2021-02-05, 08:56
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell för en månad sedan: Vi stoppar den brittiska mutationen vid gränsen. Vårt arbete fungerar bra

Tegnell idag i Morgonstudion: Vi har ganska mycket av den brittiska mutationen i Sverige. Endast veckor ifrån en tredje våg

Förvånad?
Det är inte jag.

Det som lugnar mig lite är att han haft fel i nästan allt hittills. Tredje vågen kanske uteblir helt enkelt
Citera
2021-02-05, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/leveranser-av-vaccin/

Tack!
Citera
2021-02-05, 08:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmest365
Hej kära Flashbackdetektiver!

Finns det någon sida eller någon som sitter på statistik på hur mycket vaccin som är på ingång?

Typ V.6 så får vi 200.000st doser AZ och 100.000 Pzizer?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/prognos-av-vaccinleveranser/

edit: sen på bollen...
Citera
2021-02-05, 08:59
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmest365
Tack!

Det var denna jag tänkt länka, men du kanske redan hittat den?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/prognos-av-vaccinleveranser/
Citera
2021-02-05, 09:03
Medlem
Citat:
Förvånad?
Det är inte jag.

Det som lugnar mig lite är att han haft fel i nästan allt hittills. Tredje vågen kanske uteblir helt enkelt

Absolut kommer 3e våg! Frågan är hur stor. Jag tror personligen att den blir mildare.

4e våg? Pesten kom 8 svängar spanskan 3 om jag inte missminner mig
Citera
2021-02-05, 09:16
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Du tror på riktigt att flygbolagen kommer ha råd att säga nej till en stor grupp resenärer?
Klart som fan att man kommer med lösningar som inte kostar massa pengar eller att man måste skaffa ny mobil för att kunna flyga.

Tror du något annat är du idiot

Besök deras hemsida-istället för att gödsla denna tråd med dina skitinlägg.
The IATA Travel Pass is a mobile application under development allowing travelers to store and manage certifications for COVID-19 tests or vaccines. The app should be available in iOS and Android stores by March 2021.
Citera
2021-02-05, 09:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Om du har kollat på IATA:s framtagna idé på nytt pass med vaccinationsintyg, så krävs här att resenären har en smartphone typ senaste modell, så förutom pass krävs en "fräsch smartphone" som då ska laddas med en app, den äldre generationen kör inte med smartphones utan använder vanliga mobiler, redan här börjar det halta, alltså tvingas köpa ny mobil typ för 5-6 tusen, och ladda en app. Till detta adderas att det inte finns garantier för att man inte kan smitta andra trots vaccination, bara en procentuell beräknad minskning av "smittsamhet" beroende på vaccintyp. Här då en risk att landet x kan kräva att man vaccinerats med ett specifikt vaccin som man kanske inte fått hemma, då måste man alltså även mixa vacciner inför en resa.

Så när jag ska sätta mig på ett plan och flyga transatlantiskt måste jag ha en mobil ej äldre än typ 2 år, ett vaccinationsintyg som då lär ligga på typ 1500-2000kr, samt ladda ner en app som kommer att ha en okänd kostnad, och fortfarande ha vetskapen om att jag ev kan smitta eller smittas av covid med en viss procent samt sitta med munskydd på i typ 10-12 tim i flygkabinen....

Hur många här köper denna "strategi"....

Citat:
Du tror på riktigt att flygbolagen kommer ha råd att säga nej till en stor grupp resenärer?
Klart som fan att man kommer med lösningar som inte kostar massa pengar eller att man måste skaffa ny mobil för att kunna flyga.

Tror du något annat är du idiot

Citat:
The IATA Travel Pass is a mobile application under development allowing travelers to store and manage certifications for COVID-19 tests or vaccines. The app should be available in iOS and Android stores by March 2021.
IATA Travel Pass testas redan av flygbolag, en länk till mitt inlägg om detta igår.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Edit
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sedan många decennier tillbaka har man haft krav på vaccinintyg för inresa i vissa länder där t.ex. tropiska sjukdomar härjar. Då på ett papper. Jag är övertygad om att man nu hittar lösningar även för de utan smartphone. Vi har en pandemisk smitta att hantera där vaccination ser ut att vara den enda framkomliga lösningen. Alternativet är lock-downs och restriktioner av olika slag.
Det kommer säkert att bli möjligt att resa utan smarphone och kanske kommer vissa länder även att kräva papper med stämplar.
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-05 kl. 09:30.
Citera
2021-02-05, 09:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Absolut kommer 3e våg! Frågan är hur stor. Jag tror personligen att den blir mildare.

4e våg? Pesten kom 8 svängar spanskan 3 om jag inte missminner mig

Citat:
Utan vaccin dock.
Det fanns inget vaccin.
Resandet var inte lika utbrett, förutom att soldater transporterades hit och dit.
Färre invånare och mindre tätbefolkat.

Svårt att jämföra tycker jag.

Det man sett är att virusnivåerna ökar i avloppsvattnet så något lurt är på gång.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nu-okar-virushalterna-i-avloppsvattnet-igen
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-05 kl. 09:30.
Citera
2021-02-05, 09:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
"Vi har verkligen haft en överdödlighet!
På hela 0,03% för 2020!"
2019 - Underdödlighet 0,05%
2018 - Underdödlighet 0,01%
2017 - Överdödlighet 0,003%
2016 - Överdödlighet 0,003%
2015 - Överdödlighet 0,02 %

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/?fbclid=IwAR3whLRdNMlm3KTzj3YUTHXjEq2i8nGs_Cde-skR7gbb2n80jVGfFsyR578
Förutom ev. bristfälliga matekunskaper är inte dödligheten det som är värst.

Det värsta är att nästan ingen planerad vård hinner utföras längre och att läget försämras kontinuerligt.
45 000 personer har vårdats för covid-19 det senaste året, 5000 på IVA och resten på vårdavdelning.

Vårdskulden har växt med 100 000 personer som inte får den hjälp de behöver för att leva ett bra liv.
Cancerprovtagningen hänger inte med, flera kommer att diagnostiseras med mera utvecklad cancer framöver.
Vårdanställda orkar inte se mera död och lidande så de byter karriär i livet eller jobbar på till de blir sjukskrivna.
Osv, osv.
Citera
2021-02-05, 09:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Men mr tönt!

Vart i ditt citat står det att det kommer kosta flera tusen för ett intyg samt att man behöver de senaste mobilerna?
Citera
2021-02-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Sverige absolut sämst i Norden med bred marginal. Den katastrofala svenska strategin skämmer ut hela svenska folket. Anders Tegnells inkompetens är bottenlös. När man tror att han inte kan bli sämre än vad han redan är, slår han till igen och presterar ännu sämre än sämst.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=SWE~NOR~FIN~DNK&region=World&ca sesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&sm oothing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&picke rSort=desc

Skulle säga att den svenska befolkningen är en stor del till varför Sverige skämmer ut sig på en internationell nivå. Svenskar verkar ha uppenbara problem med att följa restriktioner eller rekommendationer.

''Onödiga resor ska undvikas'', ändå ser vi ett enormt tryck i våra skidorter.

''Träffa inte äldre släktingar'', ändå ser vi folk som slår sig in på ålderdomshemmen för att man verkligen måste träffa mormor. En månad senare avlider mormor med COVID-19 och man skyller på staten.

Man blir inte förvånad över att det har gått som det ha gått.
Citera
2021-02-05, 10:18
Bannlyst
Jag tror inte på det.

2019 var året när massmedia och politikerkåren hetsade om klimatkris. Varför skulle den vara sann för det?

2020 hade kunna ha blivit Trump-hataråret inför valet. Det blev "Corona/Trump-hataråret" istället. Det fortsätter in på 2021. Mer Corona och mindre Trump fast fortfarande en del Trump (men skit i Trump).

Som jag fattar det är det med PCR-test man testar om folk är smittade med Corona men att PCR på något sätt kan visa lite vad som helst. Kan någon här utveckla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in