2021-02-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardeidae
Fast så enkelt är det ju inte, att gynnsamma yttre omständigheter gör en immun mot livets alla problem. Kolla t.ex. på hur Lindsey Vonn har haft återkommande problem med depressioner—inget man skulle förutspå utifrån hennes liv och karriär.

Varför skulle balansen mellan träningsbelastning/energiintag rent praktiskt vara svårare för Frida än någon annan?

Citat:
I vilket inlägg har jag påstått att det skulle vara unikt för henne eller använt ordet "ätstörning"? Jag kan förstå att det är en utmaning för samtliga att få i sig mängderna mat som krävs för att utöva uthållighetsidrott på elitnivå men det stora flertalet damåkare är ändå inte lika smala som Frida och blir inte avstängda för obalans där.
Nä, du skrev själv inte ätstörning men du argumenterade mot någon som motsatte sig just ätstörning.
Sen frågade du varför det skulle vara svårare för Frida att hitta balans mat/träning/vila.
Sen gav du exempel på andra med svårigheter att hitta just balans.
Det är alltså inget unikt för Frida.
Citera
2021-02-05, 16:31
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Fast 18/100 skillnad i två olika lopp är ju ingenting - inte minst i Falun. Så att placeringen i Falun avgör mellan Hagström är för mig rent korkat.

Korkat tycker jag inte. Svårt möjligtvis. Jag tycker Falun väger tyngst. Sedan personligen tror jag att Johanna har mer skrällfaktor på VM än Dyvik speciellt.

Edit. såg ditt tillägg. Nej, det ska inte spela någon roll såklart.
Citera
2021-02-05, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Korkat tycker jag inte. Svårt möjligtvis. Jag tycker Falun väger tyngst. Sedan personligen tror jag att Johanna har mer skrällfaktor på VM än Dyvik speciellt.

Håller inte med.
Dyviks sista trettio stod inte Lampic efter.
Får hon loppet och tar för sig lite bättre..så.
Dyvik för mig.
Citera
2021-02-05, 16:40
Medlem
katws avatar
Citat:
I vilket inlägg har jag påstått att det skulle vara unikt för henne eller använt ordet "ätstörning"? Jag kan förstå att det är en utmaning för samtliga att få i sig mängderna mat som krävs för att utöva uthållighetsidrott på elitnivå men det stora flertalet damåkare är ändå inte lika smala som Frida och blir inte avstängda för obalans där.

Och hur många har haft samma typ av genombrott i så ung ålder som Frida med en totalbelastning som går från noll till hundra, i princip? Ska du fortsätta oja dig och beklaga dig över hur smal hon är så lär du få göra det resten av hennes karriär. Inse att folk ser olika ut rent fysiskt.
Citera
2021-02-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Nä, du skrev själv inte ätstörning men du argumenterade mot någon som motsatte sig just ätstörning.
Sen frågade du varför det skulle vara svårare för Frida att hitta balans mat/träning/vila.
Sen gav du exempel på andra med svårigheter att hitta just balans.
Det är alltså inget unikt för Frida.

Nej, men unikt för Frida är att vara så smal som hon är. Det kan som jag ser det inte förklaras med att det är svårt att hitta balansen om det är samma problem som alla elitidrottare har. Men jag vet inte om vi kommer så mycket längre här nu. Det var framför allt ErrkaP's resonemang om att framgångsrika människor inte kan ha några problem som jag ville argumentera mot från början...
Citera
2021-02-05, 16:47
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Dyvik missade final för att hon hindrades av en finska. Blir ju alltid små marginaler när det är sprint.
Citera
2021-02-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Och hur många har haft samma typ av genombrott i så ung ålder som Frida med en totalbelastning som går från noll till hundra, i princip? Ska du fortsätta oja dig och beklaga dig över hur smal hon är så lär du få göra det resten av hennes karriär. Inse att folk ser olika ut rent fysiskt.

Nä, jag håller med om att den här ätstörningar-eller-ej-debatten inte verkar leda någonstans. Det var bara ett resonemang av ErrkaP som jag reagerade på. Jag tycker dock inte att argumentet riktigt håller heller att alla Fridas problem beror på att det gick för bra för henne i Seefeld-VM 2019.
Citera
2021-02-05, 16:55
Medlem
katws avatar
Citat:
Nä, jag håller med om att den här ätstörningar-eller-ej-debatten inte verkar leda någonstans. Det var bara ett resonemang av ErrkaP som jag reagerade på. Jag tycker dock inte att argumentet riktigt håller heller att alla Fridas problem beror på att det gick för bra för henne i Seefeld-VM 2019.

Självklart inte. Men det är en del av det. När det gäller Frida är det inte hennes drivkraft och träningsvilja som är för dålig. Hennes tränare får istället bromsa henne. Hon är sin egen värsta motståndare.

Se gärna denna läsvärda artikel från i förrgår:
https://www.dn.se/sport/frida-karlsson-dementerar-uppgifter-om-overtraning/
Senast redigerad av katw 2021-02-05 kl. 17:04.
Citera
2021-02-05, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Dyvik missade final för att hon hindrades av en finska. Blir ju alltid små marginaler när det är sprint.

Jag tror Dyvik kunnat tjäna tid om hon tajmat bättre och åkt om henne senare utfört i suget istället för att böka om henne i kurvan o tappa fart
Citera
2021-02-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan

Det är en riktigt billig ursäkt. Dyvik missade inte alls finalen för att hon "hindrades" av en finska. Svahn låg också bakom Jasmi inför andra backen men gick förbi, Anna orkade inte det. Motståndare har du i sprint och det är upp till dig att vara framför eller bakom.
Citera
2021-02-05, 17:11
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia

Edit. såg ditt tillägg. Nej, det ska inte spela någon roll såklart.
För mig är frågan om ”personlighet” inte irrelevant. Nu har jag ingen åsikt om vem av Hagström och Dyvik som är bäst för laget - men då bägge bevisat att har finalkapacitet (men knappast pallkapacitet) och troligen inte är aktuella för några andra lopp så kan det avgörande vara hur de påverkar stämningen i truppen.
En idrottare som Daniel Ståhl är ju en oerhörd tillgång även med sin personlighet och lyfter gruppen. Har längdlandslaget nån motsvarighet? Hagström är nog den jag först kamera att tänka på av damerna. Stina tror jag också är en klar tillgång för skidskyttelandslaget i det perspektivet.
Citera
2021-02-05, 17:40
Medlem
OweGbgs avatar
Undrar hur många lag Sverige kommer starta med på söndag?
Dahlqvist-Svahn, Hagström-Sundling, Dyvik-Falk, Nordström-Modig, Solin-Hallqvist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in