2021-02-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Ja det ante mig att papperslösa ska gå för i kön. Som tur är så är det en så löjlig och intetsägande definition, så att vem som helst kan kvala in om man är tillräckligt desperat för att få sin spruta.

Jag kan dra på mig en burka med nät över ögonen i morgon, ta mitt personbevis och bränna upp det på brasan och kalla mig papperslös.

Hur ska de kolla att den papperslöse verkligen är papperslös? Han har ju inga papper :-)

Så i och med den formuleringen öppnar de dörren för alla som egentligen tillhör fas 4 att gå och ta sprutan som papperslös. Dock gäller det att själv komma ihåg när man ska ta sin andra dos eftersom det inte registreras att man tog sin första.

Mycket riktigt.
Illegala är i praktiken helt enkelt alla människor i hela världen.
Citera
2021-02-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2

500 rapporterade fall av MISSTÄNKTA biverkningar på svininfluensavaccinet? Källa på det?

"I maj 2010 publicerade Läkemedelsverket en sammanställning av samtliga inrapporterade misstänka biverkningar i Sverige under oktober 2009 - april 2010. Totalt inkom 4380 rapporter om misstänkta biverkningar avseende Pandemrix, av de 2150 från hälso- och sjukvården och drygt 2000 från patienter/allmänhet."

Senere:

"Under sommaren 2010 inkom flera rapporter om misstänkta fall av narkolepsi hos barn och ungdomar i Sverige efter vaccinationen."

https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi#hmainbody3

https://www.lakemedelsverket.se/4acc53/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/vaccin/avslutande-sammanstallning-av-inrapporterade-biverkningar-av-pandemrix-2010-05-04.pdf
Citera
2021-02-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Intressant rapport och att det vara så många fler kvinnor som får biverkningar och att det var i så relativt ung åldrar. Kvinnor 30 -59 sticker ut med 260 fall. Männen 80-89 och 90+ 48 fall.

Varför var kvinnorna så unga som grupp, vårdpersonal, som ville ha några dagars extra ledigt eller inbillningssjuka? Männen var tydligt gamlingar på vårdboenden.

Något mer som stack ut var hur många olika symptom 78 olika det verkar som fantasin varit stor. Trötthet matthet 115 fall var det vanligaste. Hjärtinfarkt bara 5 fall.

572 (197 allvarliga) fall av 275 000 vaccinerade är inte mycket. Vore jag kvinna i vården skull jag kanske se en chans att slippa gå till gamlingarna några veckor.

Det mesta var inte så mycket att oroa sig för. Allergiska och immunologiska reaktioner är mycket vanligare hos kvinnor i allmänhet då deras immunförsvar är mycket mer alert (på gott och ont, här ont) och här överreagerar. Män har istället problemet att immunförsvaret är lite för långsamt, vilket gör att man lättare dör av en infektion. I detta fallet så är det ett vaccin så det är inte farligt.

I rapporten är det rätt många symtom på att immunförsvaret är aktiverat (huvudvärk, trötthet, feber, muskelvärk mm) vilket inte är så mycket att bry sig om heller.
Citera
2021-02-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ska illegala bosättare ens ha rätt till offentligt finansierad vård? Ifall dom ska ha tillgång till offentligt finansierad vård, så bör dom stå längst bak i kön. Det är skamligt att ursprungsbefolkningen ska få mindre tillgång till vård, därför att vården ska delas med oinbjudna bosättare.

En anledning att ge dom illegala utlänningarna vaccinationer, som enligt mig skulle vara godtagbar, skulle vara ifall hemländerna kräver vaccination för resenärer från länder med omfattande smittspridning. I så fall skulle vaccinationerna vara ett sätt att möjliggöra avvisningar.

I Danmark har vi problemer med at dem, der ikke får opholdstilladelse nægter at lade sig teste og derfor ikke kan komme hjem. Tvangstest bliver diskuteret.
Citera
2021-02-05, 17:40
Medlem
arbetets avatar
Jo, cubanerna är skickliga inom medicin så fan tro't:
The Cuban government will produce 100 million doses of its vaccine, Soberana 02, against the new coronavirus this year in order to respond to its own demand and those of other countries. The 100 million doses planned would be only from Soverana 02 and there are already several countries interested in acquiring it, such as Vietnam, Iran and Venezuela, among others, and with those which the island has collaboration agreements, including Pakistan and India.

In the coming weeks, vaccination will be extended to 150,000 people on the island, on the way to mass immunization, and a test will be carried out in February to protect children with Soverana 02.

Despite being a small country, Cuba has a developed scientific center that produces almost all the vaccines it needs and state-of-the-art medicines.
https://www.bmj.com/content/372/bmj.n171/rr-0
Citera
2021-02-05, 17:47
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, cubanerna är skickliga inom medicin så fan tro't:
The Cuban government will produce 100 million doses of its vaccine, Soberana 02, against the new coronavirus this year in order to respond to its own demand and those of other countries. The 100 million doses planned would be only from Soverana 02 and there are already several countries interested in acquiring it, such as Vietnam, Iran and Venezuela, among others, and with those which the island has collaboration agreements, including Pakistan and India.

In the coming weeks, vaccination will be extended to 150,000 people on the island, on the way to mass immunization, and a test will be carried out in February to protect children with Soverana 02.

Despite being a small country, Cuba has a developed scientific center that produces almost all the vaccines it needs and state-of-the-art medicines.

Att de fått fram ett helt eget vaccin är imponerande eller ska man säga svårt att tro på. Kan det vara en variant av Sputnik? Eller något kinesiskt?
Citera
2021-02-05, 17:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
I Danmark har vi problemer med at dem, der ikke får opholdstilladelse nægter at lade sig teste og derfor ikke kan komme hjem. Tvangstest bliver diskuteret.

Det är viktigt att man kan skicka hem dom. Men i Sverige så ligger man väldigt lågt svårt att skicka hem dem man mesta av allt vill bli av med, Afghaner.
Citera
2021-02-05, 17:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Att de fått fram ett helt eget vaccin är imponerande eller ska man säga svårt att tro på. Kan det vara en variant av Sputnik? Eller något kinesiskt?
Har försökt leta information. Det enda jag hittar är detta:
The antigen is safe since it does not contain the live virus but parts of it, so its placement generates immunity, but it does not cause major reactions and, therefore, it does not require extra refrigeration, like other candidates in the world.
Citera
2021-02-05, 18:03
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tycker det är bra om alla som är trångbodda får vaccin så snart som möjligt. Och jag gissar att invandrare oftare är mer trångbodda än svenskar.

Att GW skriker om att han ska få vaccin är ju bara störtlöjligt. Han är mångmiljonär och äger flera fastigheter där han kan sitta själv och inte riskera att bli smittad.

Håller med. Och ur smittspridnings-synpunkt så är det ju intelligent att vaccinera dessa grupper.
Citera
2021-02-05, 18:07
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Kubanska IFV ligger långt framme i vaccinvärlden och har en lång tradition av att ta fram vacciner, vissa unika. Tror inte de behöver hjälp av vare sig Ryssland eller Kina.
Citera
2021-02-05, 18:10
Medlem
ettanollans avatar
Finns det någon tendens på att det vänder i Sverige, eller går det åt helvete som vanligt?
Citera
2021-02-05, 18:21
Medlem
Region Gävleborg har fått en allmän spridning av den brittiska virusvarianten

11 procent av alla som testat positivt för covid-19 under vecka fyra var smittade av den brittiska mutationen.

Källa: Omni
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in