2021-02-06, 23:03
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Måste fråga dig vilken region du bor i? Blev du kontaktad via telefon, brev, 1177?
Jag är också ung med sviktande organ men har inte hört någonting.

Jag hade tagit vaccinet om jag erbjöds idag men fortsatt leva relativt isolerat likt det senaste året.
Det hade skänkt lite trygghet då folk ute inte håller avstånd, detta vid promenader, vid n utefika med vänner och sjukhusbesök, provtagningar etc. Inbillar mig att det skulle vara bra för psyket.
Uppsala. Hjärtsvikt och ätstörningar. Men då jag la med kasst immunförsvar och dålig blodbild på akuten i ett självmordsförsök med personal som springer mellan covidare och mig utan att byta PPE samt att jag andas samma luft som alla patienter därinne tvivlar jag på att covid fäster på mig.

Var på tre olika avdelningar efter akuten med vårdtid på över en vecka. Sen då hjärtat började fucka ur lite mer blev jag inlagd igen på en fjärde avdelning. Fortfarande inga tydliga symtom. Varit i kontakt med annan sjukvårdspersonal också. Inte hållit avstånd, besökt otaliga apotek, varit i affärer etc.

Visst jag är en introvert student så det spelar mindre roll men jag har dejtat och åkt tåg, buss, varit på flera avdelningar där covidpatientet har vistats. Dejtat vårdare av covidpatienter, umgåtts med vänner som jobbar med sådana patienter. I Uppsala verkar det ha blivit en ganska utbredd immunitet. Åkt stadsbussar, handlat i rusning och jag har ett sjukt lågt BMI och äter typ mindre än en pippifågel och är anemisk med sämsta blodgruppen typish. Jag har inte haft en enda förkylning sen många år tillbaka.

Däremot hade jag i våras en envis ögoninflammation i båda ögon och ledvärk med lätt torrhosta. Om det var min covid så var det den absolut mildaste infektionen jag någonsin har drabbats av.

Jag glömde en sak. Jag använder munskydd. Relativt ofta. När situationen kräver det.
Citera
2021-02-06, 23:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Verkar som om man fortfarande får symptom men slipper sjukhus/IVA/bårhuset om man fått vaccin o drabbas av sydafrikanska mutationen.

Vi har ju hört det tidigare att vaccin skyddar bra mot allvarlig sjukdom även om man blir smittad.

Ja det är nog den rimligaste tolkningen. Bättre med lite lätt snuva än sjukhusbädd. Jag undrar om dom inte kommer att lansera en justerad vaccindos till hösten. Min gissnig är att det blir en enkel singeldos med flera vacciner. Samma som med influensadosena. Dom brukar vara en mix med 3 olika stammar.
Citera
2021-02-06, 23:10
Medlem
Vasterass avatar
Av vad som jag sett hittills av denna smitta så är den inte farlig för de flesta.
Men om vi får en betydligt värre smitta en denna så blir det ALLVAR PÅ RIKTIGT!
Det tragiska här är att myndigheterna inte kan hantera denna typ av situation.

Så när en ny BRUTALARE smitta släpps lös så blir det det TUFFT på allvar.

Gemene man har inte utrustning för att överleva, samtidigt så finns det inte plats för alla på den här planeten. Sanningen kommer i kapp nu.
Citera
2021-02-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Uppsala. Hjärtsvikt och ätstörningar. Men då jag la med kasst immunförsvar och dålig blodbild på akuten i ett självmordsförsök med personal som springer mellan covidare och mig utan att byta PPE samt att jag andas samma luft som alla patienter därinne tvivlar jag på att covid fäster på mig.

Var på tre olika avdelningar efter akuten med vårdtid på över en vecka. Sen då hjärtat började fucka ur lite mer blev jag inlagd igen på en fjärde avdelning. Fortfarande inga tydliga symtom. Varit i kontakt med annan sjukvårdspersonal också. Inte hållit avstånd, besökt otaliga apotek, varit i affärer etc.

Visst jag är en introvert student så det spelar mindre roll men jag har dejtat och åkt tåg, buss, varit på flera avdelningar där covidpatientet har vistats. Dejtat vårdare av covidpatienter, umgåtts med vänner som jobbar med sådana patienter. I Uppsala verkar det ha blivit en ganska utbredd immunitet. Åkt stadsbussar, handlat i rusning och jag har ett sjukt lågt BMI och äter typ mindre än en pippifågel och är anemisk med sämsta blodgruppen typish. Jag har inte haft en enda förkylning sen många år tillbaka.

Däremot hade jag i våras en envis ögoninflammation i båda ögon och ledvärk med lätt torrhosta. Om det var min covid så var det den absolut mildaste infektionen jag någonsin har drabbats av.

Jag glömde en sak. Jag använder munskydd. Relativt ofta. När situationen kräver det.
Det verkar vara otroligt vanligt att viruset inte ger symptom. Jag har antikroppar men har inte haft ett endaste symptom. Faktum är att jag aldrig varit så frisk som 2020. Däremot verkar man fortfarande kunna sprida skiten vidare till riskgrupper och där i ligger också min främsta anledning till att ta vaccinet. Detta förutsatt att man faktiskt blir mindre smittsam. Viruset som sådant inger inte respekt. Likväl, ta vaccinet om möjligheten ges. Det verkar vara den chans vi har till normalläge framöver.
Citera
2021-02-06, 23:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag vet en familj där både man och fru blivit smittade, kvinnan klarade av det utan större besvär.
Mannan fick mer besvär men inte alls livshotande.
Barnen är fortfarande inte smittade, trots att de alla lever tillsammans.

Varför då ta ett vaccin med direkt risk för bieffekter när just bieffekter kan vara värre än smittan självt?

Slutsats: vi vet att rörande andra smittor så har man infört vaccin och det har medfört svåra komplikationer i bieffekter.

Svininfluensan bidrog till både sjuka och ett vaccin, tyvärr så gav vaccinet tragiska biverkningar, som jag ser det så bör man vara skeptisk till vaccin.

Det finns förkrossande konsensus från all forskning att skador från sjukdomen är 1000tals gånger värre än biverkningarna från vaccinerna. Jag föredrar lätt snuva och lite feber ett dygn som biverkning är riskera sjukhusbädd 1 vecka. Inte en enda har dött av vaccinerna trots att nu 100miljoner doser har levererats. Det har hittils dött ca 2miljoner av sjukdom.
Citera
2021-02-06, 23:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

C19 tycks inte vara särskilt farlig för de yngre än 70+ Och även av de 90+ är det ”bara” ca 16% som dör i C19.
Fakta för 2020!
Ca. 3 500 personer under 70 år har varit inlagda på IVA.
Ca. 20 000 personer under 70 år har vårdats på vårdavdelning..

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/sammanfattande-statistik-over-tid/

Det finns troligen en anledning att 25 000 personer under 70 år har vårdats på sjukhus.
Citera
2021-02-06, 23:59
Medlem
Surtrutens avatar
Astra Zeneca, Johnson & Johnson och Novavax ger tydligen sämre skydd mot den sydafrikanska mutationen har jag hört.
Jag har inga fakta som styrker detta ännu, men det är dessvärre ganska säker information.
Sämre behöver ju inte vara mycket sämre.

Edit
Såg raskens inlägg nu. Vi får väl se vad det betyder att vaccinet har ett sämre skydd.
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-07 kl. 00:04.
Citera
2021-02-07, 00:05
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Fråga din läkare om du kan äta Quercetin tabletter med ditt organproblem.
Det testas för organ "regenerering" efter genomliden covid.
Det har ochså visat sig ha en kraftig profylax effekt mot Sars-2, testat
på sjukvårdspersonal!

Fråga ochså om du kan äta stark chili. Om så, chili-ampuller, eller torkad/färsk hel chili.

+ Multivitamintabletter.

Då har du gjort mycket för att skydda dig, medans du överväger vilket vaccin du vill ta.

Innehåller Pfizers också PEG som Astras som orsakade allergiska reaktioner? Har haft anafylaxi nämligen. Överväger vaccin men då ska det vara the good stuff.
Citera
2021-02-07, 00:07
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det verkar vara otroligt vanligt att viruset inte ger symptom. Jag har antikroppar men har inte haft ett endaste symptom. Faktum är att jag aldrig varit så frisk som 2020. Däremot verkar man fortfarande kunna sprida skiten vidare till riskgrupper och där i ligger också min främsta anledning till att ta vaccinet. Detta förutsatt att man faktiskt blir mindre smittsam. Viruset som sådant inger inte respekt. Likväl, ta vaccinet om möjligheten ges. Det verkar vara den chans vi har till normalläge framöver.
Risk för ADE på de som har vaccinerats vid ny mutation är dock också något som jag har i åtanke.
Citera
2021-02-07, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fakta för 2020!
Ca. 3 500 personer under 70 år har varit inlagda på IVA.
Ca. 20 000 personer under 70 år har vårdats på vårdavdelning..

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/sammanfattande-statistik-over-tid/

Det finns troligen en anledning att 25 000 personer under 70 år har vårdats på sjukhus.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men det är också fakta att det är ca 50st under hela året som har avlidit av Corona mellan åldern 1-30 som inte varit i riskgrupper. Vi har ca 3 miljoner i den åldersgruppen. Jag tycker man ska sätta saker lite i perspektiv ibland för det saknas en hel del av det i media just nu.
Senast redigerad av peroperomanko 2021-02-07 kl. 00:39.
Citera
2021-02-07, 01:04
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peroperomanko
Nu vet jag inte hur gammal du är, men det är också fakta att det är ca 50st under hela året som har avlidit av Corona mellan åldern 1-30 som inte varit i riskgrupper. Vi har ca 3 miljoner i den åldersgruppen. Jag tycker man ska sätta saker lite i perspektiv ibland för det saknas en hel del av det i media just nu.

Här har du ett perspektiv: sju miljoner är fler än tre...
Citera
2021-02-07, 07:34
Medlem
arbetets avatar
Baksidan av att bara vaccinera den äldre befolkningen?:

Spike in kids with COVID-19 means Israel unlikely to open schools
“This is something we did not witness in previous waves of coronavirus,” Health Minister Yuli Edelstein told The Jerusalem Post.
/.../Another change might have to do with the population that is being vaccinated, around 80% of the 60-plus population, which means Israel is seeing the average age of infected people going down.

“We are protecting certain parts of the population, and other parts are less protected,” Cohen said. Children should not be vaccinated because they were not included in any full Phase III clinical trial, and there is not enough data on the impact of the vaccines on them, he said.
https://www.jpost.com/health-science/with-more-kids-sick-with-covid-can-israel-re-open-schools-656791
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in