2021-02-07, 11:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Vad om dessa "experter" bara hade lyssnat på WHO, agerat som grannländer och i stort sett alla andra länder i världen i början?

Om svenska experter inte hade kört sitt eget lopp, med flockimmunitet och bristande åtgarder, skulle 8-10 000 svenskar fortfarande leva, istället för att dö i onödan av COVID-19.

Varför drar du till med 8000-10000?
Den siffran blir ju bara löjlig.
Man hade kunnat spara en massa liv såklart, men inte 80%
Citera
2021-02-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Frågan är inte så svårt eller vit som jag tror du tycker.

Vad hade du tyckt/tänkt/sagt i våras (utan att veta det du nu vet) om alla svenskar skulle ha låsts in i sina bostäder som man gjorde i Wuhan?

Varken man gillar eller ogillar FoHM, Tegnel, Regeringen eller något annat tror jag de flesta hade reagerat med bestörtning om karantän i form av "husarest" för alla hade införts. Det hade räddat många liv, men till priset av vad?

Det har alltid talats om 20 000 döda. Det hade kunnat undvikas med en lockdown i tid. Jag va en av ”hysterikerna” i tråden som tjatade om lockdown i mars.
Konstigt att alla visste då utom FHM då.
Va ju bara att kolla på Kina och Ialien
Citera
2021-02-07, 12:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Tror den idag fria Svensken att ovan kommer ske frivilligt.. och på vilket sätt kommer de som inte vill vaccinera sig "hanteras"?

Jag är absolut ingen naiv pappskalle ... jag ser mycket väl vart vi är på väg och måste säga att det är mörka tider som väntar.
Om ett par år är corona inget man behöver bry sig särskilt mycket om, men
Det är väl så det har låtit de senaste 100 åren ungefär.
Vi är fria nu, men
Friheten tas ifrån oss.
Nu väntar mörka tider.
Blabbeli, blabbeli, bla!

Jag är beredd att chansa på att just corona inte är det som ändrar på hur samhället kommer att utveckla sig när det gäller fri- och rättigheter.
Om ett par år är som sagt corona inget man behöver bry sig särskilt mycket om och då är det något annat som leder mot mörkare tider.

Sedan tycker jag det är olyckligt att kidnappa just corona för sin (obegripliga) agenda eftersom jag tror det kan skada coronabekämpningen.
Citera
2021-02-07, 12:09
Medlem
okok1s avatar
Varför har Norge dubbelt så låg case fatality rate som Sverige?

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_death_rates_by_country

Afrika har en extrem låg case fatality rate. undra vad det beror på?
Citera
2021-02-07, 12:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det har alltid talats om 20 000 döda. Det hade kunnat undvikas med en lockdown i tid. Jag va en av ”hysterikerna” i tråden som tjatade om lockdown i mars.
Konstigt att alla visste då utom FHM då.
Va ju bara att kolla på Kina och Ialien
Okej, jag var inte med här då i början.
Kollade lite på dina inlägg och det stämmer att du var en av de som trodde på kraftiga åtgärder och det hedrar dig.

Det som också framkommit senare är ju att, förutom att man såg det som skedde i Kina och Italien, det inte var möjligt med gällande lagstiftning att stänga ner det svenska samhället.
Citera
2021-02-07, 12:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför har Norge dubbelt så låg case fatality rate som Sverige?

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_death_rates_by_country

Afrika har en extrem låg case fatality rate. undra vad det beror på?
Hur ser din egen analys ut?
Citera
2021-02-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Varför drar du till med 8000-10000?
Den siffran blir ju bara löjlig.
Man hade kunnat spara en massa liv såklart, men inte 80%

Det är inte löjlig, Sverige har över 12 000 döda, medan grannländerna har några hundra.

Den genomsnittliga dödsration för Norge, Danmark och Finland är nu 0,02% av befolkningen.
Om Sverige hade haft samma ratio, hade ca. 2000 varit döda, inte 12 000, det är 10 000 färre, om Sverige bara hade gjort som andra länder från början.
Citera
2021-02-07, 12:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Vad om dessa "experter" bara hade lyssnat på WHO, agerat som grannländer och i stort sett alla andra länder i världen i början?

Om svenska experter inte hade kört sitt eget lopp, med flockimmunitet och bristande åtgarder, skulle 8-10 000 svenskar fortfarande leva, istället för att dö i onödan av COVID-19.
Jag har ingen aning, inte ens en gissning.
Det krävs väldigt mycket analysarbete och genomgång av vad som rekommenderades när, vilka resandeströmmar olika länder hade, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm, mm.

Möjligen kan coronakommissionen ge ett någorlunda bra svar på frågan framöver.
Citera
2021-02-07, 12:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det är inte löjlig, Sverige har över 12 000 döda, medan grannländerna har några hundra.

Den genomsnittliga dödsration för Norge, Danmark och Finland är nu 0,02%.
Om Sverige hade haft samma ratio, hade ca. 2000 varit döda, inte 12 000, det är 10 000 färre, om Sverige hade gjort som andra länder från början.

Det genomsnittliga? Danmark har redan över 2200 döda..
Citera
2021-02-07, 12:31
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur ser din egen analys ut?

Jag har ingen analys för jag vet inte.
Citera
2021-02-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Se till fakta istället för att bara komma med skrämsel.

Långt in i December hade nästan 70% av de smittade i London den muterade varianten. Viruset var enormt utspritt. Men samtidigt som oss, några veckor senare så sjönk deras kurva som en sten, nästan samtidigt som vår egna. Utöver att London stängde ned grundskolorna finns det inte speciellt mycket i deras restriktioner som i praktiken skiljer sig från dom vi tillämpade. Vart sprid viruset mest? Arbetsplatser, privata tillställningar, kollektivtrafiken, skolor/universitet/gymnasieskolor. Det är dom största smittspridande områdena. Och dom platserna har i det stora hela haft lika stor frekvens av människor i både London och Sverige.

Det visar att viruset inte är så himla mycket värre än den ursprungliga varianten och att dom restriktioner vi haft är tillräckliga. Men detta är förutsatt att dom följs precis lika noga som fram tills nu, eller ännu mer noga. Följer vi restriktionerna blir det ingen ny stor våg. Det kan bli lite fler fall än nu, men inte så himla mycket mer. Uppskattningsvis från dagens 3700 fall om dagen till max 5000 fall om dagen. Men då måste råden följas som dom gjorts hittills.

Engelsmännen var snabba på att dra i bromsen när man upptäckte att en ny variant spreds. Den 16 december införde man Tier 3 restriktioner i sydöstra England och London. Det tog emot eftersom Boris Johnson lovat ett vanligt julfirande pga att man stått ut med restriktioner under hösten.

Trots detta har den nya varianten blivit den dominerande i hela England.

https://news.sky.com/story/covid-19-london-to-move-into-tier-3-restrictions-imminently-matt-hancock-tells-mps-12161363
Citera
2021-02-07, 12:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Den genomsnittliga dödsration för Norge, Danmark och Finland är nu 0,02% av befolkningen.
Om Sverige hade haft samma ratio, hade ca. 2000 varit döda, inte 12 000, det är 10 000 färre, om Sverige bara hade gjort som andra länder från början.
Sverige hade typ en miljon människor som kom hem från utlandsresor väldigt olägligt, vet inte alls hur det var i övriga länder du nämner.

Det skulle kunna vara en förklaring till skillnaderna.
Någon som vet hur resandeströmmarna sett ut i de olika länderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in