2021-02-04, 20:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nån borde fråga Tegnell om vi inte uppnått flockimmunitet ännu 😂

Kommer ihåg förra våren när han hela tiden pratade om hur immuniteten ökade o att vi skulle bli skyddade från sånt här pga att vi tog emot covidsmittan med öppna armar.

B117 ökar exponentiellt nu i Sverige o har ökad dödlighet så mars månad kan bli besvärlig.

Har du någon källa på att den ökar exponentiellt?
Jag säger inte emot, men har inte sett mer än en undersökning..
Citera
2021-02-04, 20:11
Medlem
Varför kom corona aldrig till Afrika?
Citera
2021-02-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Tegnell mannen som åker tåg utan använda munskydd vilken pajas han är

Det vore ju konstigare om han bar munskydd efter att ha varit emot det hela 2020
Citera
2021-02-04, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det är ett helt annat ljud i skälllan från FHM numera.
I somras dillade Tegnell om att alla andra skulle drabbas hårdare än vi i en andra våg, nu varnar han för en snar 3e våg...
FHM sysslar också med historierevisionism, de har ju aldrig tagit lätt på pandemin , nejdå, det är bara elakt förtal , säger FHM😀
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/952572-har-aker-anders-tegnell-tag-i-rusningstrafik-utan-munskydd

Det går inte ta Tegnell på allvar se ovan
Citera
2021-02-04, 20:14
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det kommer inte att ske med Covid-19

Det beror ju på, hur det muterar. Vi har fortfarande ingen medicin mot det (ingen antiviral medicin, som verkar direkt mot viruset, utan bara lite knep o knåp för att hjälpa kroppen medan den kämpar själv). I den aspekten, är vi i samma situation som för hundra år sedan. Det som skiljer, är att vi - och i synnerhet våra barn och ungdomar - är mer välnärda och friskare överlag.
Citera
2021-02-04, 20:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Varför kollar du inte läget så kan du själv konstatera att Corona finns i Afrika.
Har du inte hört talas om den Sydafrikanska mutationen tex?
Citera
2021-02-04, 20:16
Medlem
Citat:
Det vore ju konstigare om han bar munskydd efter att ha varit emot det hela 2020
Tegnell uppmanade väl till munskydd i rusningstrafik?
Citera
2021-02-04, 20:16
Medlem
Kalsarikannis avatar
Har man presenterat nya siffror angående hur stor andel av de testade som har den brittiska varianten?
Förra veckan var de ca 10%.
Citera
2021-02-04, 20:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Har du någon källa på att den ökar exponentiellt?
Jag säger inte emot, men har inte sett mer än en undersökning..

Med en andel på 11 procent så ligger vi på samma nivå som Danmark.

Så antar att vårt R tal för B117 är liknande här och vi alltså har exponentiell tillväxt.

Men hade förstås varit bättre om vi sekvenserar lika mycket som danskarna så vi hade haft egen bra data.
Citera
2021-02-04, 20:22
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Tegnell uppmanade väl till munskydd i rusningstrafik?
Det kom dagen efter att FHM hade presskonferens där de inte sade ett pip om det. Blev extrainsatt PK från Löfvén istället. Uppenbart att de blev överkörda.
Citera
2021-02-04, 20:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Hört talas om Sydafrika 🤔. Inte så många länder i Afrika som redovisar dödsfall som vi...

"And South Africa was just one of eight countries on the continent that the BBC found in a recent investigation had adequate death registration systems.

So coronavirus deaths across Africa as a whole are likely to be under-recorded."
Citera
2021-02-04, 20:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Agnes wold har en livechat just nu och jag tycker hennes åsikter stämmer väldigt bra med mina.

På frågan om hur många dom måste vaccineras för att corona ska försvinna svarar hon

"Jag tror aldrig viruset, som heter SARS-Co-V2 kommer att försvinna. Men det gör ingenting. För om vi som är gamla får vaccin så vi inte dör av viruset, så blir det inte värre än en massa andra virus vi har runt oss hela tiden. Influensa och annat. För unga människor är coronaviruset inte farligare än influensavirus. Det förekommer faktiskt enstaka dödsfall i influensa bland barn och unga, fast mest bland äldre förstås

Det är inte riktig vad många här inne tycker gissar jag.

Citat:
Vi vaccinerar oss mer för att få tillbaks en fungerande icke överbelastad sjukvård. Och då måste folk mellan 40-60 framförallt vaccineras då det är de som belastar sjukvården. Inte 85åringarna som lämnas att dö på ålderdomshemmen.
Wold har helt enkelt fel som vanligt.
Jag är ganska säker på att Agnes Wold menar att SARS-COV-2 kommer att finnas kvar på jorden 7tpå samma vis som andra virus och att vi när vi blivit av med den akuta smittspridning vi har nu kan fortsätta att bara vaccinera de äldre. Det är det hon sagt förut i alla fall.

Viktigast nu är som sagt att frigöra vårdresurser så att vanlig viktig vård kan återupptas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in