Citat:
Nej, vi vet varför Barsebäck stängdes. Det var därför att Danskarna pressade Göran Persson, som la sig platt utan att bry sig om svenska intressen. Barsebäck hade troligen kunnat köras säkert i ett par årtionden till. Hade sedan inte sydvästlänken hanteras så taffligt, av Odenberg (M), m.fl. så hade den varit klar för flera år sedan. Då hade Sydsverige kunnat klara sig utan Barsebäck.
Jag har en viss förståelse för en gammal fördom om miljöpartister. Dom har runda glasögon, dricker te, har ryggsäck och saknar kontakt med verkligheten. Ibland undrar jag också hur det står till med ideologin. Det här är kanske lite tillspetsat, men ändå.
https://www.hallandsposten.se/åsikter/debatt/maria-wetterstrand-en-miljöhycklare-1.1730874
Jag vet inte om MP är industri- och näringsfientliga, men jag är ganska säker på att dom inte gillar högerextremister. Kanske är det därför högerextremister sällan gillar MP?
Notor kan diskuteras mycket, men helt klart är att utan stora statliga subventioner när det begav sig så hade vi varken haft vattenkraft eller kärnkraft i Sverige. Att så godtyckligt säga att "jag vill utgående från min ideolgi och min övertygelse bestämma vad som ska subventioneras" väger lätt jämfört med målet att vi har ett land som behöver en säker energiförsörjning. Om det inte lönar sig att bygga kraftledningar från Norrland till Mellan- och Sydsverige, ska man strunta i det då?
Om man kunde räkna ut att Mikael Odenbergs Sydvästlänk inte lönade sig, skulle man strunta i den då? Att den hanterats dåligt och kommit att kosta betydligt mer än rimligt är en sak, men vad sägs om att inte bygga den alls? Därför att den inte lönar sig? Om en majoritet av Svenskarna tyckte att det var en bra idé, skulle du tycka att det var acceptabelt då? Att tvinga Skåne att dra ner på förbrukningen istället?
–
Jag har en viss förståelse för en gammal fördom om miljöpartister. Dom har runda glasögon, dricker te, har ryggsäck och saknar kontakt med verkligheten. Ibland undrar jag också hur det står till med ideologin. Det här är kanske lite tillspetsat, men ändå.
https://www.hallandsposten.se/åsikter/debatt/maria-wetterstrand-en-miljöhycklare-1.1730874
Jag vet inte om MP är industri- och näringsfientliga, men jag är ganska säker på att dom inte gillar högerextremister. Kanske är det därför högerextremister sällan gillar MP?
Notor kan diskuteras mycket, men helt klart är att utan stora statliga subventioner när det begav sig så hade vi varken haft vattenkraft eller kärnkraft i Sverige. Att så godtyckligt säga att "jag vill utgående från min ideolgi och min övertygelse bestämma vad som ska subventioneras" väger lätt jämfört med målet att vi har ett land som behöver en säker energiförsörjning. Om det inte lönar sig att bygga kraftledningar från Norrland till Mellan- och Sydsverige, ska man strunta i det då?
Om man kunde räkna ut att Mikael Odenbergs Sydvästlänk inte lönade sig, skulle man strunta i den då? Att den hanterats dåligt och kommit att kosta betydligt mer än rimligt är en sak, men vad sägs om att inte bygga den alls? Därför att den inte lönar sig? Om en majoritet av Svenskarna tyckte att det var en bra idé, skulle du tycka att det var acceptabelt då? Att tvinga Skåne att dra ner på förbrukningen istället?
–
S har sin skuld i det hela. Grundproblemet låg hos Olof Palme och hans folkomröstning. Folkomröstningen hade vi för att inte S skulle splittras. Till det hade han samma linje som Gösta Bohman om kärnkraften, men ville inte erkänna det, utan skulle skapa en egen linje. Beröringsskräck med högerspöket, trots att de var överens. Dessutom lyckades han argumentera så att folk trodde det var ett nej-alternativ S stod för.
Sedan dess har energipolitiken varit en soppa.
Det är ju riktigt att staten lämnade räntegarantier och stod för nätverket.
Men visst, jag kan ge fler ansvar än MP, men de är det mest verklighetsfrämmande och anti-industriella partiet vi har. Många är öppet emot materiell välfärd på dagens nivå.
Jag vill tillägga till tidigare diskussion att visst ligger vi lite under max i effektuttag, men det är ju för att flera pappersmaskiner nu står stilla. Så vi har faktiskt inte klarat den här köldkäppen och det är dyrt för Sverige när den tunga industrin stänger ner.
Själv var jag på Jem&Fix och köpte vedbriketter till helgen så jag stänger ner...
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-02-05 kl. 13:10.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-02-05 kl. 13:10.