2021-02-05, 11:03
Medlem
Nihennas avatar
Man blir nästan deppig varje gång man går in i "hur mycket sparar ni?"-trådar och liknande. Allt från 5 000 till 20 000, och här står jag och tycker att 3 000 i månaden är så långt jag kan sträcka mig (även om jag lovat mig själv att nästa löneförhöjning går på spar, så kanske 4400~).

Kollar man löner känns det som att varje tjomme tjänar typ 50 000 efter skatt och bor i herrgård, medans jag tänker "woooow, vi år går min lön äntligen över 30 före skatt! Vilken milstolpe!".

Är det bara jag som är en jävla fattiglapp, eller är det att gemene besökare i det här forumet tenderar att tjäna långt över genomsnittet?
Senast redigerad av Nihenna 2021-02-05 kl. 11:16.
Citera
2021-02-05, 11:07
Medlem
OtherBarrys avatar
Du sparar garanterat mer än genomsnittssvensken.
Citera
2021-02-05, 11:14
Medlem
Folk ljuger hela tiden, speciellt när det är anonymt på nätet. Men känslan av att känna sig bättre än alla andra är äkta. Äkta känslor kan frammans på falska grunder och det får folk att sova gott på natten.

Du kan ju ta kontakt med en typ ekonomisk rådgivare och se hur det ser ut för dig. Själv tycker jag att 3000 riksdaler i månaden är en helt okej siffra.
Citera
2021-02-05, 11:16
Medlem
lfhs avatar
Ekonomiforumet är tro det eller ej för ekonomi samma sak som träningsforum är för träning.

Hade du ställt en sån här fråga i träningsforumet? Eller är det inte ganska självklart att dom som är tillräckligt intresserade utav träning också tränar och är starka?

Dvs, vi som hänger här gör det för att vi är intresserade av ekonomi och då har vi även koll på vår egen och har således bättre än många andra. Finns såklart undantag med nykomna, osv, men de flesta skriver inga inlägg i skryttrådar om dom inte har något värt att skryta om så dom ser du aldrig några siffror från.
Citera
Medlem
[quote=Nihenna|74565577Kollar man löner känns det som att varje tjomme tjänar typ 50 000 efter skatt och bor i herrgård, medans jag tänker "woooow, vi år går min lön äntligen över 30 före! Vilken milstolpe!".
[/QUOTE]

Jag tror att antingen så är det så att de i forumet som tjänar så mycket är mer "högljudda" och märks mer eller så mytar folk.

Du är inte fattig som tjänar 30k efter skatt.
Citera
Medlem
sucuks avatar
Folk snackar så mycket, det verkar inte finnas några varken normal- eller låginkomsttagare om man skall tro sådana trådar. Folk skarvar rejält även om variationen givetvis är stor. En del kanske sparar 30 000 i månaden medan andra konsumerar mer än de får in och skuldsätter sig. Sedan syns naturligtvis folk som är intresserade av ekonomi mer här och naturligt är sparkvoten lite högre än snittet.

Sikta på att alltid spara 10% av din nettolön. Klarar du det långsiktigt så kan du vara fullt nöjd.
Citera
2021-02-05, 11:25
Medlem
Pershagen76s avatar
Som vissa redan nämnt så är det ju ett ekonomiforum, vilket drar till sig ekonomiskt intresserade personer, vilket i sin tur höjer snittlönen i trådarna ganska rejält ifrån gemene svensk.

Det är samma sak i alla form och absolut inga konstigheter.
Citera
2021-02-05, 11:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Man blir nästan deppig varje gång man går in i "hur mycket sparar ni?"-trådar och liknande. Allt från 5 000 till 20 000, och här står jag och tycker att 3 000 i månaden är så långt jag kan sträcka mig (även om jag lovat mig själv att nästa löneförhöjning går på spar, så kanske 4400~).

Kollar man löner känns det som att varje tjomme tjänar typ 50 000 efter skatt och bor i herrgård, medans jag tänker "woooow, vi år går min lön äntligen över 30 före skatt! Vilken milstolpe!".

Är det bara jag som är en jävla fattiglapp, eller är det att gemene besökare i det här forumet tenderar att tjäna långt över genomsnittet?

Överlag är det folk som är intresserade av privatekonomi, sparande osv som samlas i sådana trådar. Sådana personer sparar förstås normalt mer än genomsnittspersonen. Samma sak i "vad tjänar du?"-trådar - den som har en OK, men lägre, lön kanske läser tråden men väljer att inte svara, medan han som precis fått upp sin ersättning till 70 papp i månaden gärna skriver en post.

För mer riktigt fakta får du kolla på statistik. Exempelvis var medianlönen 2019 31 700 kr per månad:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/medianlon-och-genomsnittslon-i-sverige/

Nära hälften av svenskarna sparar mellan 0 och 1 000 kr per månad och endast åtta procent sparar mer än 5 000 kr per månad. Mediansparandet är 2 000 kr per månad: https://mb.cision.com/Public/5915/9535991/9f26978d63b93145.pdf

Alltså, din lön är nära medianlönen, bara något lägre. Ditt sparande är klart bättre än genomsnittssvensson.
Citera
2021-02-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Jag som är en bit över 30 och har en högskoleutbildning tjänar väl som jag borde (inte över 40 000kr ännu).

Jag kanske är en sådan som du får spader över. Jag sparar endast i regel 2000kr till mitt aktiekapital. ibland slänger jag över mer. 5000 sparar jag för husrenoveringar(det kostar ju att äga hus) 2000kr till semester. Totalt sparar jag då 9000kr per månad i fasta besparingar. Utöver det som sen inte spenderas vilket knappt aldrig är hela resterande delen av lönen så läggs det på bufferkontot som i regel sedan också går till renoveringar av huset som är 100 år gammalt. Detta är ju goda investeringar och husets värde har ökat över 1,2(-investeringar på ca 200tusen) miljoner sedan inköp för 1,5 år sen.

min fru tjänar för övrigt något mindre än vad jag gör men sparar lika mycket eller mer.
Citera
2021-02-05, 11:33
Medlem
Håller med föregående. Jag sparar till och med mindre än du, men amorterar däremot på hus mer. Precis som att de flesta på flashback har 25cm slak så har de också 20k över när räkningarna är betalda. Plus att de som drar sig till privatekonomiforumet här antingen är utfattiga i kris eller annars intresserade av pengar i allmänhet. Så du ska kort och gott inte jämföra dig med främlingar på internet.
Citera
2021-02-05, 11:34
Medlem
Jag skulle gissa på att klientelet i Privatekonomi-forumet har det bättre ställt än average. Det lixom ligger i sakens natur, för att det intresserar dem.

Om du tex går in i ett forum som handlar om bilar så har sannolikt de som skriver där bättre bilar än average. Återigen…. de är på forumet för att det intresserar dem.

Inget att hänga upp sig på. Kör på med ditt eget sparande.
Citera
2021-02-05, 11:35
Medlem
ChuchuJellys avatar
Tror det är främst folk med bra karriär som gillar att gå in och skryta i dessa trådar. Fattiglapparna undviker väl i ren skam. Väldigt få ute i verkligheten (i min omgivning åtminstone) som sitter på några Flashbacklöner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in