2021-02-05, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Sverige är ett av ca. 200 länder som ingår i begreppet världen.

Nu förstår jag inte. Är det den absoluta dödligheten (dvs dödstalen) du pratar om eller dödligheten i covid 19 (IFR - dvs hur många som dör av de som blivit smittade)?

Men som jag sa - i välfungerande länder så har vi ganska bra koll och om covid 19 fall göms undan så skulle det märkas i den totala dödligheten.

Sverige ligger på en CFR på ganska exakt 2% men då ska man komma ihåg att i princip hela första vågen missades.

När antalet döda peakade på runt 100 om dagen i våras så hittades det ungefär 440 fall om dagen.

Nu i vinter det det peakade på runt 100 om dagen så hittade vi runt 7200 fall om dagen.

Vad IFR ligger på i Sverige är svårt att gissa men det är lägre än 3% (vad du säger) och det är lägre än 2% (som CFR ligger på).

Skulle gissa att det ligger runt 0,3 till 0,4%.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-02-05 kl. 16:10.
Citera
2021-02-05, 16:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du förklarar delvis själv på varför det kan vara bra att prioritera på vissa vis, man vill få igång en normal vård igen.

Ska illegala bosättare ens ha rätt till offentligt finansierad vård? Ifall dom ska ha tillgång till offentligt finansierad vård, så bör dom stå längst bak i kön. Det är skamligt att ursprungsbefolkningen ska få mindre tillgång till vård, därför att vården ska delas med oinbjudna bosättare.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vare sig man gillar det eller inte så så kommer de papperslösa att förskjuta vaccinationer högst någon dag. Inget stort problem för mig även om jag tycker det är fel.

En anledning att ge dom illegala utlänningarna vaccinationer, som enligt mig skulle vara godtagbar, skulle vara ifall hemländerna kräver vaccination för resenärer från länder med omfattande smittspridning. I så fall skulle vaccinationerna vara ett sätt att möjliggöra avvisningar.
Citera
2021-02-05, 16:09
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/februari/uppdaterad-rekommendation-om-vilka-som-prioriteras-for-vaccination-mot-covid-19/

så dom är väl fortfarande kvar i fas 3 men inte som exempel...

Ok tack för svar. Som alltid med FoHM "luddig" information som inte säger någonting. Kameral inställning på en uråldrig myndighet. Sorry för bittert inlägg.
Citera
2021-02-05, 16:17
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Är det 10 dagar efter andra dosen också?

jag fann svar...

Citat:
Individuals may not be fully protected until 14 days after their second dose.
Citera
2021-02-05, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Överdödlighetssiffrorna finns inte på Worldometers.

Det är Worldometers jag diskuterar, förstår du vad jag diskuterar?

Jo de finns på Worldometers.

Edit: de finns på Our World in Data, där det också finns covid-fall.
Citera
2021-02-05, 16:27
Medlem
Ja det ante mig att papperslösa ska gå för i kön. Som tur är så är det en så löjlig och intetsägande definition, så att vem som helst kan kvala in om man är tillräckligt desperat för att få sin spruta.

Jag kan dra på mig en burka med nät över ögonen i morgon, ta mitt personbevis och bränna upp det på brasan och kalla mig papperslös.

Hur ska de kolla att den papperslöse verkligen är papperslös? Han har ju inga papper :-)

Så i och med den formuleringen öppnar de dörren för alla som egentligen tillhör fas 4 att gå och ta sprutan som papperslös. Dock gäller det att själv komma ihåg när man ska ta sin andra dos eftersom det inte registreras att man tog sin första.
Citera
2021-02-05, 16:48
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody1

Det är redan uppe i ca 200 stycken. Svininfluensavaccinet hade totalt 500 rapporterade fall av svåra biverkningar eller nåt i den stilen.

Intressant rapport och att det vara så många fler kvinnor som får biverkningar och att det var i så relativt ung åldrar. Kvinnor 30 -59 sticker ut med 260 fall. Männen 80-89 och 90+ 48 fall.

Varför var kvinnorna så unga som grupp, vårdpersonal, som ville ha några dagars extra ledigt eller inbillningssjuka? Männen var tydligt gamlingar på vårdboenden.

Något mer som stack ut var hur många olika symptom 78 olika det verkar som fantasin varit stor. Trötthet matthet 115 fall var det vanligaste. Hjärtinfarkt bara 5 fall.

572 (197 allvarliga) fall av 275 000 vaccinerade är inte mycket. Vore jag kvinna i vården skull jag kanske se en chans att slippa gå till gamlingarna några veckor.
Senast redigerad av Returpapper 2021-02-05 kl. 16:51.
Citera
2021-02-05, 16:56
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hälften smittade i detta nu (aktiv form), eller har burit på smittan någon gång under epidemin?

Det är totalen som varit och är smittad.
Citera
2021-02-05, 16:57
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Intressant rapport och att det vara så många fler kvinnor som får biverkningar och att det var i så relativt ung åldrar. Kvinnor 30 -59 sticker ut med 260 fall. Männen 80-89 och 90+ 48 fall.

Varför var kvinnorna så unga som grupp, vårdpersonal, som ville ha några dagars extra ledigt eller inbillningssjuka? Männen var tydligt gamlingar på vårdboenden.

Något mer som stack ut var hur många olika symptom 78 olika det verkar som fantasin varit stor. Trötthet matthet 115 fall var det vanligaste. Hjärtinfarkt bara 5 fall.

572 (197 allvarliga) fall av 275 000 vaccinerade är inte mycket. Vore jag kvinna i vården skull jag kanske se en chans att slippa gå till gamlingarna några veckor.

Det intressanta är att makthavarna har ljugit för oss.

Dessa vaccin skulle vara betydligt säkrare än vaccinet mot svininfluensan.

Det är endast 3% som har blivit vaccinerade mot Covid och vi är redan uppe i 200 fall.
Citera
2021-02-05, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

572 rapporterade MISSTÄNKTA biverkningar. Som sagts tidigare så inte misstänka biverkningar samma sak som konstaterade biverkningar samt att en del av dessa är en reaktion på att få saker insprutade i kroppen (anafylaktisk shock), vilket då inträffar oavsett vad man sprutar in.

Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody1

Det är redan uppe i ca 200 stycken. Svininfluensavaccinet hade totalt 500 rapporterade fall av svåra biverkningar eller nåt i den stilen.

500 rapporterade fall av MISSTÄNKTA biverkningar på svininfluensavaccinet? Källa på det?
Citera
2021-02-05, 17:00
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
572 rapporterade MISSTÄNKTA biverkningar. Som sagts tidigare så inte misstänka biverkningar samma sak som konstaterade biverkningar samt att en del av dessa är en reaktion på att få saker insprutade i kroppen (anafylaktisk shock), vilket då inträffar oavsett vad man sprutar in.

500 rapporterade fall av MISSTÄNKTA biverkningar på svininfluensavaccinet? Källa på det?
Det kan han inte för det var 4380 rapporter om misstänkta biverkningar. Detta efter influensasäsongen och det var ungefär som förväntat.
Efter detta, under sommaren, kom rapporterna om narkolepsi. Då lades 394 rapporter till ovanstående.
Senast redigerad av crisscross 2021-02-05 kl. 17:05.
Citera
2021-02-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Ja det ante mig att papperslösa ska gå för i kön. Som tur är så är det en så löjlig och intetsägande definition, så att vem som helst kan kvala in om man är tillräckligt desperat för att få sin spruta.

Jag kan dra på mig en burka med nät över ögonen i morgon, ta mitt personbevis och bränna upp det på brasan och kalla mig papperslös.

Hur ska de kolla att den papperslöse verkligen är papperslös? Han har ju inga papper :-)

Så i och med den formuleringen öppnar de dörren för alla som egentligen tillhör fas 4 att gå och ta sprutan som papperslös. Dock gäller det att själv komma ihåg när man ska ta sin andra dos eftersom det inte registreras att man tog sin första.

Du behöver inte ens ta på dig en burka, eftersom man i Sverige inte kan - utan att vara rasist - förutsätta att personen ifråga är född i utlandet bara pga utseendet. Samma måste ju gälla även tvärtom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in