2021-02-04, 21:31
Medlem
Ths forsvarer støtter politiets arbeid mot oppklaring så fremt denne oppklaringen ikke innbefatter th. I motsatt fall vil han ha hele saken henlagt.
Citera
2021-02-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Ja, när du tolkar vad jag skriver som att det är min åsikt eller de flesta människors åsikt, tyckte jag att det var okej att moderera något, det hjälpte självklart inte eftersom du nu tycker att jag borde skriva exakt samma som i föregående svar...
Du skriver som om VG alltid har varit unik i Norge och du har rätt i att en period då KH var en brottsreporter där var de helt klart bäst och först i nästan allt av brott, men mycket har hänt och många har varit minst lika bra i perioder efter detta...
Ja, i vissa fall var förhållandet mellan VG och polisen ohälsosamt under KHs period i VG, men det fanns också fall som löstes på grund av detta samarbete...
Det stora VG har gjort i det här fallet är att ha minst 2 journalister arbeidende i det här fallet hela tiden, det vill säga människor på jobbet utan att det finns några nye nyheter i ärendet och sedan har de möjlighet att hålla sig uppdaterad och hålla kontakterna varma och mycket mer, alla rikstäckande nyhetsmedier har resurser för minst 2 personer över tiden, med mange flere når det er store ting på gang i ärende, men vad är poängen som det är nu, det finns ingen mening så länge VG fungerar som nu....
Men en annan sak som jag har sett länge är att du och ett par andra tycker att bara polisen som kommer med info till VG, det är rimligt tydligt och VG håller inte det hemligt att långt ifrån allt du kallar polisläckage är från polisen. VG har en brutalt lång lista över personer de kontaktar så ofta som möjligt för ny information....

VG og Dagbladet har veksla på ligge i tet i krimjournalistikken. Krimsaker har blitt løst, ved at media har betalt kriminelle for opplysninger. VG hadde et usunt forhold til politiet da, og jeg tviler på at det er bedre nå. Konkurransen fra andre medier er mye tøffere idag. Mange av forsidene om denne saken, er skikkelige clickbaits. VG har stort sett tre journalister på denne saken, det ser du på VGs byline. Flere ved behov. Fra VG ble informert, og til saken ble kjent, hadde VG en arme av journalister som jobbet med saken. Da saken sprakk i media, lå alt klart for publisering. VG lå mange hestehoder foran konkurrentene. Dette kan være en av flere grunner til at VG aksepterte å holde saken hemmelig. VG kan på et veldig tidspunkt ha knyttet kontakt til kilder i politiet.
VG har sikkert mange kilder, men hvor tror du VG har fått disse opplysningene fra?
De vi kan utelukke er TH, barna, eller noen av advokatene.
Hva er den pressetiske vuderingen av dette? Nok en gang er det brokker av avhør, vi ser ikke hele sammenhengen. VG har refert fra deler av avhør. Vi vet ikke om VG valgte ut de delene som var vært mest inkrimerende for TH. Det er dette jeg mener er kampanjejornalistikk.Vi kan ikke på noen som helst måte utelukke at VG har kopier av samtlige avhør.
https://www.vg.no/nyheter/i/yRgBJg/de-siste-avhoerene
Citera
2021-02-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Langt på vei antyder han at lagmannrettens vurdering er utdatert. Nye forhold har endret bildet.

Like interessant er det at det gjøres etterforskningsskritt i forhold til kryptosporet man ikke kunne gjøre i 2018-2019.
Samtidig er visse personer i kikkerten og under kartlegging, i tillegg til TH.
Det siste er megainteressant, og det med kryptosporet også. Finnes det mon tro en mulighet for å komme seg usett avgårde i løpet av arbeidsdagen i en leiebil? Og så bytte til leiebil igjen? Hvis dette har vært planlagt i noen år, er ikke det utenkelig. Bare å la tlf ligge igjen på jobben. Noen andre kan ha leiet bilen(e) for ham.
Mange kameraer på Futurum, men det kan finnes smutthull. Eller noen kameraer kan ha blitt deaktivert.
Citera
2021-02-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ja. Når de arresterte TH, så vurderte de å arrestere ytterligere to. Når TH slapp ut, så tok de inn Utengen, så det betyr jo at det er en til som kanskje kan bli arrestert når som helst. Muligens er dette VE. De har vært veldig stile om dette med den leiebilen som kjørte avgårde den 31, der han sa at han skulle i et møte. Den andre mannen sa jo at møtet ikke var den 31, men den 1 november.
I tillegg sto det i avisen om et miljø i utlandet som de etterforsket.

Det kan ju ha varit så att VE åkte på möte den 31 för att övernatta och sedan gå på möte 1 november.
Citera
2021-02-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det kan ju ha varit så att VE åkte på möte den 31 för att övernatta och sedan gå på möte 1 november.
Denne ve er nok mulig å manipulere. Skulle han beholde sin posisjon måtte han yte noe tilbake.
Citera
2021-02-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Denne ve er nok mulig å manipulere. Skulle han beholde sin posisjon måtte han yte noe tilbake. Han har forklart seg uriktig noe som er veldig interessant.
Citera
2021-02-04, 23:44
Medlem
Statsadvokaten sier til VG i dag at etterforskningen må ta den tiden den tar.
"– I alvorlige saker har politiet en etterforskningsplikt. Bakgrunnen for dette er hensynet til fornærmede, de pårørende og samfunnets interesse i å få oppklart meget alvorlige straffbare forhold. Politiet må da uttømme alle farbare veier og spor som med rimelig grad av sannsynlighet kan lede til oppklaring. Det er derfor vanskelig å sette noen dato for når etterforskningen vil kunne sluttføres. Det tar den tiden det tar. "
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zg4vg1/loerenskog-saken-derfor-tror-politiet-paa-loesning

La merke til dette i VG-artikkel 31.01.2021; De siste avhørene.
"I flere avhør har politiet vært svært opptatt av alt Tom Hagen kan huske om forsvinningsdagen 31. oktober 2018.

Han får spørsmål om når han sto opp, frokosten, snøen som falt den morgenen og ruten han kjørte til jobb."
Jeg tror at vitner som passerte tidlig på morgenen kan ha lagt merke til spor, kanskje bilspor, langs gangveien og muligens inn og kanskje ut av gårdsplassen i S4.

Spor i snøen på tidligmorgenen ville være svært avslørende for Tom Hagen.
Citera
2021-02-05, 00:06
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
VG og Dagbladet har veksla på ligge i tet i krimjournalistikken. Krimsaker har blitt løst, ved at media har betalt kriminelle for opplysninger. VG hadde et usunt forhold til politiet da, og jeg tviler på at det er bedre nå. Konkurransen fra andre medier er mye tøffere idag. Mange av forsidene om denne saken, er skikkelige clickbaits. VG har stort sett tre journalister på denne saken, det ser du på VGs byline. Flere ved behov. Fra VG ble informert, og til saken ble kjent, hadde VG en arme av journalister som jobbet med saken. Da saken sprakk i media, lå alt klart for publisering. VG lå mange hestehoder foran konkurrentene. Dette kan være en av flere grunner til at VG aksepterte å holde saken hemmelig. VG kan på et veldig tidspunkt ha knyttet kontakt til kilder i politiet.
VG har sikkert mange kilder, men hvor tror du VG har fått disse opplysningene fra?
De vi kan utelukke er TH, barna, eller noen av advokatene.
Hva er den pressetiske vuderingen av dette? Nok en gang er det brokker av avhør, vi ser ikke hele sammenhengen. VG har refert fra deler av avhør. Vi vet ikke om VG valgte ut de delene som var vært mest inkrimerende for TH. Det er dette jeg mener er kampanjejornalistikk.Vi kan ikke på noen som helst måte utelukke at VG har kopier av samtlige avhør.
https://www.vg.no/nyheter/i/yRgBJg/de-siste-avhoerene

förstår inte varför någon ska uteslutas...
naturligtvis finns det både polis och andra som kan få en "julbonus", men om du ställer tio personer tio olika frågor varje dag och alla frågor handlar om samma ämne, så får du så småningom lite dropp av information som inte kom första gången frågorna ställdes.
information kommer naturligtvis från alla håll, polisen säger en sak i ett pressmeddelande och reagerar på ett sätt på några frågor de inte svarar på, så tillsammans med intervjuer med personer som har förhörts och detaljer från tidigare och andra källor tillsammans ger tillräckligt för en rapport eller kanske bara för en clickbait eller två, måste tjäna lite pengar också med å få klick...
men det faktum att Vg har hänvisat till något som har kommit upp i förhör betyder inte att de har tillgång till något som inte är offentligt, det kan vara så eller det kan vara något annat, för VG har intervjuat många människor som har varit i förhör och till och med den informationen tillsammans med all annan information de har då kan de rekonstruera lite information som måste ha kommit upp i förhör, eventuellt förhör som inte har godkänts också ...
vilken typ information media har i den här frågan som inte har offentliggjorts vet vi inte, vi ska dra slutsatsen att allt vi inte kan bevisa att VG inte har har de, så vi drar fokus mycket långt in i en ren diskussion om bara media ....
Citera
2021-02-05, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Statsadvokaten sier til VG i dag at etterforskningen må ta den tiden den tar.
"– I alvorlige saker har politiet en etterforskningsplikt. Bakgrunnen for dette er hensynet til fornærmede, de pårørende og samfunnets interesse i å få oppklart meget alvorlige straffbare forhold. Politiet må da uttømme alle farbare veier og spor som med rimelig grad av sannsynlighet kan lede til oppklaring. Det er derfor vanskelig å sette noen dato for når etterforskningen vil kunne sluttføres. Det tar den tiden det tar. "
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zg4vg1/loerenskog-saken-derfor-tror-politiet-paa-loesning

La merke til dette i VG-artikkel 31.01.2021; De siste avhørene.
"I flere avhør har politiet vært svært opptatt av alt Tom Hagen kan huske om forsvinningsdagen 31. oktober 2018.

Han får spørsmål om når han sto opp, frokosten, snøen som falt den morgenen og ruten han kjørte til jobb."
Jeg tror at vitner som passerte tidlig på morgenen kan ha lagt merke til spor, kanskje bilspor, langs gangveien og muligens inn og kanskje ut av gårdsplassen i S4.

Spor i snøen på tidligmorgenen ville være svært avslørende for Tom Hagen.

Ja, det kan ha vært flere vitner. Men hvem husker hvilken dato de kan ha sett evt spor? 10 uker etter forsvinningen? Vitner kan være usikre på hvilken dato de så sporene. Da må de i tilfelle kunne koble observasjonen til en annen hendelse, "Jeg husker dette, for denne dagen gikk jeg til jobben. Vanligvis bruker jeg bilen".
Har man ikke et slikt referansepunkt, kan det være en høy terskel for å melde seg som vitne.
Citera
2021-02-05, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Ja, det kan ha vært flere vitner. Men hvem husker hvilken dato de kan ha sett evt spor? 10 uker etter forsvinningen? Vitner kan være usikre på hvilken dato de så sporene. Da må de i tilfelle kunne koble observasjonen til en annen hendelse, "Jeg husker dette, for denne dagen gikk jeg til jobben. Vanligvis bruker jeg bilen".
Har man ikke et slikt referansepunkt, kan det være en høy terskel for å melde seg som vitne.

Første snøen.

Det er jo sannsynlig at eventuelle vitner som kan fortelle om spor, eks bilspor, inn og ut av S4, er mennesker som pleier å gå gangstien forbi S4 på tidligmorgenen.

Første snøen + bilspor på gangveien = sterkt referansepunkt.

Jeg ville ha husket det.

Edit
Husk. Det er ulovlig å kjøre gangveien. Om jeg skulle ha kjørt gangveien selv denne morgenen ville jeg også ha lagt merke til om noen andre hadde kjørt der før meg. Og lagt merke til at sporene kom ut fra, eller gikk inn til, S4, dersom det var tilfelle.
Senast redigerad av kornblomst 2021-02-05 kl. 00:22. Anledning: Edit
Citera
2021-02-05, 00:33
Medlem
Monsens avatar
VG skriver at politiet kan undersøke kryptosporet på måter som ikke var mulig i 2018/2019.

Noen som har innsikt i dette? Hva kan politiet gjøre i 2021?
Citera
2021-02-05, 00:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pinster
Jeg for min del synes dette lukter J*n Ve*t*um lang vei og avtaler gjort på Ullersmo. Jeg snakker av erfaring og vet hvordan avtaler inngåes i luftegården og på cellene før innlåsing;-)
Det har blitt etterlyst alternativ GM her i tråden - her er en god kandidat; J*n Ve*t*um

Alle Pinsters innlegg er forøvrig interessante og anbefales å lese.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in