2021-02-06, 12:25
Medlem
SD och LW var ju lite av "ler och långhalm" inom geocashingen där många vittnar om att de noterade att de väldigt ofta var uppkopplade samtidigt. Så man måste tycka att SD har en fruktansvärd otur att aktivitet på hans konton sammanfaller i tid med aktivitet på LWs, forfarande, efter två och ett halvt år efter hennes död?

FUP 162/101
L*nnart är inloggad varje dag på geocaching.com där han "speglar" geocachingaktiviteten i Örebro. Under gården, den 7:e oktober, vid JO-tiden på förmiddagen upptäckte L*nnart att kontot "S*ftpocahontas" varit aktivt. Han har aldrig tidigare, sedan LW försvann, sett att kontot varit inloggat. "S*ftpocahontas" har tidigare varit långt ner på hans vänlista, under gårdagen hamnade det högre upp på listan som baseras på användaraktivitet. Vid respektive användarnamn framgår användarens sista aktivitet.

https://www.bildtagg.se/bild/lkuhfdzb8mhoxy12s1e0egxh
Citera
2021-02-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det skulle möjligen kunna tyda på någon form av kvarstående länkning mellan vissa konton, att det finns automatiska statusuppdateringar eller något annat som spökar. Annars finns alternativet att det är manuella inloggningar, kanske med avsikt att ta bort kopplingar eller pröva att kopplingar är borttagna osv.

Ytterligare alternativ är en gärningsman som vill lämna spår efter (det har hänt förut) eller som vill uppleva någon form av nostalgi vid vissa tidpunkter. Under den tid relationerna pågick så kan det också vara en form av övervakning som varit inlagd. I efterhand skulle det kunna vara även andra personer som letar på ett mer oförsiktigt sätt.

Ett sätt att prova är att skapa egna testkonton med den form av kopplingar som man antar ska ha funnits (notifieringar länkat innehåll osv) och se vad som krävs för att åstadkomma samma mönster.

Vad gäller "fredagsnöjet" så förefaller det ha funnits bilder av mer privat karaktär bland de inblandade som möjligen skulle kunna ha spridits till någon eller några av de platser som var listade. Detta är inte brottsligt (om alla personer samtycker), men skulle kunna förklara vissa spänningar i relationerna och vissa antydningar bland grannarna.

Dina observationer är alltid MYCKET intressanta att läsa.
Citera
2021-02-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Om det är samma person som vi alla tror så visar det också att han hade tillgång till LWs mejl - precis som hon misstänkte. Och då visste han om att den nya cashen skulle komma upp på platsen eftersom den informationen bekräftades till LW via mejl på kvällen 13 maj, enligt Toa Norik, reviewern.

FBMess Chatt 2018-05-12 10:36:20 "min vanliga mejl som jag har bäst koll på är l*na@w*sstrom.se"

HD:s profilkonto uppdateras 8 minuter efter t*eamdavidsson Gmail.

Jag måste dubbelkolla detta så vi vet säkert men som man ser i underlaget så har minst ett mejlkonto kopplat till SD inte uppdaterats samma dag. Så det är inte genomgående ändrat alltså.

Tyder på att det inte är Google självt som gör nån schemalagd ”körning” i samtliga Gmail-konton den tiden. Spontant är min tollning att någon trycker på ”spara-knappen” i kontot efter nån ändring. Vet mer efter test.
Senast redigerad av Avel 2021-02-06 kl. 12:41.
Citera
2021-02-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
OJ!
Går det att feltolka?
Jag blir illamående av detta.
Är påriktigt orolig över den press och stress som förmodligen byggs upp nu, inför hovrätten.
Hoppas det inte urartar som inför USA-resan, det kanske tar en ände likt Bj@rred?

Måste bekräftas först exakt hur Google hanterar redigeringstiden där. Kikar på det.
Citera
2021-02-06, 12:32
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
SD och LW var ju lite av "ler och långhalm" inom geocashingen där många vittnar om att de noterade att de väldigt ofta var uppkopplade samtidigt. Så man måste tycka att SD har en fruktansvärd otur att aktivitet på hans konton sammanfaller i tid med aktivitet på LWs, forfarande, efter två och ett halvt år efter hennes död?

FUP 162/101
L*nnart är inloggad varje dag på geocaching.com där han "speglar" geocachingaktiviteten i Örebro. Under gården, den 7:e oktober, vid JO-tiden på förmiddagen upptäckte L*nnart att kontot "S*ftpocahontas" varit aktivt. Han har aldrig tidigare, sedan LW försvann, sett att kontot varit inloggat. "S*ftpocahontas" har tidigare varit långt ner på hans vänlista, under gårdagen hamnade det högre upp på listan som baseras på användaraktivitet. Vid respektive användarnamn framgår användarens sista aktivitet.

https://www.bildtagg.se/bild/lkuhfdzb8mhoxy12s1e0egxh

Ett tillfälle kan vara en, just det, tillfällighet.
Två tillfällen är en trend.
Fler tillfällen är —- bevis?

(Om jag nu tolkar allt korrekt.)
Citera
2021-02-06, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
HD:s profilkonto uppdateras 8 minuter efter t*eamdavidsson Gmail.

Jag måste dubbelkolla detta så vi vet säkert men som man ser i underlaget så har nåt mejlkonto kopplat till SD inte uppdaterats samma dag. Tyder på att det inte är Google självt som gör nån svhemalagd ”körning” i samtliga Gmail-konton den tiden. Spontant är min tollning att någon trycker på ”spara-knappen” i kontot efter nån ändring. Vet mer efter test.

Självklart måste det dubbelkollas, men missförstår jag/vi infon som du har delgett? Flera konton är uppdaterade 2021-01-07 varav flera SD-konton. Eller?
Citera
2021-02-06, 12:35
Medlem
Går det att kortfattat beskriva vad länken innehåller?

EDIT: Jag börjar begripa vad länken innehåller nu när det fylls på med inlägg. Så ingen behöver svara på mitt inlägg😊 Bara scrolla vidare
Senast redigerad av uncommon-name 2021-02-06 kl. 12:51.
Citera
2021-02-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag tänker på hur mycket information du har fått fram, kontra polisen.
Hur många timmar du har lagt ner, jag antar att du har ett eget liv också

Grejen med det här inloggningarna/redigerig av profil i Google visar iaf på att någon är aktiv i kontot. Som syntes i pdf så har t.ex LWs riktiga Gmail inte varit aktiv sedan 2019-06-02. Då var det alla gånger polisen som var inne.

Det som nu kan ha skett är att nya lösenord satts i dessa konton.

Det mest bekymmersamma i ”hackningen” är detta om det visar sig att samma person kontrollerar alla dessa konton:

”Last profile edit : 2021/01/07 02:08:45 (UTC)
Email : l*ena@w*esstrom.se”

Den mejlen är även den kopplad till hennes Googlekonto.

Vill inte röra till det innan jag ordentligt bekräftat men det ser mycket lurigt ut detta.
Citera
2021-02-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ett tillfälle kan vara en, just det, tillfällighet.
Två tillfällen är en trend.
Fler tillfällen är —- bevis?

(Om jag nu tolkar allt korrekt.)

Ja, frågan är om allt är korrekt (inte bara om du tolkar rätt). Vi får låta Avel göra sina kontroller.

Om det inte är det så drar vi alla just nu felaktiga slutsatser - som kan vara skadliga för en viss person. Om det är rätt – då är det, som jag ser det, ett av de allra mest betydelsefulla fynden överhuvudtaget i hela utredningen - både v.g. den officiella fupen och tolkningen av den av oss amatördetektiver här på fb.
Citera
2021-02-06, 12:43
Medlem
Citat:
Självklart måste det dubbelkollas, men missförstår jag/vi infon som du har delgett? Flera konton är uppdaterade 2021-01-07 varav flera SD-konton. Eller?

Ja precis det är det som är grejen. Det är gjort i en svit tidsmässigt samma datum för vissa konton men inte alla.

Inte hennes ”vanliga” Gmail och inte för HTDLWD Gmailen.
Citera
2021-02-06, 12:48
Medlem
Citat:
Ja precis det är det som är grejen. Det är gjort i en svit tidsmässigt samma datum för vissa konton men inte alla.

Ok, då har jag i varjefall inte missförstått dom bitarna. MEN bara två dagar före sin död skriver hon till R*ger N*rdin inför Norgeresan: "min vanliga mejl som jag har bäst koll på är l*na@w*sstrom.se". dvs den som är uppdaterad samtidigt som övriga konton 2021-01-07.
Citera
2021-02-06, 12:56
Medlem
Citat:

Utan att förstå helt.... Är det en mejladress som är kopplat till ett google-konto? Har hon fler google-konton än sitt "officiella"?
Vet att man måste skaka liv i vissa google-konton genom att logga in på nån tjänst som är knutet till det efter en viss tid för att de inte ska plocka bort inaktiva konton.
Är förmodligen helt ute och cyklar nu..

(under inställningarna för googlekonto kan man väl även välja att lägga till en person som får tillgång till ens konto i händelse av död osv)
Senast redigerad av uncommon-name 2021-02-06 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in