2021-02-06, 09:51
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Jag som är en bit över 30 och har en högskoleutbildning tjänar väl som jag borde (inte över 40 000kr ännu).

Jag kanske är en sådan som du får spader över. Jag sparar endast i regel 2000kr till mitt aktiekapital. ibland slänger jag över mer. 5000 sparar jag för husrenoveringar(det kostar ju att äga hus) 2000kr till semester. Totalt sparar jag då 9000kr per månad i fasta besparingar. Utöver det som sen inte spenderas vilket knappt aldrig är hela resterande delen av lönen så läggs det på bufferkontot som i regel sedan också går till renoveringar av huset som är 100 år gammalt. Detta är ju goda investeringar och husets värde har ökat över 1,2(-investeringar på ca 200tusen) miljoner sedan inköp för 1,5 år sen.

min fru tjänar för övrigt något mindre än vad jag gör men sparar lika mycket eller mer.
Vad är hemligheten?

40 000 brutto.
40% skatt (60% om du har tjänstebil, bonus eller liknande).
I bästa fall 24 000 netto.
9000 i sparande ger 15 000 kvar (7000 kvar om du har löneförmåner).
Ränta på bolån minst 1000 kr per månad.
El, vatten, sophämtning och liknande bör väl gå på åtminstone 3000.
Internet, telefon, tv, Netflix etc 2000 (1000 om du snålar).
Bensin 5000.
Livsmedel, hushåll, äta ute etc. 10 000 (5000 om du lever i misär och siktar på sjukdom och tidig död &#128521.
Försäkringar mm och att ersätta kläder och annat när de slits ut och går sönder går väl inte att komma under 1000 kr i månaden.
Om du försakar allt ifråga om kläder, hobbies, andra nöjen så borde din balans varje månad rimligtvis landa mellan -1000 och -15000.

Hur disponerar du din privatekonomi utöver sparandet?
Hur lever skulle du beskriva din livsstil och levnadsstandard?
Senast redigerad av vasadueller 2021-02-06 kl. 10:01.
Citera
2021-02-06, 10:11
Medlem
Loamigads avatar
16-19k Netto, månadssparar 8400 automatiskt, försöker slänga in så det blir 10k varje månad.

Tredje gången jag restartar min ekonomi, detta är sista gången.
Citera
2021-02-06, 10:12
Medlem
Tänk på att det finns en enorm selektion i vem som skriver inlägg. I "spartrådar" kommer människor som är väldigt sparfokuserade att skriva. Ffa de som har möjlighet att spara mycket så att de kan skryta lite.

Tvåbarnsmamman som jobbar som lokalvårdare kanske har en enorm spardisciplin och lyckas spara 700:- spänn mot alla odds. Hon skriver knappast i spartrådar på FlashBack.

Man kan jämföra med trådar där folk skriver om sin fantastiska avkastning på börsen. De ljuger inte nödvändigtvis men det sker en enorm selektion där bara dem det gått bra för skriver. Den dag det går dåligt kommer du inte få se några inlägg från dem. Då är det andra som det börjat gå bra för som skriver.
Citera
2021-02-06, 10:17
Medlem
Jag förundras över det att dom sparar exakt en viss summa varje månad.

Dom köper aldrig något dyrt som en ny dator, telefon, bil, etc. Som gör att dom går back nån månad.

Men dom bor väl i en lägenhet,har sin gamla säng och åker kollektivt.
Citera
2021-02-06, 11:13
Medlem
TokyoBarns avatar
Är ju inte så konstigt egentligen, är ju bara folk som har mkt pengar samt sparar som svarar i liknande trådar.

Tror dom flesta svenskar är skuldsatta till öronen med Csnlån, billån, huslån och allt vad man lånar till.

Sanningen är att dom flesta inte har en krona över efter sina räkningar.
Citera
2021-02-06, 11:28
Medlem
newsfilters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222

Dom köper aldrig något dyrt som en ny dator, telefon, bil, etc. Som gör att dom går back nån månad.

Nja, sådana saker köps ju för de pengar som man har sparat sedan tidigare...
Citera
2021-02-06, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
Nja, sådana saker köps ju för de pengar som man har sparat sedan tidigare...

Okej så du menar att man kan köpa för tidigare sparade pengar och endå spara den månaden?
Citera
2021-02-06, 11:35
Medlem
TattooedFuckers avatar
Vi är 2 i hushållet här som jobbar . Mellan 1a januari och 1 feb så drog vi in närmare 60000 kr efter skatt och jag la undan 19000 kr själv

Det är 10 ggr så enkelt att spara pengar om man är 2 i hushållet

Fasta utgifter på nästan 20000 per månad är "normalt" för 2 vuxna o 2 barn .

När jag var singel kunde jag spara ... 5-6000 i månaden

Lägger detta i snitt

7000 I bensin
Kläder 1000 kr
Försäkringar 3000
El + sopor ca 2500 kr
Mat 8000-10000 kr på 4 pers
Internet + telefon 2500 kr ( på 4 pers )
Nöjen 2000 kr

Inga lån eller nåt samt hyra då man har eget hus men ca 100.000 år går till huset oavsett
Senast redigerad av TattooedFucker 2021-02-06 kl. 11:45.
Citera
2021-02-06, 11:44
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Okej så du menar att man kan köpa för tidigare sparade pengar och endå spara den månaden?

Går o göra så med . Men man behöver inte va ekonomisk ... skippa en kväll på krogen så har man spara 1000 kr
Citera
2021-02-06, 11:47
Medlem
AberNeins avatar
Som flera andra är inne på:

* Det är inte lika kul/meningsfullt att skriva ett inlägg om man är sämst - de som presterar bättre är mer benägna att skriva inlägg. Detsamma gäller IRL, man vill framhäva när det går bra men är tyst när allt är skit.

* De som läser/skriver i trådarna har förmodligen ett större intresse för ämnet och borde då vara bättre på det än snittet.
Det hade t.ex. varit konstigt om medlemmarna i ett trädgårdsforum hade fulare/sämre trädgårdar än snittet och mindre kunskap. Snarare borde det vara tvärtom och detsamma gäller ekonomi.

* Man ser ofta påståendet att de flesta ljuger om sin inkomst, tillgångar etc. men jag tror att det sker i begränsad utsträckning. Det har mer att göra med tidigare punkter: urvalsfel / selection bias om man försöker få det till att de som skriver ska motsvara någon form av Svensson-snitt.
Citera
2021-02-06, 12:11
Medlem
lfhs avatar
Citat:

Med spara tänker jag det långsiktiga fondsparandet, där har jag hittills aldrig sålt något för konsumtions skull. Där sparar jag en rund och ”exakt” summa varje månad. Utöver det har jag såklart en buffert som jag använder när jag köper nu tv, säng, bil, eller what ever. En vanlig månad så ökar buffertkontot så egentligen så sparar jag ju lite där också, men det är inte enligt mig sparande då det bara handlar om att flex att sköta icke jämnt fördelade kostnader som uppkommer.
Citera
2021-02-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Går o göra så med . Men man behöver inte va ekonomisk ... skippa en kväll på krogen så har man spara 1000 kr
Haha ja då har jag sparat 20 miljoner, dock har jag inte kvar dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in