Citat:
Ursprungligen postat av
Tjelovek
Som gammal kvinna i goda omständigheter så följer jag av ren självbevarelsedrift noga med i "äldrebrottsutvecklingen". Dessutom har jag andra informationskällor än massmedia när det gäller detta område och vet därför en hel del om hur bedragare av diverse olika slag brukar gå tillväga.
Att gänget runt Esb är ute efter hans tillgångar är uppenbart. Anledningen till att Esb inte dök upp när köpet skulle avslutas var ju att personer i hans omgivning ansåg sig ha rätt till fastigheten. Binninge använder massmedia för att plantera osanna påståenden i utpressningssyfte mot EB. Och om det är så att MPL har en generalfullmakt är det mycket illavarslande.
Hos mig ringer varningsklockorna i högan sky.
Nu tar du upp bedrägerier. Ja. Det är ett aktuellt ämne och antagligen orsaken till att detta är så kontroversiellt och att vi alla har varningsklockor och åsikter.
Det enda sättet att komma över pengar i dag är i princip bedrägerier, där rättshandlingar som lagfarter, testamenten, och olika dubiösa avtal är lockande att upprätta för att bli rik. Brottslingar som håller på med rån med tortyrinslag för att komma åt offrets kläder och koder till bankmedel kan inte skratta lika gott hela vägen till banken som manschettbrottslingarna.
Vi har "trovärdighets" brottslighet i Sverige, där den fria avtalsrätten utnyttjas av folk som anses ha trovärdighet. Det dessa fall har gemensamt är att den som drabbas inte får rättsväsendets hjälp, eftersom tjuvarna är fint folk, som på ett trovärdigt sätt kan formulera att den drabbade var med på noterna och nu ångrat sig.
Jag har märkt sista tiden att fakturor och kravbrev, som är rent nonsens, skickas till folk, där allt som är tvistigt går till inkassobolag och kronofogden. Det tar tid att bestrida, och de är envisa med sina krav. De vet att folk flest betalar nu när vi alla i det kontantlösa samhället måste ha kreditvärdighet. De skräms eftersom svensken inte är konfliktbenägen. Att Esbjörn skulle ta en konflikt vid sina höga ålder, där han uppfattas som ensam i världen, när han dessutom har god ekonomi, var en överraskning eftersom det var mot en partiledare för KD med hög trovärdighet.
Jag är lika obs på testamenten som du är och jag har också varningsklockor. Men det betyder inte att alla som får egendom genom testamente är bedragare. Det handlar om relationen och hur långvarig den varit. Om en dam är vän med gubbar och orkar med dem och förgyller deras liv, tycker jag att hon är värd varenda krona. Jag kan tänka mig roligare saker att lägga tiden på.
Däremot är det bedrägeri om man har ett fin titel, ett jobb som inger förtroende. Där man i sin position har högt förtroende att vara mänsklighetens frälsare. Efter en karriär som består av aggressiva utfall att fixa så att äldre och svaga får ett värdigt liv trots den politk och leverne man fört, blir trovärdigheten hög bland äldre människor på en ort där KD dominerar.
När människor söker kontakt med politiker, läkare, poliser, advokater, bankmän, och andra personer som har hög trovärdighet är de alltid i underläge när dessa grupper missbrukar det förtroende de har. Men en bevisbörda som är för svår när det blir ord mot ord. Risken är att skitsnack vinner över fakta i en svensk domstol, och att den sanning som alla kan se men förtränger trollas bort i dunkla domskäl.