2021-02-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag undrar också över just denna doms relevans.

Det finns tydligen en doktrin som säger att ”fraud vitiates everything”. Frågan är då vad för fraud som det handlar om i predidentvalet och vad everything är som detta fraud vitiates. (Ursäkta svengelskan). Syftar det på de bekräftade valfusken av några republikaner och att dessa fusk gör hela valet ogiltigt?
Haha, ja, nej extremt otydligt. Tycker scrollock får berätta varför han tycker den här domen sammanfattar det här nya caset så himla bra, för det är ju löjligt om vi - igen - ska behöva reda ut vad han försöker göra för argument inman vi bemöter det.

Lite som dykt upp några gånger i tråden tidigare där någon har sett ett youtubeklippläst något någonstans och sen tappat bort det för att dra klassikern "amen ni får väl googla fram de här bevisen själva, det är väl inte så svårt!". Omvänd bevisbörda level två när man ber motståndaren ta fram ens egna argument och bevis haha
2021-02-06, 15:52
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
"Fraud vitiates everything".
https://www.law.cornell.edu/supremecourt/text/98/61

Sammanfattar allt bättre än vad jag kan "med egna ord".

Eftersom Sidney Powell har skickat in fabricerade bevis till domstolar innebär det alltså "fraud vitiates everything" och scotus kommer inte ens titta på saken?
2021-02-06, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Men jag är mest intresserad av att diskutera med dig så jag vill gärna veta vad du tror och hur du ser på det. Jag utgår från att du har någon åsikt?
Citat:
Men jag kan ju svara med en länk och så skickar du en till och så kan vi hålla på så, men jag vill nog inte det. Så berätta vad du tror ska hända? Vad tror du till exempel att SCOTUS ska ta för beslut kring detta?
Ja, och jag menar ju att fusk borde ogillas. Att har man fuskat så ska inte den vinsten som härrör från det fusket erkännas som legitimt. Kanske en kontroversiell åsikt i dessa tider då man slänger och far med olikamåttstockar. Kolla bara t.ex. på AOC, som nyligen kom med ett uttalade som var till 100% falskt om att hon bevittnade "storminingen" av Kapitolium och att hon befann sig i "omedelbar fara". När sanningen kom fram så uppmanade hon till massiva kampanjer för att stänga ned allt och alla som yttrade sanningen eftersom hon menade att sanningen i det här fallet var "hat" och att det inte spelar så stor roll om hon talar osanning eller inte, det är det hon säger som gäller, även om verkligheten är en annan eftersom hon "känner så". Hon får inte klä skott för detta, utan ges frisedel av pressen. Hon blir inte nedstängd av Twitter et al., och hennes inlägg förses inte med varningstext. Hon tvingas heller inte bort från några kommitteer, som en viss Republikansk kongressledamot blev häromdagen. AOCs uttalande var bedrägligt och enligt min åsikt ska det därför ogillas. Jag applicerar samma åsikt på valet. Har det fuskats så ska det ogillas. Väldigt enkelt. Det handlar inte om höger eller vänster, det här handlar om rätt eller fel.
2021-02-06, 16:18
Medlem
Citat:
Du känner uppenbarligen inte till de mål som Powell, Kelly och Wood nu har uppe hos SCOTUS.

Ja tack för det utförliga inlägget, men det var vad du tror målet som nu är uppe hos SCOTUS ska leda till som jag undrade. Jag kände inte till det men vad tror du att detta kan leda till?

Citat:
Ja, och jag menar ju att fusk borde ogillas. Att har man fuskat så ska inte den vinsten som härrör från det fusket erkännas som legitimt. Kanske en kontroversiell åsikt i dessa tider då man slänger och far med olikamåttstockar. Kolla bara t.ex. på AOC, som nyligen kom med ett uttalade som var till 100% falskt om att hon bevittnade "storminingen" av Kapitolium och att hon befann sig i "omedelbar fara". När sanningen kom fram så uppmanade hon till massiva kampanjer för att stänga ned allt och alla som yttrade sanningen eftersom hon menade att sanningen i det här fallet var "hat" och att det inte spelar så stor roll om hon talar osanning eller inte, det är det hon säger som gäller, även om verkligheten är en annan eftersom hon "känner så". Hon får inte klä skott för detta, utan ges frisedel av pressen. Hon blir inte nedstängd av Twitter et al., och hennes inlägg förses inte med varningstext. Hon tvingas heller inte bort från några kommitteer, som en viss Republikansk kongressledamot blev häromdagen. AOCs uttalande var bedrägligt och enligt min åsikt ska det därför ogillas. Jag applicerar samma åsikt på valet. Har det fuskats så ska det ogillas. Väldigt enkelt. Det handlar inte om höger eller vänster, det här handlar om rätt eller fel.
2021-02-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Va?
"The object of the bill is to have a decree of the court, setting aside and declaring to be null and void a confirmation of the claim of W. A. Richardson under a Mexican grant, to certain lands, made by the board of commissioners of private land-claims in California on the twenty-seventh day of December, 1853; and the decree of the District Court of the United States, made Feb. 11, 1856, affirming the decree of the commissioners, and again confirming Richardson's claim. The general ground on which this relief is asked is that both these decrees were obtained by fraud."

Du länkar till.. en dom från 1800-talet? På frågan vad fallet som är uppe nu handlar om? Är det en landsdispyt Powell och Wood har knackat fram?
Det har avhandlats tidigare. Utfallet från State Vs. Throckmorton (som detta härrör ifrån) etablerade ett avgörande rättsligt prejudikat som SCOTUS (och andra domstolar) i USA ska rätta sig efter, oavsett det än gäller. Fusk/bedrägeri kan aldrig godtas som genuint.
2021-02-06, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Eftersom Sidney Powell har skickat in fabricerade bevis till domstolar innebär det alltså "fraud vitiates everything" och scotus kommer inte ens titta på saken?
Nej, för de är inte fabricerade.
2021-02-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ja tack för det utförliga inlägget, men det var vad du tror målet som nu är uppe hos SCOTUS ska leda till som jag undrade. Jag kände inte till det men vad tror du att detta kan leda till?
Påvisar man att valet gått bedrägligt till (vilket man anför) så måste SCOTUS enligt State Vs. Throckmorton för första gången i USAs historia upphäva valresultatet. Sannolikt övertar då talmannen presidentposten. Knappast idealt, men det ända rätta ty charlataner ej kan/bör belönas.
2021-02-06, 16:27
Medlem
Citat:
Det har avhandlats tidigare. Utfallet från State Vs. Throckmorton (som detta härrör ifrån) etablerade ett avgörande rättsligt prejudikat som SCOTUS (och andra domstolar) i USA ska rätta sig efter, oavsett det än gäller. Fusk/bedrägeri kan aldrig godtas som genuint.
Självklart inte, men det är väl det ingen som argumenterar för? Däremot måste detta fusk/bedrägeri kunna bevisas och där har team Trump inte riktigt presterat än.

Men menar du att det nya SCOTUSmålet du pratar om inte behandlar något nytt alls utan bara huruvida fusk är olagligt eller inte?
2021-02-06, 16:43
Medlem
Citat:
Påvisar man att valet gått bedrägligt till (vilket man anför) så måste SCOTUS enligt State Vs. Throckmorton för första gången i USAs historia upphäva valresultatet. Sannolikt övertar då talmannen presidentposten. Knappast idealt, men det ända rätta ty charlataner ej kan/bör belönas.
Är du säker på att de driver bedrägeri nu? I din länk låter det inte så, och domen från 1870 hjälper inte.

"The cases include challenges to the 2020 election from Trump-aligned lawyers Lin Wood and Sidney Powell, as well as Republican Rep. Mike Kelly's Pennsylvania lawsuit. Nearly every lawsuit takes issue with the expanded use of mail-in ballots by many states."
2021-02-06, 16:58
Medlem
Citat:

Vad är det man anför och hur bevisas detta menar du?
2021-02-06, 17:04
Medlem
siisters avatar
Citat:
Nej, för de är inte fabricerade.

Det är ingenting att argumentera mot

https://lawandcrime.com/2020-election/sidney-powells-kraken-lawsuit-included-altered-exhibit-of-georgias-certification-of-dominion-voting- machines/

https://reason.com/2020/12/25/an-autopsy-of-sidney-powells-kraken-reveals-suspiciously-similar-affidavits/

https://www.seattletimes.com/nation-world/sidney-powells-secret-intelligence-contractor-witness-is-a-pro-trump-podcaster/

https://lawandcrime.com/2020-election/sydney-powells-military-intelligence-expert-witness-was-actually-an-army-mechanic-who-never-worked-i n-military-intelligence-report/
2021-02-06, 17:18
Medlem
Citat:
Vad är det som inte stämmer menar du? Peka ut på ett trovärdigt sätt varför det inte är bevis. Det enda NYT och andra stollar gör är att säga "Näpp, det där är inte bevis" och hänvisa till någon som säger att det itne är det, när man samtidigt kan hitta flertal andra som vidimerar att det är det.
Bara för att den som lägger fram argumentet hävdar att det bevisar något så blir det inte så.
Videon var full av påståenden, obestridliga bevis saknades helt.
Det bestod i stort sett uteslutande av intervjuer med diverse konspiratoriska fanatiker som helt saknar trovärde i samhället i stort.
Bland de få faktiska material man presenterade som bevis så bevisade det absolut ingenting då det krävdes berättarröster som coachade tittaren i vad de såg. Hade berättarrösten bara sagt att det bevisar hur det hela gick korrekt till, så hade de inte behövt byta material ens.
Höjdpunkten var ju en ip-logg som en röst på telefon sa "ja det här betyder att det fuskades". Kanske övertygar någon vars världsbild helt desperat kräver att det måste ha fuskats, men ingen annan.
Videon från en demonstration hos Dominion där man gnäller om hur maskinerna kan kopplas till internet är ju också helt pinsamt irrelevant, självklart är det möjligt att utrusta maskinerna med sån utrustning om kunden så önskar.

Ett faktiskt bevis hade varit om det fanns pappersspår, vittnen med trovärdighet eller videobevis som rimligen inte kan förklaras på annat sätt. Det krävs önsketänkande och kreativt tolkande för att komma fram till valfusk med alla dessa "bevis" som lagts fram.

Lindell är ju ett Svenskt namn så MyPillowkillen verkar ha Svenskt ursprung. Jävligt pinsamt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in