2021-02-06, 12:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Kan någon förklara varför den nya virusmutationen skulle vara så himla farlig? I Storbrittanien har dom en minskning av fall precis som oss från 60 000 fall dagligen till idag 20 000 fall. Dom har ju haft den nya virusmutationen lång tid och fått en samhällsspridning av det.

Situationen såg annorlunda ut kring årskiftet:

Citat:
publicerad: sön 23 dec 2020

Sedan den nya mutationen av covid-19 började spridas i Storbritannien har R-talet i landet gått upp. På flera håll i Storbritannien – London däribland – ligger R-talet på 1,5 – en kraftig ökning mot hur det sett ut tidigare under hösten.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/r-talet-stiger-ytterligare-en-virusvariant-upptackt/
Citat:
Brittiska sjukhus nära överbelastning: ”Som om det vore krig”
publicerad: sön 10 jan 2021

Den brittiska coronaspridningen ökar kraftigt och vården överbelastas. London får 800 nya patienter – motsvarande ett helt sjukhus – varje dag.
– Om vi inte agerar omedelbart så kommer fler människor att dö, säger borgmästaren Sadiq Khan.

I onsdags gick Storbritannien in i en tredje lockdown, men den nya coronamutationen fortsätter att spridas snabbt över ett av Europas värst drabbade länder. Under fredagen rapporterades 1 325 dödsfall med covid-19 in och 68 000 personer bekräftades smittade – de högsta siffrorna för en dag sedan pandemin började.

Totalt har över 80 000 personer dött med covid-19 och vården riskerar att överbelastas. Den senaste veckan har antalet inlagda på sjukhus med covid-19 ökat med en tredjedel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41b8p6/brittiska-sjukhus-nara-overbelastning-som-om-det-vore-krig
Citat:
London inför hårda restriktioner – har upptäckt ny mutation av viruset
publicerad: sön 14 dec 2020

Brant ökning hos de yngre
Londons borgmästare Sadiq Khan beskriver spridningen av covid-19 i den brittiska huvudstaden som ”djupt oroväckande” och har också begärt att regeringen ska stänga alla skolor i förtid. Enligt honom ska antalet positiva covid-19-test ha ökat med 75 procent i åldersgruppen 10-19 sedan förra veckan.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/london-infor-harda-restriktioner-varnar-for-ny-mutation-av-viruset
Citat:
publicerad: sön 20 dec 2020

En ny variant av coronaviruset som kan vara upp till 70 procent mer smittsam har upptäckts i Storbritannien. I går kom besked om att den ligger bakom 62 procent av smittofallen i London.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAMXVR/ny-virusvariant-skapar-oro-i-europa
Citera
2021-02-06, 12:49
Medlem
Andelen på IVA verkar nått en platå. Senaste typ 10 dagarna så är det konstant mellan 135 och 150 inlagda.
Citera
2021-02-06, 12:51
Medlem
Den första leveransen av Astra Zenecas vaccin mot Covid-19 har nått Sverige.

Leveransen ankom något tidigare än väntat.

– Den kom nu på lördagsmorgonen, säger Astra Zenecas presschef Christina Malmberg Hägerstrand.

Leveransen var beräknad till måndag. Hur många doser det handlar om kan presschefen inte uppge.

– Men det är den första leveransen av flera som kommer under de kommande månaderna, säger Malmberg Hägerstrand.

Vaccinet kommer från Astra Zenecas europeiska leveranskedja. Hur vaccinet transporterats till Sverige är hemligt.

Malmberg Hägerstrand uppger att ingen av de som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin har fått allvarlig covid-19.

– Ingen har behövt sjukhusinläggning och ingen har avlidit. (TT)
Citera
2021-02-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Situationen såg annorlunda ut kring årskiftet:

I London bar nästan 70% av dom nya smittade på den nya mutationen i December när det var som värst, precis samma tid som det var som värt i Sverige för övrigt. Sedan efter några få veckor sjönk Londons kurva precis som våran gjort. Hur kan den ha gjort det om viruset är så jävla mycket farligare än det tidigare?

Hur kurvorna utvecklat sig har inte berott på vilken virusvariant som varit dominerande. Restriktionerna och beteendemönster har varit det avgörande, och inte vilken virusvariant som dominerat. Den nya b117 är ingen monstermutation. Den är inte starkare än att den går att hålla nere med rätt beteendemönster. Jag hävdar att det räcker med det vi gjort senaste 8 veckorna mot den nya varianten b117. Allt handlar om att vi fortsätter på samma spår.
Citera
2021-02-06, 12:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag måste faktiskt ifrågasätta eran intelligens. På allvar!

Jaså?

Citat:
Om du tror att det går att få ner smittan till noll, eller att radera mutationer som uppstår, så lever du i ett parallellt universum.

Mitt inlägg handlade inte om att utradera mutationerna. Mitt inlägg handlade om att stoppa mutationerna från att komma in i riket, vilket är fullt möjligt.

Citat:
Varför tror du att det är möjligt?

Jag vet inte huruvida det är möjligt. Ditt inlägg handlade om att tillskriva mig en åsikt, och därefter förlöjliga mig för den åsikt som du har tillskrivit mig.

Citat:
Fick du IG på biologilektionerna?

Nix.

Citat:
Tror du att det på något magiskt vis är möjligt att utrota alla influensamutationer som uppstår?

Det är otroligt hur lätt människor blir totalt hjärntvättade och ifråntagna sin egna kapacitet att använda sin egen hjärna.

Jag försöker att tänka själv så gott jag kan.

Citat:
Ansiktsmasker, handsprit i varje gatuhörn, avstånd, skyltar. Allt är ett resultat av hjärntvätt, inget annat.

Jag tycker uppriktigt synd om alla som lever i skräck. Själv följer jag datan och har levt som vanligt från dag ett och kommer fortsätta göra så. Något vaccin är det inte tal om heller. Det finns ingen anledning. Sluta vara fångar i politikers och massmedias grepp och börja leva istället!

Ifall jag börjar leva som vanligt, så finns risken att jag blir smittad. Det mest troliga i så fall, är att sjukdomen yttrar sig som en vanlig förkylning. Men det finns en risk att jag blir allvarligt sjuk. Jag vill helst undvika den risken. Det finns även en annan risk, nämligen att jag sprider smittan vidare till andra, så att smittan längre fram når fram till någon som blir allvarligt sjuk. Jag vill inte medverka till att någon blir allvarligt sjuk.
Citera
2021-02-06, 12:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Andelen på IVA verkar nått en platå. Senaste typ 10 dagarna så är det konstant mellan 135 och 150 inlagda.

Menar du kring 235-250 inlagda?:

Citat:
Antal inlagda: 249
Förändring senaste veckan: +10

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Eller har jag missförstått ditt inlägg?
Citera
2021-02-06, 13:01
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Enligt C19.se så är det 240 inlagda på IVA 6/2 Det var 384 10/1.
Motsvarar en exponentiell minskning med ca 1,6 % per dag.
Svårt att se något trendbrott i den kurvan.
Citera
2021-02-06, 13:03
Medlem
Ni har rätt båda två. Menade att andelen på IVA legat mellan 235-250 ett tag nu. Vore otroligt skönt om vi kunde vara under 200 snart...
Citera
2021-02-06, 13:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Hur kan den ha gjort det om viruset är så jävla mycket farligare än det tidigare?

Det är farligare i form av att det är mer lättsmittat, men är restriktionerna tillräckligt hårda så biter de även på detta virus.

Sedan tror jag att skrämselbudskapen i media också har effekt på så sätt att folk blir mycket mer försiktiga och mer rädda (du är inne på det med "ändrat beteendemönster"). Det dämpar spridningen.

Att hota med en "farlig mutation" tror jag har effekt. Det låter som något väldigt farligt. Många blir rädda. Mutationer brukar förknippas med något farligt. Och det dämpar då spridningen. Folk ändrar beteendemönster i en ännu högre grad.
Citera
2021-02-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är farligare i form av att det är mer lättsmittat, men är restriktionerna tillräckligt hårda så biter de även på detta virus.

Sedan tror jag att skrämselbudskapen i media också har effekt på så sätt att folk blir mycket mer försiktiga och mer rädda (du är inne på det med "ändrat beteendemönster"). Det dämpar spridningen.

Att hota med en "farlig mutation" tror jag har effekt. Det låter som något väldigt farligt. Många blir rädda. Mutationer brukar förknippas med något farligt. Och det dämpar då spridningen. Folk ändrar beteendemönster i en ännu högre grad.

Precis. Det var väldigt bra gjort av dom att gå ut med den här "farliga mutationen och tredje vågen" nu när siffrorna blivit så låga. Allt handlar självklart om att vi ska fortsätta som vi gjort hittills.

Jag hoppas bara att det verkligen fick ett stort genomslag hos folk och satte sig i skallen på dom.
Citera
2021-02-06, 13:21
Bannlyst
Citat:
Vad som hjälper nu är att följa restriktionerna som vi gjort dom senaste 6 veckorna. Att ha precis samma beteendemönster. Och att FHM och regeringen inte lättar på effektiva restriktioner, som exempelvis alkoholstoppet.

Följer vi samma mönster vi haft sedan dom senaste restriktionerna kom så är det ingen fara. Börjar vi slappna av så kommer det öka till 6000-9000 fall om dagen. Det muterade viruset är inte så jävla mycket farligare, allt hänger på hur vi följer restriktionerna nu. London hade långt över 60% av dom nya smittade som bar på mutationen i December, trots det sjönk deras kurva som en sten 2 veckor senare. Allt handlar om vårt beteende.

Följa restriktioner. Jag har följt dom sen i mars.

Jag är 30 år och i riskgrupp . Jag har inte träffat min 2 åriga son sen i somras pga han går på dagis i annan kommun och jag får inte bli smittad.

Och jag gör allt medans övriga Sverige spottar än i ansiktet. Med min otur räcker det att jag träffar min son så kommer jag få skiten.

Sist jag hade vanlig influensa låg jag på hjärtavdelningen i 3 dygn .

Men men att träffa min son är oviktigt. Det är viktigare att folk kan besöka Ullared och åka skidor och ha hemma fester.
Citera
2021-02-06, 13:22
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dooop
Kommer vi snart få en indisk "skönhet" att tackla också?

Vem vet, men det spekuleras i att så många som 300 miljoner (!) har fått COVID-19 i Indien (källa Reuters). Och med tanke på att deras kastsystem påminner en hel del om västs, så borde det vara rimligt att anta att väldigt stora fickor bildas där viruset får gå obemärkt.

Indien är den perfekta grogrunden för mutationer. Bara i New Delhi med 20 miljoner invånare hade 50% fått Covid. Jag tror vi kan räkna med att det cirkulerar en hel mutationer där. Hade jag varit forskare hade jag satsat på att ta stickprover där i befolkningen för att få en early warning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in