i linje vad övriga medborgare har att se framemot.

Visst kan Ebba Busch köpa hus, eller inleda en kontakt med förfrågan om att köpa ett hus som ger signaler om att det eventuellt är till salu. Men när det sker så borde hon med använda sin övertalningsförmåga till att övertyga Esbjörn att det måste ske korrekt och transparent. Därför att hon är politiker, partiledare för KD, och måste uppföra sig därefter. Jag skulle råda Ebba Bush att ha skriftlig korrespondens för att dokumentera möten, syftet med dessa, och det man kommer överens om.

Mäklararvoden är förhandlingsbara, det finns inget som hindrar Theo på Sjönära Mäklarbyrå att ge ett vänskapspris till Esbjörn, särskilt när Theo redan är insatt i detta fastighetsköp, och diskuterat Esbjörns fastighet ingående med Ebba.

Med rätt information om att mäklararvodet dras av när försäljningen deklareras, rör det sig inte om många kronor. Det viktigare argumentet för att ha mäklare är att de har ansvarsförsäkring, och måste beakta god mäklarsed. När man redan ser en massa fel, och nu hittar ännu mera fel, är det klokt att låta mäklaren och hans ansvarsförsäkring ta smällen. Det är något i Ebbas agerande, som gör det märkligt att hon inte insisterade på att få ett giltigt köp som går smidigt till.

Om man inte har mäklare, när man som Ebba Busch umgås privat med mäklare, och tar mot deras avtal, så tror jag att det beror på att man inte vill ha det! Och nu skyller hon på Esbjörns snålhet. Det är hybris att tro att man kan allt själv och att alla situationer kan man snacka sig ur.

Det handlar inte bara om att Ebba Busch fått ett avtal. Det är mer intressant hur hon fick till att det blev påskrivet, och om Esbjörn förstod vad han skrev på i det fall han skulle komma ihåg att han skrev på.

Ebba Busch hade redan bestämt sig för att köpa Esbjörns fastighet och hade rådgivning och hjälp som Esbjörn saknade. Det är inte så här det ska gå till, och jag skulle vilja fråga Theo på Sjönära Mäklarbyrå varför han inte viile ha med saken att göra, och friskrev sig från inblandning.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-02-07 kl. 15:22.
2021-02-07, 15:23
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analias
Snarare 57 år men med en hjärna helt inriktad på minderåriga ..

Undrar vad hans fru tycker?
2021-02-07, 15:32
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja i stora drag har gubben försvunnit m handpengen och nyckel
Jaha, så Ebba vill ha antingen nyckeln eller handpengen tillbaka. Hon är alltså öppen för antingen eller så bollen är helt hos gubben? Verkar ju helt absurt om det är där ärendet står fastkilat. Herregud vad hon måste ångra att hon en gång började sukta efter stället och gav sig in i det hela.
2021-02-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Men vilket jävla tjat om Ebba.
Dom enda som vinner på att ni idioter sitter här och tjatar om att en senil gubbe som snart är död ska ha blivit lurad av Ebba är Stefan Löfven och vänstern, vill ni verkligen gynna dom?
Gubben har sålt huset för mer pengar än vad han kan göra av med.
Han och hans giriga anhöriga kan hålla käften, annars kan dom köra ut gubben till sitt kära ruckel och låta han frysa ihjäl där.

Mycket lite tjat om Ebba är det!

Men mycket tjat om den onde Esbjörn om hur han lurar en stackars frånskild ung vacker kvinna med två baarn o nu är de dessutom hemlösa o som vill bo nära sin exman fast han inte bor där.

Ja, det är synd om Ebba som får se sin "drömaffär" bli så diskuterad. Fast det "diskuteras" mest en slug äldre man, 80+ som är lite egen och fintar den sköna.

Av någon outgrundlig anledning är det glömt är Hur denna affär startade o gick till.

Kompisbrormäklare som inte vill kännas vid affären o försvinner som ett jehu.
Ej bevittnade underskrifter.
Tre mäklare inblandade:
- en som försvann (Dietz, Sjönära)
- en som värderar o "bakdaterar" dokument (Notar)
-en mäklare X som är osynlig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in