• 1
  • 2
2021-02-05, 11:40
Medlem
Hej, tittar runt på bostadsrätter i Stockholms län och som ensamstående är möjligheterna ganska få om man inte vill bo trångt i ett problemområde.
Har god inkomst, inga skulder, räknar med att kunna lägga 350-340k i kontantinsats.
På vilket sätt skulle det gynna mig om jag går in med en borgensman i ett bostadslån som säkerhet? Ökar det mina möjligheter för en fördelaktigare ränta (och kanske högre lånebelopp)?

edit:
ändrade borgenär -> borgensman
Senast redigerad av spektrakel 2021-02-05 kl. 12:04.
Citera
2021-02-05, 11:44
Bannlyst
Beror på borgenären. Du kan inte ta en a-lagare från gatan och tro att din kreditvärdighet blir bättre.
Borgenärens ekonomi kollas.
Citera
2021-02-05, 11:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spektrakel
Hej, tittar runt på bostadsrätter i Stockholms län och som ensamstående är möjligheterna ganska få om man inte vill bo trångt i ett problemområde.
Har god inkomst, inga skulder, räknar med att kunna lägga 350-340k i kontantinsats.
På vilket sätt skulle det gynna mig om jag går in med en borgenär i ett bostadslån som säkerhet? Ökar det mina möjligheter för en fördelaktigare ränta (och kanske högre lånebelopp)?

Borgenär är den som lånar ut pengar. Borgensman är en person som går i borgen för ditt lån.

Ja, som regel får du låna mer om du har en borgensman, men det förutsätter naturligtvis att borgensmannen har en bra ekonomi. Du har även en bättre sits när räntan ska förhandlas, men det är nog ingen jätteskillnad.
Citera
2021-02-05, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Borgenär är den som lånar ut pengar. Borgensman är en person som går i borgen för ditt lån.

Ja, som regel får du låna mer om du har en borgensman, men det förutsätter naturligtvis att borgensmannen har en bra ekonomi. Du har även en bättre sits när räntan ska förhandlas, men det är nog ingen jätteskillnad.

Är det verkligen så, att du kan låna MER med borgensman? Borde inte lånenivån bestämmas av TS egna möjlighet att betala varje månad, borgensmannen ska ju inte co-betala utan mer betala om inte TS gör det (sekundärt(?) ansvarig för lånet).
Citera
2021-02-05, 11:53
Bannlyst
Nej, är ju borgensmannen som har det slutliga ansvaret för lånet.
I praktiken är det borgensmannen som lånar men har förtroende för dej att du sköter lånet.
Citera
2021-02-05, 12:00
Medlem
Det är borgensman jag syftar på i sådant fall. Den uttänkta är naturligtvis någon med mycket mycket god ekonomi. Vilket är anledningen till att jag funderar på om det skulle kunna vara till en fördel för mig.
Senast redigerad av spektrakel 2021-02-05 kl. 12:07.
Citera
2021-02-05, 12:45
Medlem
Sen gäller det att man förblir vänner framöver. Vem vill binda upp sig mot någon annan förutom banken?
Citera
2021-02-05, 12:55
Medlem
Hur funkar det exempelvis om föräldrar ska hjälpa barn genom att belåna sitt hus?

Mina föräldrar vill nämligen göra detta för min lillebror för att han ska köpa lägenhet, och jag är lite skeptisk. Farsan tjänar 42tkr och morsan någonstans över 60tkr. De har hus nyligen värderat till 4 miljoner och har 1.8 miljoner lån. Föräldrarna vill låna 1 miljon på huset och låna ut till brorsan. Men jag är lite skeptisk, min lillebror har inte varit den mest ansvarsfulla när det gäller det ekonomiska. Säger upp sig från jobb utan att skaffa nytt, etc. Vad händer exempelvis om brorsan skiter i att betala för lånet? Kan mina föräldrar ens få ett sånt lån?
Citera
2021-02-05, 13:55
Medlem
Bacterials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spektrakel
På vilket sätt skulle det gynna mig om jag går in med en borgensman i ett bostadslån som säkerhet? Ökar det mina möjligheter för en fördelaktigare ränta (och kanske högre lånebelopp)?

edit:
ändrade borgenär -> borgensman
Svar på fråga A är nedanstående :
(Antar att alla säger som jag men ändå då du verkar olovligt trög i huvudet så.)
-Borgenär innebär att personen förbinder sig att fullfölja ditt avtal om du skiter i det.(Bra för dig.) Därför bör personen ha stark ekonomi och god kännedom om dig och ha viljan att "ge bort en del av sin egen kreditvärdighet " för lilla dig.(Dåligt för "hen") Allt kostar.
Citera
2021-02-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacterial
Svar på fråga A är nedanstående :
(Antar att alla säger som jag men ändå då du verkar olovligt trög i huvudet så.)
-Borgenär innebär att personen förbinder sig att fullfölja ditt avtal om du skiter i det.(Bra för dig.) Därför bör personen ha stark ekonomi och god kännedom om dig och ha viljan att "ge bort en del av sin egen kreditvärdighet " för lilla dig.(Dåligt för "hen") Allt kostar.
Det fetade. Fel. Undrar vem som är trög?
Citera
2021-02-05, 14:13
Medlem
Trögast är väl den majoritet som totalt förbiser ursprungsfrågan.
Citera
2021-02-05, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Hur funkar det exempelvis om föräldrar ska hjälpa barn genom att belåna sitt hus?

Mina föräldrar vill nämligen göra detta för min lillebror för att han ska köpa lägenhet, och jag är lite skeptisk. Farsan tjänar 42tkr och morsan någonstans över 60tkr. De har hus nyligen värderat till 4 miljoner och har 1.8 miljoner lån. Föräldrarna vill låna 1 miljon på huset och låna ut till brorsan. Men jag är lite skeptisk, min lillebror har inte varit den mest ansvarsfulla när det gäller det ekonomiska. Säger upp sig från jobb utan att skaffa nytt, etc. Vad händer exempelvis om brorsan skiter i att betala för lånet? Kan mina föräldrar ens få ett sånt lån?
Är väl egentligen inte något problem om dina föräldrars blir blåsta av din bror. Det viktiga i så fall är att denna ofrivilliga gåva noteras som ett förskott på arvet.

Det är ju tämligen vanligt att föräldrar hjälper sina barn med bostadsköp men viktigt att det blir rättvist mot övriga syskon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in