Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Däremot lyckas vi bättre om vi betraktar människor som om de har fri vilja än om de inte har det. Därför är hypotesen om fri vilja en bättre beskrivning av människor än motsatsen.
Men det stämmer ju inte alls många gånger.
Det är mycket bättre att utgå ifrån att man kan lära sig om människor och deras beslutsfattande genom att studera dem från nervsystemnivå till trossystemnivå än att utgå ifrån att de fattar beslut utifrån ett begrepp som används rent socialt eller juridiskt dem (oss, hehe) emellan.
Om jag studerar dig som person och väger in aspekten att jag påverkar systemet genom att medvetandegöra dig om att jag bygger en modell om hur du fungerar, så är jag mer framgångsrik än om jag åberopar din fria vilja i varje beslut som du fattar.
Människor gör f.ö. detta hela tiden i interaktion med varandra, det kallas att lära känna varandra. När vi lär känna varandra, så är vi båda medvetna om vilka sidor som vi visar upp för varandra, att den andre modellerar vårt beteende, och att vi båda kalibrerar de verktyg som vi har för att avgöra om den andre är genuin eller inte.
Givetvis är fri vilja, likväl som fysiska och psykologiska ting, en konceptualisering av tillvaron och således är varje koncept inte mer användbart än vad det kan påverka universum till att vara mer i linje med våra
mål -- vilket är en konceptualisering av vår relation till vår inneboende drivkraft; oavsett om vi ser den som genetisk, fysikalisk, själslig, outtalbar eller något annat eller som en kombination av tusentals olika kategorier på olika nivåer.
Exempel på enkla modeller som är bättre än fri vilja:
Den här personen är fåfäng -> Personen tenderar att tänka och agera på det här sättet.
Den här personen har mindervärdeskomplex -> Personen tenderar att tänka och agera på det här sättet.
Den här personen har en stark självkänsla och självförtroende inom dessa områden -> Personen tenderar att tänka och agera på det här sättet.
Den här personen har begränsad kunskap om det här området, men större exponering för det här området -> Personen tenderar att tänka och agera på det här sättet.
Eller mer nära trådens ämne:
Den här personen har en känslomässig investering i att se sig som en fri agent -> Personen tenderar att tänka och agera på det här sättet.
Eller mer allmänt:
Den här personen har en känslomässig investering i den här självbilden -> Personen tenderar att tänka och agera på det här sättet om den självbilden konfronteras eller hotas.
Osv.
Framför allt är detta ett bättre sätt att förstå sig själv på, än att utgå ifrån att alla ens beslut fattas utifrån ett paraplybegrepp som inte innehåller någon direkt information om hur man fungerar. Ju större förståelse man har för sig själv och andra, desto mer framgångsrikt kan man navigera genom livet och hitta rätt arenor samt påverka arenor utifrån ens egen fallenhet och ambitionsnivå.
En jämförelse för vad det skulle innebära att kunna förutsäga exakt hur någon kommer att agera, är att det skulle kräva att konstruera
Conway's Game of Life i
Conway's Game of Life.
Är det möjligt?