Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Jag menar i första hand som hockeynationer totalt sett, ja. Skulle man plocka ihop ett lag av bara ryssar från NHL så är det väl backsidan som inte riktigt når svensk eller ens finsk klass. Men vilka målvakter och forwards dom har!
Jag tycker inte bredden på forwardssidan finns där för Ryssland. Överlag tycker jag återväxten bland ryska världstjärnor på forwardssidan har avtagit.
Tidigt 90-tal kom Mogilny, Fedorov och Bure fram som superstjärnor. Även bakom dem fanns bra bredd med spelare som Zhamnov, Yashin, Kovalev och Kozlov bland annat. Början till mitten av 00-talet kom Datsyuk, Kovalchuk, Ovechkin och Malkin fram som de nya ryska superstjärnorna. Bakom dem fanns Samsonov, Afinogenov och Semin bland annat. Därefter får väl Panarin, Tarasenko, Kuznetsov och Kucherov anses som fixstjärnorna bland ryssarna. Dock tycker jag inte de (förutom Kucherov) når upp till sina tidigare generationers superstjärnor. Den senaste generationens spelare så är det bara Svechnikov jag kan se som en superstjärna inom 5 år.
Går vi fram fem år så har troligen Kovalchuk, Malkin och Ovechkin lagt av medans Panarin och Tarasenko är 35. Även Kuznetsov och Kucherov har då hunnit fylla 34 och 33. Och därefter ser det ärligt talat rätt tunt ut. Så även om namnen idag låter på pappret grymma så ser det framöver inte lika ljust ut för ryssarna på forwardssidan.