Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Dessvärre många fel i dina antaganden.
- Jag hr inte sett/hört något om liknande problem efter vanlig säsongsinfluensa eller förkylning så har du någon länk skulle det vara bra.
- Det är inte alls klarlagt varför man förlorar lukt- och smaksinne så det är inte så troligt att läkare påstår att "nerverna växer ihop".
- Läkare anser att förlorat lukt- och smaksinne är allvarligt. Jag hade en arbetskamrat som fick detta klassat som 10 % invaliditet.
- Det tar ibland "flera månader" återhämta sig helt efter säsongsinfluensa, men det som nu visar sig är att en del som varit sjuka blir andfådda och får hög puls av att resa sig ur sängen.
- Dödsfallen är oftast bland äldre (så du har rätt), men sjukdomsfallen är bland de yngre och det är alla sjukdomsfallen som är det allvarliga för hela samhället.
Citat:
Ett av kroppens sinnesorgan är luktsinnet. Om man tappat luktsinnet kallas det även för anosmi och är inte ovanligt.
Jag har lite svårt att tro att borttappat luktsinne skulle klassas som invaliditet, men kanske om din kompis fick ett slag på huvudet. Alternativt tvingades handskas med ämnen som påverkade det centrala nervsystemet.
Citat:
Det kan finnas olika anledningar till att man tappat luktsinnet. Exempelvis kan näspolyper, infektioner, skador mot huvudet och sjukdomar i centrala nervsystemet vara bidragande faktorer. Även vissa läkemedel och exponering av vissa giftiga ämnen kan vara orsaker.*
Det går utmärkt att leva med borttappat luktsinne – åtminstone så länge man inte arbetar som sommelier eller kock. Då försvåras ens arbetsutövning. Men man är fortfarande arbetsför.
C19 och luktsinnet har överdrivits helt otroligt. Aldrig tidigare har man ansett försämrat luktsinne vara ett stort problem.
Man har blivit ordinerad
antihistaminer och kortison och fått rådet att sluta röka – om man nu råkar vara en rökare. Man har också sagt att det är ”naturligt” att luktsinnet blir sämre med åren. Och att man kan testa olika nässprej på apoteket.
Och till sist är det viktigt att man har en ordentlig brandvarnare hemma..
https://www.doktorn.com/sjukdomar/tappat-luktsinnet/
https://www.svenskforsakring.se/globalassets/medicinska-tabellverk/medicinska-tabellverk/medicinsk-invaliditet-sjukdomar-2020.pdf