2021-02-05, 20:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hörsägen, Lars Lampers.
Har han sagt det till dig personligen menar du, att polisen har sagt så? Eller kan du länka till någon källa?
Citera
2021-02-05, 20:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har han sagt det till dig personligen menar du, eller kan du länka till någon källa?

Podden Palmemordet. Senaste avsnittet. Lars Lampers del 2 tror jag det heter.
Citera
2021-02-05, 20:31
Medlem
Citat:
Jag svarade på en av tre frågor, det som var den långa specifika fråga.

Den andra att KP inte har på fötterna menar jag för att han inte hade ett enda bevis, inget som tydde på att SE mer än att han KAN vara skyldig. Skiljer sig inte mot de 100 andra man inte kommit runt i PU.

Tredje frågan. Jag tror inte att SE kom ut innan 23:20:45.

Så till nya frågorna då.

Att SE potentiellt kan ha kommit ut i tid för att han var mördaren är inte något som tyder på att han är mördaren.

Vi vet inte om mördaren hade rock.

Många har huvudbonad.

YN beskriver ingen handledsväska. Ser hon verkligen skorna? Har för mig att hon inte gör det, men kan ha fel.

LJ är synlig från mordplatsen, precis på det sätt som SE påstår. Om man tänler sig att SE ljög sig närmare mordet än han var så passar allt så fint ihop med utsagor från andra. Han stämplar ut, går ut i receptionen, pratar med väktarna, kliver ut precis efter skotten, går ner och ser tumultet på mordplatsen, tittar in och ser LJ. Ställer sig några meter ifrån och tittar. Får i samband med ambulansen höra att det är Palme. Ha tar sig till Skandia.

SE ljuger, men så vitt jag vett är det inte vara mördare som använder sig av lögner.

Hur är det helt klart att SE inte kommer ut efter att NF passerat?

Rock och något som kan vara en väska är inte unikt för SE. Märk väl att det inte är klart det är en väska. Och "hård form" matchar SE dåligt.

"Märk väl att det inte är klart att det är en väska"

Den meningen tycker jag sammanfattar mordet. Det råder osäkerhet kring i princip allt.
Citera
2021-02-05, 20:39
Medlem
Citat:
Jag svarade på en av tre frågor, det som var den långa specifika fråga.

Den andra att KP inte har på fötterna menar jag för att han inte hade ett enda bevis, inget som tydde på att SE mer än att han KAN vara skyldig. Skiljer sig inte mot de 100 andra man inte kommit runt i PU.

Tredje frågan. Jag tror inte att SE kom ut innan 23:20:45.

Så till nya frågorna då.

Att SE potentiellt kan ha kommit ut i tid för att han var mördaren är inte något som tyder på att han är mördaren.

Vi vet inte om mördaren hade rock.

Många har huvudbonad.

YN beskriver ingen handledsväska. Ser hon verkligen skorna? Har för mig att hon inte gör det, men kan ha fel.

LJ är synlig från mordplatsen, precis på det sätt som SE påstår. Om man tänler sig att SE ljög sig närmare mordet än han var så passar allt så fint ihop med utsagor från andra. Han stämplar ut, går ut i receptionen, pratar med väktarna, kliver ut precis efter skotten, går ner och ser tumultet på mordplatsen, tittar in och ser LJ. Ställer sig några meter ifrån och tittar. Får i samband med ambulansen höra att det är Palme. Ha tar sig till Skandia.

SE ljuger, men så vitt jag vett är det inte vara mördare som använder sig av lögner.

Hur är det helt klart att SE inte kommer ut efter att NF passerat?

Rock och något som kan vara en väska är inte unikt för SE. Märk väl att det inte är klart det är en väska. Och "hård form" matchar SE dåligt.

YN säger i alla fall att det påminner om en handledsväska. Vad det nu är värt.
Citera
2021-02-05, 20:47
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Märk väl att det inte är klart att det är en väska"

Den meningen tycker jag sammanfattar mordet. Det råder osäkerhet kring i princip allt.

Visst är det så då polisarbetet inte benat ut frågetecknen. Det jag tycker är väl mer att det ligger väldigt mycket i det KP säger och tonen är obefogat hård mot honom och hans SEkt i denna tråd utan att man själv kommer med så mycket vettigare argument.
Citera
2021-02-05, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Visst är det så då polisarbetet inte benat ut frågetecknen. Det jag tycker är väl mer att det ligger väldigt mycket i det KP säger och tonen är obefogat hård mot honom och hans SEkt i denna tråd utan att man själv kommer med så mycket vettigare argument.

Håller med. Det klagas på att det spekuleras kring SE men efter snart 35 år är det ju enda alternativet. Dessutom är det inga problem med göra det när det handlar om att få honom till ett vittne. "Han kan ha hållit låg profil", kanske att han hörde fel", "mindes fel" osv osv. Det är såklart möjligt att det var så men det är lika spekulativt som att få honom till mördare. För mig en ganska öppen historia angående skuld/oskuld.
Citera
2021-02-05, 21:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Detta är nog nåt man snart kan läsa om nånstans skulle jag tro?!
SE gjorde ju så flera gånger ändrade sina utsagor för att få dem att gå ihop för att inte avslöja sig.
Intressant onekligen.

Ja, inom ett par veckor kan man nog få djupdyka i just detta.
Citera
2021-02-05, 21:48
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Håller med. Det klagas på att det spekuleras kring SE men efter snart 35 år är det ju enda alternativet. Dessutom är det inga problem med göra det när det handlar om att få honom till ett vittne. "Han kan ha hållit låg profil", kanske att han hörde fel", "mindes fel" osv osv. Det är såklart möjligt att det var så men det är lika spekulativt som att få honom till mördare. För mig en ganska öppen historia angående skuld/oskuld.

Jag kan också se honom som oskyldig och passivt vittne om han kommer ut sent, t ex i samband med skotten. Blir otroligt sammanträffande i så fall, med SE som osynlig på MP och en som ser ut som honom på DBG. Båda har således befunnit sig mellan S44 och MP samtidigt om DBG-mannen nu är mördaren vill säga, men så kan slumpen vara ibland kanske, men.... Lägg där till allt annat märkligt. Kommer han bevisligen ut 23.20.45 eller tidigare hyser jag inga tvivel. Jag hittar ingen vettig förklaring till vad han skulle ha gjort då?
Citera
2021-02-05, 21:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Podden Palmemordet. Senaste avsnittet. Lars Lampers del 2 tror jag det heter.
Tack, jag hittade det. Lars Olof Lampers säger alltså ca: 37:00 in i klippet:
"- Jag frågade ju lite äldre palmeutredare om det här uttrycket alltså, hur många har ni inte kommit runt? Och då fick jag svaret att det är nog mellan hundra och tvåhundra som vi inte har kommit runt."
https://podcasts.nu/avsnitt/palmemordet/265-palmemordaren-med-lasse-lampers-del-2-57VDLcejr
Skulle tro att det säkert kan vara många just lite äldre palmeutredare som anser sig ganska lätt komma runt Engström, samtidigt som man inte alls anser sig kunna komma runt t.ex. CP, CA, Sydafrika, kurderna och mer än hundra andra.
Citera
2021-02-05, 21:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
"- Jag frågade ju lite äldre palmeutredare om det här uttrycket alltså, hur många har ni inte kommit runt? Och då fick jag svaret att det är nog mellan hundra och tvåhundra som vi inte har kommit runt."
https://podcasts.nu/avsnitt/palmemordet/265-palmemordaren-med-lasse-lampers-del-2-57VDLcejr
Skulle tro att det säkert kan vara många just lite äldre palmeutredare som anser sig ganska lätt komma runt Engström, samtidigt som man inte alls anser sig kunna komma runt t.ex. CP, CA, Sydafrika, kurderna och över långt mer än hundra andra.

Eller så är det precis som det låter 100-200 personer som man inte kommit runt. Att de kommit runt SE säger de inte vad vi vet.

100-200 specifika personer man inte kommer runt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-05 kl. 22:00.
Citera
2021-02-05, 22:03
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Skulle tro att det säkert kan vara många just lite äldre palmeutredare som anser sig ganska lätt komma runt Engström, samtidigt som man inte alls anser sig kunna komma runt t.ex. CP, CA, Sydafrika, kurderna och mer än hundra andra.
Ja som till exempel Håkan Ström, mannen bakom den häpnadsväckande promemorian.
Citera
2021-02-05, 22:09
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Jag kanske inte kan tillföra så mycket men bara en sak, känner Delsborn och han har alltid hävdat att det vittnesförhör han lämnade på mordnatten är det som är närmast sanningen. Alla förhör därefter har förhörsledaren försökt styra åt något håll. Jag tvivlar inte heller på Delsborns iakttagelseförmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in