Citat:
Ursprungligen postat av
XiJinPooh
Bra tillfälle att studera så att man lär sig ett yrke där det behövs folk då.
Gulliga små visdomsord där. Eftersom du är så dålig på att nedteckna annat än självsodomerande goddag yxskaft-inlägg kan jag hjälpa dig på traven:
Det man som arbetssökande bör göra är att
1. Syna arbetsmarknaden efter var behovet är som störst. Alla yrkesutbildningar leder inte till jobb (vilket jag själv erfarat, liksom klasskamrater), så det är viktigt att välja rätt. Praktikupplägget är extra prekärt. På min utbildning hade vi svårt att hitta platser eftersom företagen såg oss som störningsmoment mer än annat. Skolan fick nästan muta dem för att ta emot oss, så det var riktigt illa.
2. Skapa en attraktiv personlighet. Det svåraste är sällan utbildningen. Som introvert möter man en värld där man väntas vara säljande och besitta hög social kompetens. Företag väljer hellre en hyfsat kunnig person som passar in i gruppen än en mer meriterad person som vid första intrycket verkar lite svår och sluten (eller aspie). Det räcker alltså inte med att vara skicklig (hur goda omdömen man än har från praktikplatsen) om man inte samtidigt har hög karisma. Man behöver på något sätt lära sig att träda in i en sådan roll, vilket inte är det lättaste.
3. Skaffa så många och bra kontakter som möjligt.