2021-01-26, 21:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
jag är inskriven hos arbetslivs resurs genom arbetsförmedlingen .

https://arbetslivsresurs.se/
Är det en invändning mot vad jag skrivit i mitt inlägg, eller en bekräftelse på att du delar min uppfattning...eller bara en kommentar i största allmänhet syftande till att varken bekräfta eller dementera det som jag framfört i mitt inlägg?
Citera
2021-01-26, 21:25
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Är det en invändning mot vad jag skrivit i mitt inlägg, eller en bekräftelse på att du delar min uppfattning...eller bara en kommentar i största allmänhet syftande till att varken bekräfta eller dementera det som jag framfört i mitt inlägg?

jag motsätter din påstående arbetsprövning är en del av stöd och matchning .
Citera
2021-01-26, 23:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
jag motsätter din påstående arbetsprövning är en del av stöd och matchning .
Okej...

När påbörjade du din aktivitet hos Arbetslivsresurs, och hur länge ska du delta i den? Vad står det i det beslut som du fick från Arbetsförmedlingen när du anvisades deltagande i aktiviteten hos Arbetslivsresurs, att aktiviteten heter?
Citera
2021-01-27, 10:06
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Okej...

När påbörjade du din aktivitet hos Arbetslivsresurs, och hur länge ska du delta i den? Vad står det i det beslut som du fick från Arbetsförmedlingen när du anvisades deltagande i aktiviteten hos Arbetslivsresurs, att aktiviteten heter?

jobb och utvecklingsgaranti
Citera
2021-01-28, 05:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
jobb och utvecklingsgaranti
Jobb- och utvecklingsgarantin är ett arbetsmarknadspolitiskt program, som kan fyllas med olika insatser, exempelvis stöd matchning, arbetspraktik, arbetsmarknadsutbildning, arbetsträning och en massa annat. De flesta insatser kan även ges utanför jobb- och utvecklingsgarantin, men i vilken omfattning det sker varierar stort mellan de olika insatserna.

Men eftersom du inte verkar ha ens den mest basala kunskapen i dessa frågor, blandar ihop jobb och utvecklingsgarantin, som kan pågå i flera år, med stöd och matchning, som man endast får anvisas under längst tre månader (får under vissa omständigheter förlängas två ggr), tycker jag att vi släpper diskussionen, det leder ingen vart att fortsätta den.
Senast redigerad av Bunny 2021-01-28 kl. 05:41.
Citera
2021-01-29, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XiJinPooh
Ett sätt att slippa vuxendagiset är att skaffa ett jobb.

Älskar såna här idiotsvar. Testa att leva i verkligheten så kanske du förstår hur - just - verkligheten fungerar för många. Om det bara vore att skaffa ett jobb skulle jag ha ett jobb vid det här laget, men nu är det ju inte bara att skaffa ett jobb, eftersom man måste vara attraktiv på arbetsmarknaden också - vilket man inte är om man inte fot in foten ordentligt. Du kanske kan omformulera ditt inlägg så att man slipper missta det för något som saknar all form av substans?

OnT: Stöd och matchning är fullständigt värdelöst, så du behöver inte oroa dig. En person kommer ringa dig en gång i veckan för att stämma av läget, och så är det med det. PM:a om du vill veta mer.
Senast redigerad av Edgeslammer 2021-01-29 kl. 04:02.
Citera
2021-01-29, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XiJinPooh
Bra tillfälle att studera så att man lär sig ett yrke där det behövs folk då.

Gulliga små visdomsord där. Eftersom du är så dålig på att nedteckna annat än självsodomerande goddag yxskaft-inlägg kan jag hjälpa dig på traven:

Det man som arbetssökande bör göra är att

1. Syna arbetsmarknaden efter var behovet är som störst. Alla yrkesutbildningar leder inte till jobb (vilket jag själv erfarat, liksom klasskamrater), så det är viktigt att välja rätt. Praktikupplägget är extra prekärt. På min utbildning hade vi svårt att hitta platser eftersom företagen såg oss som störningsmoment mer än annat. Skolan fick nästan muta dem för att ta emot oss, så det var riktigt illa.

2. Skapa en attraktiv personlighet. Det svåraste är sällan utbildningen. Som introvert möter man en värld där man väntas vara säljande och besitta hög social kompetens. Företag väljer hellre en hyfsat kunnig person som passar in i gruppen än en mer meriterad person som vid första intrycket verkar lite svår och sluten (eller aspie). Det räcker alltså inte med att vara skicklig (hur goda omdömen man än har från praktikplatsen) om man inte samtidigt har hög karisma. Man behöver på något sätt lära sig att träda in i en sådan roll, vilket inte är det lättaste.

3. Skaffa så många och bra kontakter som möjligt.
Senast redigerad av Edgeslammer 2021-01-29 kl. 04:29.
Citera
2021-02-05, 05:42
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Jobb- och utvecklingsgarantin är ett arbetsmarknadspolitiskt program, som kan fyllas med olika insatser, exempelvis stöd matchning, arbetspraktik, arbetsmarknadsutbildning, arbetsträning och en massa annat. De flesta insatser kan även ges utanför jobb- och utvecklingsgarantin, men i vilken omfattning det sker varierar stort mellan de olika insatserna.

Men eftersom du inte verkar ha ens den mest basala kunskapen i dessa frågor, blandar ihop jobb och utvecklingsgarantin, som kan pågå i flera år, med stöd och matchning, som man endast får anvisas under längst tre månader (får under vissa omständigheter förlängas två ggr), tycker jag att vi släpper diskussionen, det leder ingen vart att fortsätta den.

jag talade igår med min arbetsförmedlare som säger du är inskriven till intruduktion till arbete det är vårt datasystem som har valt och upphandlat tjänsten Rusta och Matcha hos arbetslivsresurs .

Jag fick inte välja några leverantörer utan du skall på Arbetsprövning ?!
Citera
2021-02-05, 09:25
Medlem
anre24s avatar
Vad händer efter 3 månader i stöd och matchning?
Någon som har erfarenhet?
Citera
2021-02-05, 14:01
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Vad händer efter 3 månader i stöd och matchning?
Någon som har erfarenhet?
Det var ett par år sedan jag var där, men har för mig att min tid blev helt enkelt förlängd med ytterligare 3 månader och dessutom utökad tid med någon extra dag per vecka.
Citera
2021-02-08, 21:57
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Förmedlar de några jobb då? Nån som börjat studera, praktisera eller jobba?
Citera
2021-03-05, 13:57
Medlem
66610s avatar
Ger absolut inget, slösad tid och skattepengar.
Mig veterligen har ingen fått arbete tack vare denna åtgärd.
Och dessa verkar inte riktigt "vara med" i hur situationen ser ut just nu gällande arbete och hur många som söker varje tjänst.
Var innan pandemin många på varje, nu ännu fler.
Väldigt frustrerande att varje "gång" ta om samma diskussion som veckan innan.
Visar man den frustrationen, då är man "anti"
Och "man är ju inte den enda", nej men kanske kan man inför samtal gå igenom vad som sades veckan innan?
Likaväl som dessa har olika krav på vad man ska göra ev. innan samtal.
Nej, ingen förbättring övht.... Snarare tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in