Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-06, 18:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Överbelåning. Istället för att ta tag i problemen med jobbiga reformer så sparkar man burken framför sig för att bli omvald. Kort och gott. Kolla USAs budgetunderkott och stadsskuld t.ex.

Det viktiga är att inte köra så hårt att man själv hamnar bland de som troligen hamnar hos fogden.

Jag skulle klara 10% ränta på mina lån idag utan att nå upp till 1/3 av lönen i boendekostnad, vid 15% skulle det troligen börja bli svettigt - dvs många faller före mig och därmed känner jag mig ganska trygg med en låg belåningsgrad. Att maximera lånen vore bara dumdristigt.
Citera
2021-02-06, 18:24
Medlem
Citat:
Tesen är att samhället är så räntekänsligt att räntevapnet inte längre kan användas för att kontrollera ekonomin så den inte överinflaterar. Det kommer bli totalt härdsmälta för alla om räntan går upp, det kommer bli det för så pass många människor att jag tror man kommer skriva av lånen för alla om det händer och reboota hela världseknomin. Alla är skuldsatta.
Skriver man av lånen skriver man av pengarna. Lån är lika reella som pengar. Har det hänt att lån skrivs av på det sättet? Det är naturligt att lånen är större än pengarna. Har det inte alltid varit så? Vårt monetära system är skapat på det sättet.
Citera
2021-02-06, 18:31
Medlem
Det Riksbanken gör nu istället för att använda Räntevapnet, som man nu har spelat ut, är att inflatera värdet av SEK så att du som tagit lån istället får svettas mer när du betalar tillbaka. Så det gäller att välja investeringsobjekten väldigt väl, så att du verkligen går plus på investeringen
Citera
2021-02-06, 18:33
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newnormal
När världsekonomin slutligen kraschar så är det det gamla, fractional reserve-systemet som går i graven. Bankerna kommer då kräva att lånen återbetalas men eftersom "gamla" pengar kommer vara värdelösa tills ett nytt system införs, kommer de istället ta alla tillgångar som man har lån på: hus, bilar, båtar etc.

Alternativ 2 är att det nya valutasystemet redan står förberett i bakgrunden och införs direkt efter kraschen och alla med lån kommer bli erbjudna att kvitta sina tiilgångar mot att bli skuldfria och förbinda sig om att inte äga något i framtiden. Alltså en del av WEF:s utopi där du "will not own anything and you will be happy".

Kommer inte hända för det innebär stadskupp/revolution och det vill politrukerna undvika.
Citera
2021-02-06, 18:33
Medlem
Ja, är man smart så maxbelånar man sig först genom CSN och sedan bostadslånet.

Sedan investerar man pengarna i aktier och fysiskt guld.

Arbete möjliggör lån som i sin tur möjliggör rikedom genom assets.

Att jobba sig rik i Sverige är efterblivet.
Citera
2021-02-06, 18:35
Medlem
Bobby Knights avatar
[quote=Bill-N|74581068]Skriver man av lånen skriver man av pengarna. Lån är lika reella som pengar. Har det hänt att lån skrivs av på det sättet? Det är naturligt att lånen är större än pengarna. Har det inte alltid varit så? Vårt monetära system är skapat på det sättet.[/QUOTE

USA provade slutatet av 2018 att höja ränta med ynkliga 0,2 % börsen gick ner 20 % så dom gav upp. Det beror på att börsen vet att ekonomin inte klarar av det.
Citera
2021-02-06, 18:36
Medlem
Tarrous avatar
Teoretiskt sätt en bra idé, så länge ditt kassaflöde klarar av skuldsättningen långsiktigt. Reglerna för privatpersoner och t.ex banker skiljer sig något åt när det börja blåsa snålt.
Citera
2021-02-06, 18:37
Medlem
För nollräntan gör att staten måste ha in sina pengar, inte genom beskattning då Sverige redan har oerhört höga skatter, men genom att minska värdet av SEK gentemot andra valutor - folket betalar största delen således
Citera
2021-02-06, 18:52
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
För nollräntan gör att staten måste ha in sina pengar, inte genom beskattning då Sverige redan har oerhört höga skatter, men genom att minska värdet av SEK gentemot andra valutor - folket betalar största delen således

Fast alla länder har samma problem, valutorna försvagas mot tillgångar.
Citera
2021-02-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
En snubbe jag jobbade med startade sitt eget call center, fick ett ordentligt nystart bidrag skrev kontrakt på kontor och ally som behövdes för att se ordentligt ut.

Sedan tog han ałła stålar och försvann.

Nystartbidraget kan väl inte ha varit särskilt stort? Gissar att han även drog på sig en hel del lån, annars räcker pengarna inte långt.

Har man annat medborgarskap än svenskt är det helt klart en möjlighet men annars riskerar det jobbigt i längden. Det skulle nog behöva röra sig om minst 10 miljoner innan jag skulle få för mig att försöka försvinna.
Citera
2021-02-06, 19:22
Medlem
sasos avatar
I slutet är det alltid staten som tjänar pengar på det.
Säg att valutan sjunker och därmed går ex hus priset upp.
Då måste man betala 30% skatt av "värdeökningen"
Citera
2021-02-06, 19:31
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Eftersom centralbankerna världen över aldrig mer kan höja räntorna utan att hela samhällsekonomin kollapsar varför forsätta leva ansvarigt? Centralbankerna har för länge sedan gått ifrån gamla ansvarsfulla tumregler så varför ska vi i befolkningen göra annorlunda?

Sannolikt har du rätt.

Men jag tycker personligen att det skulle innebära en för hög risk för mig, så jag avstår.

Men jag tror att om man gör det så har man ett par miljoner mer att spendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in