2021-02-05, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
SE stämmer ganska bra överens med flera vittnesmål från Grand så jag kan inte helt utesluta det.
Rent teoretiskt kan han ha varit utanför Grand spanat efter Palme,
MEN då måste SE ha ångrat sig och avbrutit sin ev aktion och återvänt till Skandia genom nån bakdörr eller annan väg in i huset där han inte passerade väktarna.
Sedan stämplat ut och sedan gått ut på gatan och ja där sprungit på OP igen,
Det är ett scenario som inte kan uteslutas inte minst med tanke på vittnesmål från just besökare på Grand.
Dock måste ju SE ha känt till att makarna Palme var på bion och stämmer väktarens uppgift om när SE knackade på dörren efter sitt besök på stan så kan han omöjligt ha sett makarna Palme vid Grand då.
Eftersom de fortfarande befann sig i hemmet i Gamla Stan vid den tiden,
Det kan ju ha funnits vägar SE kunde ha tagit in och ut ur huset men känns inte speciellt troligt.
En sak till som talar mot att SE var utanför Grand vid 23-tiden är ju att han stämplade ut först kl 23.19.
OM han gått mot Grand med tankar på att på något sätt angripa Palme så borde han ju ha stämplat ur INNAN han gick till Grand.
Nu knyter hans utstämplingstid honom ju till mordplatsen ungefär vid tiden för mordet.
Hade han någon tanke på att mörda OP så var det ju rent vansinnigt att stämpla ut just nät han gjorde det.Men det finns ju några intressanta vittnesmål från Grand som gör att man avsolut inte kan utesluta att SE ändå kan ha varit där vid 23-tiden den aktuella kvällen.
Den gode SE.s kanske främsta "förtjänst", i detta mordsåpeärende!?!
Jo, det att SE ganska mycket liknar de detaljer som verkliga ögonvittnesberättelser vid mordtillfället , från några fåtaliga personer kommit med.
ALLTSÅ har vi ganska fina ledtrådar nu, vilken sorts person som alla vi ärrade mordspanare ska söka ringa in!
Citera
2021-02-05, 18:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att SE av skrivits av polisen på felaktiga grunder var väl de flesta på det klara med långt innan nån pressträff. Men det är över 100 misstänkta som polisen "inte kommit runt".
De andra 100 har man kommit runt men inte SE, han kvarstår som misstänkt. Om du har någon hetare kandidat så kan du ju alltid tipsa polisen.
Citera
2021-02-05, 18:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om inte ens du kan avskriva honom då finns det ju något på fötterna tydligen?

Vi vet inte säkert hur mördaren kommit till MP. Är det sannolikt för dig att en person smygit sig in mellan SE och paret Palme på Sveavägen och den personen har varit på DBG och sett ut till stor del som SE tycker du?

Förklara för mig vad du tycker att SE haft för sig om han kommit ut på Sveavägen 23.20.45 eller tidigare?

Varför ska nån smyga sig in mellan LOP och SE? Vi vet inte om SE var ute innan skotten brann av. Helt klart är han ju inte ute när NF passerar.

En person kom mellan AB och LOP...

Man kan enkelt smyga mellan om man står och väntar vid Dekorima några sekunder.

På vilket sätt ser mannen på David Bagares gata ut som SE? En rock... Och något som kan ha varit en väska.

Kan vi slå fast YN ser en rock när så många andra har svårt skilja på en rock en lång jacka?

Mördaren hade revolver, revolvrar förvaras ofta i väskor eller hölster. Personligen tycker jag något väsklikt med hårt skal utan rem låter minst lika mycket som hölster eller revolver väska som en handledsväska för män.

Var är kepsen på David Bagares?
Citera
2021-02-05, 19:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Själv har jag inte ens läst TPs bok eller Filter.
Givetvis har jag läst om det i media lite.
I övrigt så är det ju så att jag läst många förhör och dokument o.s.v.
Så jag känner mig väl påläst.
Sedan finns det såklart de som är ÄNNU mer pålästa och som även har bättre minne om vilket vittne som sagt vad o.s.v.
Det intressanta är ju att inte ens de som hängt här i tråden i åtskilliga år kan avskriva SE trots detta.
Ingen har lyckats hitta något som utesluter honom som tänkbar GM.
Vissa hävdar iofs mycket bestämt att de vet att SE är oskyldig MEN jag har inte sett någon som ännu lyckats bevisa det på långa vägar.
Jag tror också att vissa av er som inte tror på SE helt låst fast er vid att det inte kan vara han trots att inget utesluter honom.
Vissa är helt enkelt för låsta i tanken och har på förväg bestämt sig för att det inte kan vara SE.
Jag vet att du inte tillhör dem.Du håller ändå vissa dörrar öppna och utesluter inte helt möjligheten och det är bra.
Jag tycker att de flesta av oss som tror på SE känns väl pålästa.Sedan finns det ingen som har koll på varenda liten detalj i ett sånt här oerhört omfattande material såklart.
Nu släpps dessutom nya dokument hela tiden så det finns alltid detaljer som man missat.

Det kan vara SE, men man kan inte direkt vara övertygad om det i mina ögon. För trots att möjligheten finns där så finns inget som egentligen tyder på att SE gjorde det. Mer än en man på David Bagares gata hade rock och något väskliknande...

Vad sa YN om rocken, att den var för tjock? Men polisen visade SE i fel rock?
Citera
2021-02-05, 19:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
De andra 100 har man kommit runt men inte SE, han kvarstår som misstänkt. Om du har någon hetare kandidat så kan du ju alltid tipsa polisen.

Folk från PU har efter 10 juni fått frågan om hur många de inte "kommit runt". Över 100 har de sagt.
Citera
2021-02-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Japp, Lisbeth pekade ut honom som mördaren. Det ansågs som rätt rätt tung bevisning. Han blev till och med fälld på det i första instans. Utan bevisning hade han så klart inte ens blivit åtalad. Sen hur tunga bevisen var är så klart en annan femma. SE hade inte gått att ta till rätten. Ingen åklagare i världen hade ansett att det fanns bevis för en fällande dom.
I tingsrätten dömer trots alla lekmän,
Nu minns jag såklart inte allt som de ev hade på CP och jag var i yngre tonåren då och hade andra intressen än Palmemordet.
Utan LPs utpekande är det väl ändå tveksamt om CP hade åtalats.
Hennes utpekande av CP saknade i princip juridiskt värde som du säkert vet.
Eftersom hon i samband med vittneskonfrontationen upplysts om att den misstänkte var alkoholist.
Det var då LP yttrade de berömda orden "det ser men ju vem som är alkoholist".
Där och då blev hennes utpekande i princip värdelöst.
Hade inte detta hänt och hon ändå pekat ut honom ja då hade det varit intressant såklart.
Ett annat sätt att granska hennes utpekande är ju att läsa dels vad andra vittnen säger och gör man det så pekar mycket lite på att det var CP de såg mörda OP.
Läser du LPs tidiga förhör så stämmer de inte heller speciellt bra med CP.
Nej SE går inte att åtala eftersom han är avliden sedan många herrans år.
Det som PU fick fram på honom hade inte räckt till åtal där är väl alla överens??
Hade han utretts då när han borde utretts så vet vi inte hur det hade gått.
PU förefaller ändå vara ganska säkra på SE som GM.Precis som jag är.
Logik,sannolikhet och sunt förnuft leder fram till det.
Så många saker faller på plats då.
Saker som annars känns svåra att förklara.
Det blir som en slags helhet.
Måste man för att få honom till ett vittne använda sig av väldigt mycket fantasi kryddat med lite hittepå och att helt enkelt bara blunda för vissa omständigheter och tro på en slump som är så stor att den knappt existerar så jadå kan man såklart lyckas bortse från honom.
Det betyder ju inte att man kan bevisa bortom rimligt tvivel att han är skyldig.
Ungefär så som det är för mig.
Jag är rätt säker på att det var han.För jag tror att om man måste blunda för rätt uppenbara saker. ha god fantasi för att kunna förklara saker och måsta använda sig av en del hittepå för att få någon till det vittne han säger sig ha varit då är nåt med stor sannolikhet fel.
Om ungefär 9 saker av 10 talar MOT att han var ett vittne då är sannolikheten ju stor för att det är just så att han inte var ett vittne,
Vissa hänger upp sig helt på den där tionde saken istället för på de nio saker som säger motsatsen så att säga.
Citera
2021-02-05, 19:06
Medlem
Citat:
Intervjun är fakta. Dina tolkningar av orden är fantasier, motsatsen till fakta.

Och nu säger du emot sig själv, du säger man gör det enkelt för sig om man tror SE försöker göra sig märkvärdig. Men samtidigt säger du det är för komplicerat om han försöker göra sig märkvärdig.
Klart att han ville ha uppmärksamhet och försöka framstå som bättre än han var.
Det råder väl ingen tvekan om,
Man kan dock inte förklara typ 20 indicier /omständigheter så.
Kanske 4-5.
Det finns t.ex. inga skäl för honom att placera sig i mördarens ställe bara för att göra sig märkvärdig.
Det finns inte heller några som helst skäl för honom att håna polis och andra vittnen o.s.v.
Citera
2021-02-05, 19:08
Medlem
Citat:
Ja rock stämmer in på SE. Det är sant. Resten dock...
Det som INTE stämde var just rocken,
Jo att mannen hon såg springa hade rock men inte en rock som den SE hade på den bild som YN fick se på honom.I allt övrigt väsentligt som längd.kroppsbyggnad o.sv. stämde SE väl in på hennes beskrivning.
Citera
2021-02-05, 19:09
Medlem
Citat:
Mårten ser mannen stå still när LOP går. Om detta ska vara SE så ska han alltså ge LOP ett försprång, hinna förbi LOP, ta sig 50m österut, ta sig 50 m västerut, stämpla ut, byta några ord med väktarna och komma ut senast när LOP passerar entrén. Plus gå lika lång sträcka som LOP.

Matte:
Går LOP i 5km/h så tar promenaden dom 216s.

Om SE ger LOP 20 sekunder försprång, lägger 10 sek på stämpling, 20sek på samtal. Då behöver SE röra sig i 8,7 km/h på sin runda.

Var det någon som såg en nästan springande man på Sveavägen?
Och så framförallt, varför skulle han göra på detta sätt?
Nej det förutsätter att SE måste ha gått före makarna för att hinna.Är enig med dig där.
Citera
2021-02-05, 19:12
Medlem
Citat:
Jaså, vilket vittne säger att mördaren går in mot Dekorimahörnan?
Som du säkert känner till fínns det vittnen som påstår att GM stod i just denna hörna och väntade på OP.
T.ex IM.
Citera
2021-02-05, 19:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Klart att han ville ha uppmärksamhet och försöka framstå som bättre än han var.
Det råder väl ingen tvekan om,
Man kan dock inte förklara typ 20 indicier /omständigheter så.
Kanske 4-5.
Det finns t.ex. inga skäl för honom att placera sig i mördarens ställe bara för att göra sig märkvärdig.
Det finns inte heller några som helst skäl för honom att håna polis och andra vittnen o.s.v.

Håna polisen pga palmemordet har hela Sverige gjort. Han har ju dessutom anledning till det, poliserna "hånade" honom genom att inte ta med honom på en rekonstruktion. En rekonstruktion som han inte hade någon anledning vara med på.

Skälet att håna AH är kanske så enkelt som att AH uttalat saker som strider mot SE:s egna hjältedådsutsagor.

Placera sig i mördarens ställe? Som när han går in mot skyltfönstret för att se klocka? Kan ju lika gärna vara för att förklara varför han inte ser mordet och skotten, vilket ju han borde gjort om han kom ut när han sa.

Ni tolkar väldigt mycket som att spegla mördaren. Vänd på det, varför skulle han som GM som folk tror är ett vittne hela tiden återkomma till att han kan ha förväxlas med mördaren. Det drar ju uppmärksamheten till det han inte vill.
Citera
2021-02-05, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
SE ska ha sagt detta omgående till kollegorna på arbetet, alltså direkt i början/mitten på mars efter mordet. Han ändrade som sagt detta efter att vittnet LJ trätt fram i DN.

Uppgifterna kommer ifrån en Skandia-kollega, berättat (om jag förstått saken rätt) i somras/höstas, alltså efter PK. Vad jag vet, har denna kollega aldrig pratat med PU. Men han jobbade ihop med SE när mordet begicks och åren efter (och före).

Varför SE ändrade sin story om detta, kan man bara spekulera i. Så klart.
Detta är nog nåt man snart kan läsa om nånstans skulle jag tro?!
SE gjorde ju så flera gånger ändrade sina utsagor för att få dem att gå ihop för att inte avslöja sig.
Intressant onekligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in