2021-02-05, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Skulle säga att den svenska befolkningen är en stor del till varför Sverige skämmer ut sig på en internationell nivå. Svenskar verkar ha uppenbara problem med att följa restriktioner eller rekommendationer.

Det är inte dåligt. Det är bra. Det är detsamma som civilt motstånd.

Åt helvete med makthavarnas ordergivning, helt enkelt. "Rekommendationer" är dessutom order. Nästintill iallafall. Politikerkåren vill orderge.

Vi skämmer inte ut oss. Vi kan vissa av oss vara stolta snarare.
Citera
2021-02-05, 10:38
Medlem
Intressant hur Tegnell nu låter identisk med FHIs Frode Forland sitt prat om "grundsmitta" samt risk för tredje våg. Det måste ha varit livliga zoom-möten. Frågan är om FHM kastar ut lite varningar för potentiella framtida lockdowns redan nu.
Citera
2021-02-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men mr tönt!

Vart i ditt citat står det att det kommer kosta flera tusen för ett intyg samt att man behöver de senaste mobilerna?

Kraven kommer med största sannolikhet att vara desamma för detta TravelPass som för BankID. Har man BankID så kan man resa med ett TravelPass. Har man inte BankID så tillhör man sannolikt inte de som bör resa ändå. Luckan hanteras med pappersexercis.
Citera
2021-02-05, 11:08
Medlem
Snälla Flashback vad händer?!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eK5bgQ/ulf-kristerssons-vaccinationskritik-orimligt-och-farligt

Läste nu att invandrare skall få vaccinet före just pga att de är just invandrare.

Detta föder ju hat, just exakt sådant här att säga invandrarna är viktigare att de överlever än Bengt-Göran som betalat skatt i 35 år.

Snacka om att regeringen önskar och vill föda hat och skapa splittring mellan folkgrupper! Detta är ju uppenbart att de vill rikta blickarna bort från sig själva och försöker få människor att gå mot varandra.
Varför gör dom så? Har dom ingen sans alls innanför skallbenet?
Citera
2021-02-05, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eK5bgQ/ulf-kristerssons-vaccinationskritik-orimligt-och-farligt

Läste nu att invandrare skall få vaccinet före just pga att de är just invandrare.

Detta föder ju hat, just exakt sådant här att säga invandrarna är viktigare att de överlever än Bengt-Göran som betalat skatt i 35 år.

Snacka om att regeringen önskar och vill föda hat och skapa splittring mellan folkgrupper! Detta är ju uppenbart att de vill rikta blickarna bort från sig själva och försöker få människor att gå mot varandra.

Kanske ska dessa agera försökskaniner i fas 3.

Lite mer tid för andra som är skräckslagna att avvakta
Citera
2021-02-05, 11:16
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Lek med tanken att 55 dött och 189 fått allvarliga biverkningar av Ivermectin, då jävlar hade det varit krigsrubriker, ganska absurd situation vi är i just nu med vaccinationer. Och att utfärda vaccinationsintyg när vi nur ser att man fortfarande kan smitta andra trots vaccination - då faller ju hela iden om inyg....
Det är ju bara det att ni baserar er kunskap på nåt ni inte fattar. Det har inte dött 55 av vaccinet eller varit 189 allvarliga biverkningar. Analyserar ni det på det sättet så kan ni ju lika gärna säga att det dog 30 000 förra året av att bli placerade på SÄBO, förbjud SÄBO.
Citera
2021-02-05, 11:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja, jag tänker det också. Internet kokar - många är arga, och vissa skriver sådana saker som att "varför ska jag lyda restriktionerna, när det där packet ändå är viktigare än jag? Nu tänker jag skita i allting". Ännu en gång har FHM och Regeringen bevisat att de är stolpskott. De kan ju inte alls ha funderat över, hur det där skulle landa i befolkningen.

EDIT: och en annan sak: hur ska de HITTA de illegala invandrarna? Ska vaccinationsprogrammet pausas, medan alla regioner kartlägger alla (först måste det kanske utredas, hur man ska gå tillväga för att kartlägga och sedan administrera doserna?), och sedan leta rätt på alla och ge dem deras doser, för att säkerställa att ingen svensk under 65 år (som inte är vårdpersonal eller riskgrupp) skulle råka få sin spruta före en illegal invandrare? För det vore ju hemskt.

Nä, det här var det dummaste! Man får väl vara glad att de allra äldsta och sköraste hann få sina sprutor först, i alla fall...
Senast redigerad av Merwinna 2021-02-05 kl. 11:34.
Citera
2021-02-05, 11:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Lek med tanken att 55 dött och 189 fått allvarliga biverkningar av Ivermectin, då jävlar hade det varit krigsrubriker, ganska absurd situation vi är i just nu med vaccinationer. Och att utfärda vaccinationsintyg när vi nur ser att man fortfarande kan smitta andra trots vaccination - då faller ju hela iden om inyg....

Skulle du kunna länka till dessa siffror som säger att 55 dött av vaccineringen?
Det är väldigt allvarliga påståenden du kommer med..

Sitter du på någon inside info som vi andra och media inte känner till?
Citera
2021-02-05, 11:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Läs igen!

"Förändringen innebär bland annat att de som lever i socialt utsatta situationer ska få vaccin före den stora allmänheten. Myndigheten nämner till exempel hem- eller papperslösa."

Det är inte gruppen invandrare som ska få vaccin tidigt, men papperslösa är ju naturligtvis invandrare. Den gruppen kan nog antas vara cirka 30 000 personer vad jag har förstått och en del av dessa är naturligtvis utsatta.

Jag kan tycka att det är fel att papperslösa ska få vaccin före andra grupper, men det är inget jätteproblem för mig.
Det är ett större problem att det sprids felaktig information.
Citera
2021-02-05, 11:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Läs igen!

"Förändringen innebär bland annat att de som lever i socialt utsatta situationer ska få vaccin före den stora allmänheten. Myndigheten nämner till exempel hem- eller papperslösa."

Det är inte gruppen invandrare som ska få vaccin tidigt, men papperslösa är ju naturligtvis invandrare. Den gruppen kan nog antas vara cirka 30 000 personer vad jag har förstått och en del av dessa är naturligtvis utsatta.

Jag kan tycka att det är fel att papperslösa ska få vaccin före andra grupper, men det är inget jätteproblem för mig.
Det är ett större problem att det sprids felaktig information.

Hur fan hittar man papperslösa? De lever väl ”utanför” samhället?
Citera
2021-02-05, 11:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag tänker det också. Internet kokar - många är arga, och vissa skriver sådana saker som att "varför ska jag lyda restriktionerna, när det där packet ändå är viktigare än jag? Nu tänker jag skita i allting". Ännu en gång har FHM och Regeringen bevisat att de är stolpskott. De kan ju inte alls ha funderat över, hur det där skulle landa i befolkningen.
Hur kan det vara ett problem att några 10 000-tals utsatta papperslösa får vaccin före x miljoner andra?

Jag tycker som sagt att det är fel, men det är värre at misstolka och sprida felaktig information.
Citera
2021-02-05, 11:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Skulle säga att den svenska befolkningen är en stor del till varför Sverige skämmer ut sig på en internationell nivå. Svenskar verkar ha uppenbara problem med att följa restriktioner eller rekommendationer.

''Onödiga resor ska undvikas'', ändå ser vi ett enormt tryck i våra skidorter.

''Träffa inte äldre släktingar'', ändå ser vi folk som slår sig in på ålderdomshemmen för att man verkligen måste träffa mormor. En månad senare avlider mormor med COVID-19 och man skyller på staten.

Man blir inte förvånad över att det har gått som det ha gått.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det är inte dåligt. Det är bra. Det är detsamma som civilt motstånd.

Åt helvete med makthavarnas ordergivning, helt enkelt. "Rekommendationer" är dessutom order. Nästintill iallafall. Politikerkåren vill orderge.

Vi skämmer inte ut oss. Vi kan vissa av oss vara stolta snarare.
Den uppfattning jag fått från EU-medborgare i Sverige är att de tycker vi är väldigt bra på att följa rekommendationerna i Sverige jämfört med hur det funkar i deras länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in