2021-02-05, 11:40
Medlem
Enligt Expressen så har man nu kommit fram till att B117 och de andra varianterna med samma mutation är 50% mer smittsamma.
Citera
2021-02-05, 11:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Hur fan hittar man papperslösa? De lever väl ”utanför” samhället?
Både ja och nej, men mest ja naturligtvis.
De får akut sjukvård och barnen går ofta i skola.

Jag misstänker att man kommer att hitta dem genom att de som vet var de är hjälper till.
Citera
2021-02-05, 11:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur kan det vara ett problem att några 10 000-tals utsatta papperslösa får vaccin före x miljoner andra?

Jag tycker som sagt att det är fel, men det är värre at misstolka och sprida felaktig information.

Fast "utsatta"? De är oftast inte alls särskilt utsatta, de bor hos släktingar, vänner och landsmän. Många gånger får de till och med socialbidrag (vet att de får det i Malmö i alla fall), och barnen går i skolan. Finns infödda svenskar som är mycket mer utsatta. Att man erbjuder vaccinering på olika träffpunkter för hemlösa är jag dock OK med, och då må det vara hänt om vaccinet även går till folk med utländskt medborgarskap, om de verkligen ÄR hemlösa.

Men man kan ju inte AVSTANNA vaccineringen tills man har hittat alla dessa - jag hoppas verkligen att det inte är så det är tänkt? Regionerna kan ju tolka det så. En bättre formulering hade varit att "hemlösa och utsatta kan börja vaccineras parallellt med övriga, från och med Fas 3".

En annan tanke: det är ju klarlagt nu, att ålder är den absolut största riskfaktorn. Och varken illegala invandrare eller hemlösa är över 60 år - det är ytterst sällsynt. De illegala är oftast 20-30 år, och de hemlösa - ja, de dör av andra orsaker långt före 60.
Citera
2021-02-05, 11:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Snälla Flashback vad händer?!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eK5bgQ/ulf-kristerssons-vaccinationskritik-orimligt-och-farligt

Läste nu att invandrare skall få vaccinet före just pga att de är just invandrare.

Detta föder ju hat, just exakt sådant här att säga invandrarna är viktigare att de överlever än Bengt-Göran som betalat skatt i 35 år.

Snacka om att regeringen önskar och vill föda hat och skapa splittring mellan folkgrupper! Detta är ju uppenbart att de vill rikta blickarna bort från sig själva och försöker få människor att gå mot varandra.
Varför gör dom så? Har dom ingen sans alls innanför skallbenet?

Jag tycker det är bra om alla som är trångbodda får vaccin så snart som möjligt. Och jag gissar att invandrare oftare är mer trångbodda än svenskar.

Att GW skriker om att han ska få vaccin är ju bara störtlöjligt. Han är mångmiljonär och äger flera fastigheter där han kan sitta själv och inte riskera att bli smittad.
Citera
2021-02-05, 11:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Skulle säga att den svenska befolkningen är en stor del till varför Sverige skämmer ut sig på en internationell nivå. Svenskar verkar ha uppenbara problem med att följa restriktioner eller rekommendationer.

''Onödiga resor ska undvikas'', ändå ser vi ett enormt tryck i våra skidorter.

''Träffa inte äldre släktingar'', ändå ser vi folk som slår sig in på ålderdomshemmen för att man verkligen måste träffa mormor. En månad senare avlider mormor med COVID-19 och man skyller på staten.

Man blir inte förvånad över att det har gått som det ha gått.
När samma regering som ger rekommendationerna själva skiter i att följa råden så kanske folk inte tar det på allvar?
Citera
2021-02-05, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men man kan ju inte AVSTANNA vaccineringen tills man har hittat alla dessa - jag hoppas verkligen att det inte är så det är tänkt? Regionerna kan ju tolka det så. En bättre formulering hade varit att "hemlösa och utsatta kan börja vaccineras parallellt med övriga, från och med Fas 3".
Givetvis inte. Tror du på riktigt att det är någon som tänker så? Att man ska sitta och bygga upp lager av oanvända doser bara för att det kan finnas fyra papperslösa kvar i regionen som inte fått vaccin? Sluta att medvetet misstolka så blir livet lättare för både dig och oss andra.

Givetvis kommer det vara så att man kör på med vaccinationerna. Man kommer vaccinera så många som möjligt efter prioriteringsordningen och när det börjar bli tunt med priogrupp 1 så drar man igång med priogrupp 2. Det kommer givetvis vara en period av överlapp mellan de två för att hålla uppe flödet; man börjar med de första i grupp 2 innan de sista i grupp 1 är helt färdiga, för det kommer alltid finnas de som av olika anledningar kommer som eftersläntrare.

Därmed kommer man vaccinera så många som möjligt av de utsatta grupperna (inklusive papperslösa), men när man har vaccinerat de som går få tag på så kommer man fortsätta med övriga. Dyker det sedan upp papperslösa eller andra i högre priogrupp lite senare så får de säkert förtur till vaccinering, men man står inte och väntar på dem.

För övrigt så är dessa utsatta grupper så få till antalet så de kommer vara färdiga efter någon enstaka dag. Vad man tycker om denna prioriteringsordning är dock en annan fråga, och man kan ändå principiellt tycka det är fel (det är t.ex. dessa grupper som betalar in minst skatt i samhället). Men det påverkar inte särskilt mycket i det stora hela; du får på din höjd vänta några timmar längre på din spruta.
Citera
2021-02-05, 12:06
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enligt Expressen så har man nu kommit fram till att B117 och de andra varianterna med samma mutation är 50% mer smittsamma.

i England har man gått ut med att den eventuellt också är mer dödlig. Undrar hur det ser ut med det i Sverige.
Citera
2021-02-05, 12:14
Medlem
MittMalmoes avatar
Jag anser att vaccineringen skall vara frivillig...

Som goda förebilder bör alla de som är starka Covid19-vaccin förespråkare ta vaccinet först.. i nedan ordning.

1. Regeringen både inom vårt land och den egentliga regeringen, EU.. ALLA!
2. Alla myndighets-shills som vill påverka opinionen
3. BigPharma anställda
4. Journalister och alla som jobbar med media och basunerar ut skräckpropagandan
5. Vårdpersonal .. framför allt de som konstant hänger på sociala medier med olika pro vaccin inlägg
6. Riskrupper (frivilligt val)
7. .. samt alla de som högljutt förespråkar vaccinering

Innan dess.. åt helvete med både vaccineringen och vaccinationspasset
Citera
2021-02-05, 12:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast "utsatta"? De är oftast inte alls särskilt utsatta, de bor hos släktingar, vänner och landsmän. Många gånger får de till och med socialbidrag (vet att de får det i Malmö i alla fall), och barnen går i skolan. Finns infödda svenskar som är mycket mer utsatta. Att man erbjuder vaccinering på olika träffpunkter för hemlösa är jag dock OK med, och då må det vara hänt om vaccinet även går till folk med utländskt medborgarskap, om de verkligen ÄR hemlösa.

En annan tanke: det är ju klarlagt nu, att ålder är den absolut största riskfaktorn. Och varken illegala invandrare eller hemlösa är över 60 år - det är ytterst sällsynt. De illegala är oftast 20-30 år, och de hemlösa - ja, de dör av andra orsaker långt före 60.
Oavsett om papperslösa är utsatta eller inte och om de får bidrag eller inte (lär vara runt 10 % av kommunerna som ger bidrag) så är det inte en jättegrupp.

Även utsatta svenska medborgare ingår väl också i gruppen?

Varför skulle man invänta vaccination av några 10 000-tals personer tänker du?
Man väntar ju inte in alla i övriga grupper som inte dyker upp för vaccination.

Jag tror inte att det är åldern i år som är avgörande utan det verkliga åldrandet. En 50-åring som levt ett hårt liv har lika stor risk att dö som en 70+ som levt ett normalt svenssonliv.
(Detta är mina spekulationer.)

Hur som helst är det inte mycket att yvas om att några tiotusentals papperslösa och utsatta personer får vaccin tidigt även om jag själv tycker det är fel.
Citera
2021-02-05, 12:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

Som goda förebilder bör alla de som är starka Covid19-vaccin förespråkare ta vaccinet först.. i nedan ordning.

3. BigPharma anställda
4. Journalister och alla som jobbar med media och basunerar ut skräckpropagandan
5. Vårdpersonal .. framför allt de som konstant hänger på sociala medier med olika pro vaccin inlägg

Du verkar rädd!
Mitt råd till dig är att du vänta till alla andra är vaccinerade så ser du ju vad som händer innan du själv vaccinerar dig.

Jag tror flera är rädda eller osäkra och det är förståeligt och då kan man vänta med att vaccinera sig.
Citera
2021-02-05, 12:25
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du verkar rädd!
Mitt råd är att du vänta till alla andra är vaccinerade så ser du ju vad som händer innan du själv vaccinerar dig.

Absolut inte rädd.. varför tar du till ordet rädd?
Om du analyserar Coronaläget så som du läser och analyserar mitt inlägg .. ja då är det inte konstigt att dina slutsatser är som dom är.

Om någon propagerar för ett vaccin och dess fantastiska effekter.. varför ska inte dessa personer själv ta vaccinet först?
Är det det som är definitionen av en god "ledare" i svåra tider.. pusha andra framför sig i svåra stunder?

Nä du era kålsupare... alla ni som är för vaccinet.. varsågod.. ta ni vaccinet först.. vi andra majoriteten avvaktar... och vi är fler än vad ni vill ge sken av.. det vet ni om .. därför denna provaxxer kampanj drivs så hårt på FlashBack
Citera
2021-02-05, 12:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

3. BigPharma anställda

Att vaccinera sig ÄR frivilligt ditt nöt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in