2021-02-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Intressant resonemang. Du hävdat i 3 års tid att föräldrarna tyckte synd om döttrarna och orkade inte mer, därför mördade de dem...ja, du har rätt! Det säger en hel del av dig själv.
Självklart tolkar man saker på olika sätt utifrån vem man är, det vore dumt att hävda något annat. Det är en del av mentaliseringsprocessen att kunna se sig själv utifrån och andra inifrån.

Ett lite mer konkret och lättförståeligt sätt att säga samma sak är att man inte ska döma någon om man inte har gått en mil i dennes skor.

Det jag har läst om föräldrarna ger inte mig en bild av att de skulle vara några monster, tvärtom så beskrivs de som vänliga och omtänksamma, då måste man försöka hitta någon annan förklaring till deras handlingar.

Onda handlingar kommer inte alltid från ondska, de kan även komma från rädsla, desperation, maktlöshet och depression.

En mor kan drabbas av förlossningsdepression och döda sitt barn, det betyder inte att hon per automatik är ond även om hennes handling är det.
Citera
2021-02-06, 19:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Självklart tolkar man saker på olika sätt utifrån vem man är, det vore dumt att hävda något annat. Det är en del av mentaliseringsprocessen att kunna se sig själv utifrån och andra inifrån.

Ett lite mer konkret och lättförståeligt sätt att säga samma sak är att man inte ska döma någon om man inte har gått en mil i dennes skor.

Det jag har läst om föräldrarna ger inte mig en bild av att de skulle vara några monster, tvärtom så beskrivs de som vänliga och omtänksamma, då måste man försöka hitta någon annan förklaring till deras handlingar.

Onda handlingar kommer inte alltid från ondska, de kan även komma från rädsla, desperation, maktlöshet och depression.

En mor kan drabbas av förlossningsdepression och döda sitt barn, det betyder inte att hon per automatik är ond även om hennes handling är det.

Föräldrarna kan ha tyckt synd om flickorna.
Precis som jag tror att mamman i Gårdsten gjorde när hon skar halsen av alla barnen, och tog sitt eget liv, samma dag som de skulle bli vräkta från bostaden. Det sägs ju att om förälder följer med barnen i döden så finns en depression med i bilden.
Går ju inte att jämföra med t.ex Dalaröpappan som brände inne barnen och skickade ett sms till mamman: Hämnden är ljuv.
Eller andra fall som Eklund osv som en del har tagit upp som jämförelse.
Senast redigerad av MeggieCleary 2021-02-06 kl. 19:18.
Citera
2021-02-06, 20:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Föräldrarna kan ha tyckt synd om flickorna.
Precis som jag tror att mamman i Gårdsten gjorde när hon skar halsen av alla barnen, och tog sitt eget liv, samma dag som de skulle bli vräkta från bostaden. Det sägs ju att om förälder följer med barnen i döden så finns en depression med i bilden.
Går ju inte att jämföra med t.ex Dalaröpappan som brände inne barnen och skickade ett sms till mamman: Hämnden är ljuv.
Eller andra fall som Eklund osv som en del har tagit upp som jämförelse.
Gårdsten är intressant.
Mamman lyckades hålla en fasad inför pappan.
Ang Björred skjuter man skuld på omgivningen. Tystnadsmuren.

Inbillar sig att det inte går att upprätthålla fasader som föräldrarna gjort. Anklagar rektor, lärare och anhöriga att de borde sett och gjort nåt.
Det skaver och skaver i nu över tre år.

Att stress och kris kan bli övermäktig och leda till depressiva vanföreställningar är en röd tråd som tycks vara obegriplig.

Det var käpprätt åt helvete med myndigheter i Gårdsten.
I Bjärred framkommer inte överhuvudtaget nåt liknande sett till skola och aktuell barnneurolog - ett helt team fanns runt barnen med insyn i hemmet.

Trots det hon gjort så vräker inte pappan skuld över henne.
Han sörjer att hon inte sa nåt och bad om hjälp.

"Om hon bara hade berättat om problemen, säger Safet..."

"– Jag trodde allt var okej. Hemma var ju allt som det skulle. Barnen var hela och rena. Det var städat och fint hemma. Maten kom på bordet som den skulle. Vad skulle jag misstänka? frågar sig Safet, och kämpar mot tårarna."

" Den sista kvällen han fick tillsammans med sin familj.
– Nej allt var som vanligt. Jag hade den bästa familjen i världen, svarar Safet i förhöret."

Extrem stress, hamnar i en kris. Utvecklat psykisk sjukdom. Han nämner depression och vanföreställningar
Citat:
Peter Andiné, överläkare på Rättsmedicinalverket, berättar i SVT-programmet vad han tror kan ha hänt Safets fru:
– Jag tror att hon har utvecklat en psykisk sjukdom där vräkningshotet och den stressen det har medfört är en viktig faktor. Det kanske har funnits andra faktorer också som vi inte känner till, men det är i alla fall det vi ser. Och det är en väldigt påtaglig faktor.

– Min erfarenhet är att när man är påverkad på det sättet av depressiva vanföreställningar så tror man helt och fast att man gör det rätta. Att man gör en barmhärtighetsgärning. Hon ville rädda dem från detta fruktansvärda liv och skammen eller vad hon såg framför sig skulle komma. Hur ologiska de än ter sig så är de för den personen helt korrekta.
https://www.expressen.se/gt/safets-hustru-dodade-barnen-om-hon-bara-hade-berattat/
... Och han har all rätt att sörja i sin oerhörda förlust utan att jagas av hyenor. Likt anhöriga och vänner till familjen i Bjärred.
Utan att skuldbeläggas. Utan att minimera deras fina vän.
Citat:
Senast redigerad av develi 2021-02-06 kl. 20:07.
Citera
2021-02-06, 21:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gårdsten är intressant.

Inbillar sig att det inte går att upprätthålla fasader som föräldrarna gjort. Anklagar rektor, lärare och anhöriga att de borde sett och gjort nåt.

Att stress och kris kan bli övermäktig och leda till depressiva vanföreställningar är en röd tråd som tycks vara obegriplig.

I Bjärred framkommer inte överhuvudtaget nåt liknande sett till skola och aktuell barnneurolog - ett helt team fanns runt barnen med insyn i hemmet.

"– Jag trodde allt var okej. Hemma var ju allt som det skulle. Barnen var hela och rena. Det var städat och fint hemma. Maten kom på bordet som den skulle. Vad skulle jag misstänka? frågar sig Safet, och kämpar mot tårarna."

– Nej allt var som vanligt. Jag hade den bästa familjen i världen, svarar Safet i förhöret."

Extrem stress, hamnar i en kris. Utvecklat psykisk sjukdom. Han nämner depression och vanföreställningar

... Och han har all rätt att sörja i sin oerhörda förlust utan att jagas av hyenor. Likt anhöriga och vänner till familjen i Bjärred.

Tack för ditt intressanta men sorgliga inlägg.
Jag tror och hoppas att det är mest här i tråden som anhöriga har blivit kritiserade och jagade, tillsammans med EH.
Jag tror att de som står de anhöriga närmast har ett klokare sätt att se på tragedin.
På Os systers Facebook kunde man läsa att arbetskamraterna önskade henne välkommen tillbaka efter sjukskrivningen.
Citera
2021-02-06, 21:30
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

F´låt om jag gör ett in/utlägg här. Hur är det med dom "moderna" socioekonomiska faktorerna i fallet, den tragiska händelsen, som det likaledes brukar betecknas - mordet på tre. Har du eller nån annan debatterat det - omskrivningarna alltså. Inte bara det vanliga - varliga - förlåtandet. (?)
Dåren O, har alltså - så vitt det är kännt - mördat tre. Två var hans underåriga barn - den tredje hans hustru. Hur det föll sig - följden - är väl osäker - resultatet gott. Så det var tänkt. Precis som allt annat - om inte........

Stackars barn
Senast redigerad av afKnollentott 2021-02-06 kl. 21:32.
Citera
2021-02-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gårdsten är intressant.

Det är enkelt att stå bredvid och fördöma, det är betydligt svårare att göra resan in i sina egna mörkaste vrår för att se om man kan förnimma lite av den galenskap som måste ha härjat i föräldrarna. Alla vågar inte dit.
Citera
2021-02-06, 21:50
Medlem
Åh nej!! Inte ditt tjat om mentalisering igen! Snälla! Du läste om det, blev fascinerad, besatt och nu försöker du tvinga det på alla! 😩
Monster är man om man mördat sina barn oavsett vad du och din mentalisering säger, just därför skulle de blivit..just! dömda (om de hade levt) för att man hade..just! ”dömt” dem.
Citat:

Citera
2021-02-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
F´låt om jag gör ett in/utlägg här. Hur är det med dom "moderna" socioekonomiska faktorerna i fallet, den tragiska händelsen, som det likaledes brukar betecknas - mordet på tre. Har du eller nån annan debatterat det - omskrivningarna alltså. Inte bara det vanliga - varliga - förlåtandet. (?)
Dåren O, har alltså - så vitt det är kännt - mördat tre. Två var hans underåriga barn - den tredje hans hustru. Hur det föll sig - följden - är väl osäker - resultatet gott. Så det var tänkt. Precis som allt annat - om inte........

Stackars barn

Det är möjligt att dåren O rent av mördade fyra, men minst två, sig själv och sin fru. Det var tragiskt att föräldrarna kände att det var enklare att dö än att leva. Patologisk depression bryr sig nog inte om socioekonomiska faktorer. Men samtidigt kan det ju vara som Françoise Sagan säger: ”-Jag gråter hellre i en Rolls Royce än i en Volkswagen.

Föräldrarna saknade uppenbarligen något som de kände var nödvändigt för att leva ett liv i egentlig mening och det var inte pengar eller pool för det hade de. Det finns tydligen människor som tycker att två bilar, pool och studsmatta inte är lycka.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-02-06 kl. 22:08.
Citera
2021-02-06, 22:09
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Det är möjligt att dåren O rent av mördade fyra, men minst två, sig själv och sin fru. Det var tragiskt att föräldrarna kände att det var enklare att dö än att leva. Patologisk depression bryr sig nog inte om socioekonomiska faktorer. Men samtidigt kan det ju vara som Françoise Sagan säger: ”-Jag gråter hellre i en Rolls Royce än i en Volkswagen.

Föräldrarna saknade uppenbarligen något som de kände var nödvändigt för att leva ett liv i egentlig mening och det var inte pengar eller pool för det hade de. Det finns tydligen människor som tycker att två bilar, pool och studsmatta inte är en garanti för lycka.

Ptja...du är väl ganska nära nu - efter den - i smått - men väl i stort - samlade information som tvättats.
O var sjuk.

Som så många gånger tidigare ledde det till - inte bara ett fördärv, för andra - utan också död, för tre.

Stackars barn
Citera
2021-02-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Åh nej!! Inte ditt tjat om mentalisering igen! Snälla! Du läste om det, blev fascinerad, besatt och nu försöker du tvinga det på alla! 😩
Monster är man om man mördat sina barn oavsett vad du och din mentalisering säger, just därför skulle de blivit..just! dömda (om de hade levt) för att man hade..just! ”dömt” dem.
Prova läsa du med, du kanske lär dig något. De är dömda, de dömde sig själva till döden. Det är ett så grymt straff så det används inte ens i Sverige, vi utvisar inte ens brottslingar till länder som har kvar dödsstraffet. Vad tycker du att dom borde ha fått för straff?
Citera
2021-02-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Ptja...du är väl ganska nära nu - efter den - i smått - men väl i stort - samlade information som tvättats.
O var sjuk.

Som så många gånger tidigare ledde det till - inte bara ett fördärv, för andra - utan också död, för tre.

Stackars barn
Flickorna var sjuka och föräldrarna blev det också på sitt sätt. Det var fortfarande fyra som dog. Oskar och Hanna bestämde sig för att döda Agnes och Moa. 2+2=4.
Citera
2021-02-06, 23:27
Medlem
Mitt inlägg handlade om att: 1- Du tyckte inte alls att de var några monster för att de dödade sina barn. 2- Man ska inte döma andra.

Att de dödade sig själva var INTE för att de dömde sig själva för att de mördat sina barn!! De dödade sig själva för att de inte skulle kunna leva ett liv i egentlig mening så kom inte hit och vinkla det hela så att du ska ha rätt!
Citat:
Prova läsa du med, du kanske lär dig något. De är dömda, de dömde sig själva till döden. Det är ett så grymt straff så det används inte ens i Sverige, vi utvisar inte ens brottslingar till länder som har kvar dödsstraffet. Vad tycker du att dom borde ha fått för straff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in